Jättikasvikset

Naapuri haki osan piiloutujasta. Osan keitin eilen soseeksi, loput tänään.
Kurpitsasta eteenpäin kasvanut varsi katkesi eilen, se ollutkin jo pitkään aina vaan ohuempi.

1 tykkäys

Eilen nostettiin A24 maasta, pojat hoitivat noston. Traktorin trukkipiikkien päällä se siirtyi kuuriin auton peräkärrin päälle. Aloitin jo jakamisen, aika monta kassillista ehdin, sitten tuli vieraita ja loput tilaukset jäivät täksi aamuksi.

10 tykkäystä

LeVä, aikamoinen möhkäle ! Punnitsit kai ne lohkot että saat painon selville ? Mitä itse arvelet sen painoksi ?

Se painon arviointi on kyllä tosi hankalaa :thinking: Huomasin että mulla oli taipumus arvioida se yläkanttiin kun se kurpitsa aina näytti niin mahottoman isolta syksyllä kun siltä poistettiin vällyt :grin:

Kai se toistasataa kiloa painaa. Toivoin saavani ennätykseni, mutta nyt epäilyttää. Mahtoiko se n. 20 kilon käenpoika verottaa kasvua paljonkin?
Eilen vein palasia kymmenelle, yhteensä ainakin 60 kg. Tänään tulee yksi hakemaan ja kun lähden perjantaina reissuun, vien kurpitsaa sinnekin jonkin verran. Näinä parina päivänä on aikomus tehdä hilloa ja loput soseeksi pakkaseen laatikkoa varten.

2 tykkäystä

Aina ne varapallot verottaa kasvua, mutta en usko että se yksi on ollut ratkaisevassa asemassa.

Tuli oma ennätys, 174 kg.

Näitä löytyi aika monta, erikokoisina. Ennen ei ole ollut.

2 tykkäystä

Onneksi olkoon LeVä ! Ei ihan itekseen tule tollaset lukemat, niihin pitää jo töitäkin tehdä :+1:

Onko toi kuva sellasesta kohdasta jossa on reikä läpi kuoren ?
Tänä vuonna on nähtävästi monella jätin kasvattajalla tullut halkeemia kuoreen ja sitä myöten sit tulee pilaantumista. Ulkopuolelta alkava halkeeman saattaa kurpitsa ite parantaa kasvaessaan kuromalla sen kiinni, mut sisäpuolelta lähtevälle ei voi mitään. Tän kesän olosuhteet on olleet halkeemille otolliset.

Kiitos!

Nuo omituiset olivat kuivia ja kovia, jotkut vain pieniä vihreitä pilkkuja, kuoressa ei ollut reikiä.

1 tykkäys

Kaivoin Kondorit. Toistakymmentä löytyi, yhden punnitsin ja se painoi melkein 400 g, en tiedä, oliko suurin.

1 tykkäys

En muistanutkaan et annoin sulle kondoria.
Se on ihan mukavan makunen peruna, ei kummiskaan mitenkään maku nouse erityiseksi, ei ainakaan tässä mun olosuhteissa kasvatetuilla. Erityisen mukavaa siinä oli se että kuoret lähti keitetystä perunasta todella helposti. Helppo kuorittava siis.

Annoin suurimman osan mun sadosta (no ei sitä tietty paljoa tullut kun ei ollut monia istutusperunoitakaan) ystävälle talvisäilytettäväksi. Hänellä on juureskellari.