No niih. Jerikonruusun siemeniä on itänyt (itse kasvista pudonneita).
Nyt meillä kasvaa paljon pikku jerikonruusuja.
saako sulta sitten taimenen kunhan ne kasvaa isommiksi olis kiva kokeilla kasvattaa sellaista oikeetakin lajiketta.
Kyllä se sopii, JOS ne kasvavat isommiksi.
Hei Tarulintu. Mitä tapahtui sinun Jerikonruusulle ? Kasvi kiinnostaisi.
Tänään tuli kaks valejerikonruusupalleroa ja ihan vaan siks tilasin,että saan monttu auki ihimetellä ku ne muuttuu viheriväisiksi
Mua on kanssa huijattu lapsuudesta saakka, kun äiteellä oli silloin tuo “mähkä” ja kaikille visiitillä kävneille mammoille piti näyttää, miten se Jerikonruusu aukeaa, ja siks hankin samanlaisen ihmeen joku vuosi sitten itsellenki Espanjasta, siis Jerikonruusun joka onkin Peikonmähkä
Tässä jerikonruusu Selaginella lepidophylla. Se aukeaa vedessä noin tunnissa, ja sen pitäisi vielä vihertyä enemmän.
Sen se on kyllä näköinenkin!
Kaikenlaista… En ole tämmöseen törmännyt koskaan…en ruusuun enkä mähkään. Kasvatetaanko/pidetäänkö tuota sitten ihan vaan vesilautasella vai pistetäänkö multaan? Vai säilötäänkö se vain kuivana känttynä ja otetaan esiin harvinaisempien vieraiden aikana taikatemppua varten? Kuinka tuo mähkä lisääntyy?
Pelekästään vesilautasella kasvatethan. Sitte ku siihen tympäy, sen voi nostaa piiloon. Sielä piilossa se mennee taas semmoseksi käppyräksi
On kuulemma hyvä antaa sen välillä kuivua, koska niin se tekee luonnossakin. Se menee nopeasti takaisin kerälle, kun ottaa vedestä pois. Itse pidin sitä muutaman viikon kuivana, ja kun sen jälkeen laitoin taas vesilautaselle, se aukeni osittain jo tunnissa. Luulisin, että kannattaa joskus laittaa hieman lannoitetta veteen, koska sehän ei saa mistään ravinteita, kun ei ole mullassa. Viihtyy kuulemma paremmin viileässä ilmassa.
Onkohan nämä mun ebay-shoppailut jerikonruusuja, peikonmähkiä tai jotain ihan muuta?
Jerikonruusu, Anastatica hierochuntica
on heimoon kuuluva kasvilaji. Jerikonruusuksi on kutsuttu myös mähkäkasveihin kuuluvaa peikonmähkää (Selaginella lepidophylla), joka ei ole läheistä sukua tälle lajille.
Jerikonruusua myydään toisinaan huonekasviksi kuivana lehtisykerönä, joka herää eloon päästessään kosketuksiin kosteuden kanssa.
Aavikoilla kasvava kasvi käpertyy kuivan pallomaiseksi, ja kun se saa vettä, avautuu ruusuke ja kasvi vihreytyy.
Lähteet: Wikipedia ja Kekkilä