Otan vielä myöhemmin kuvan siitä, mutta siltä näyttäisi. Ovat kuivassa paikassa / kummussa (ei talvikosteutta). Olin jo melko varma, etteivät selvinneet, mutta kiva yllätys
Viime syksynä penkkiin istutetut.
Ostin just tuollaisen - kiva huomata että saattaa vaikka talvehtia.
Eräs puutarhuri sanoi, että tästä kasvista voi tulla paha rikkaruoho mutta hyvä ettei se talvehdi Suomessa! En kyllä uskalla istuttaa kukkapenkkiin, ruukussa kasvattelen.
Miten olette käyttäneet Gynostemmaa? Omani kasvaa kivasti, mutten oikein tiedä miten yrttiä käytetään. Voiko tehdä jotain muuta kuin teetä?
Miten kasvinne ovat kasvaneet? Mun Gynostemma on ruukussa ja levinnyt kovasti.
Alkukesällä latvoin omani, eivätkä ole sen jälkeen kasvaneet yhtään. Mites ne sillen nokkiinsa ottivat?
Hyvin talvehti amppelissaan makkurin ikkunalla melko viileässä. Kasvoi ihan hirmuisesti talven aikana. Sain repiä sitä kasvihyllyköstä ja ikkunan karmista. Leikkelin ja laitoin vesilasiin ja multaan juurtumaan. Vesilasissa on jo tehnyt juuret, eikä mullassakaan ole kuukahtanut. Taidankin laittaa kesäksi ruukkuun kasvamaan ylöspäin.
Mulla kyllä tuntui riehaantuneen kukkapenkissä Ib:llä. Ja juuristo oli melkoinen. Yritin repiä sitä pois, mutta eiköhän se sieltä taas keväällä puske.
Voisinkin syksyllä laittaa sen maahan talvehtimaan. Jospa ottais muutaman pistokkaan ensin juurtumaan varoiks sisälle. Tokko se talven aikana siellä maassa ehtii levitä. Maahan minä kaivan aina murattinikin. Niiden kanssa on vaan oltava keväällä varovainen ettei aurinko tapa. Pitää varjostaa pitkään ja vaikka kastella lämpöisellä vedellä niinkuin nuoria havuja ja alppiruusuakin.
Minulla ollut kaksi talavee ulukona ja hyvin on pärjännyt.
Ruukussa kasvanut kesän ja syksyllä upotan muahan ruukkuineen päivineen. Kevväällä sitten vaihan mullan ja karsin juuristoa.
Pärjää varmasti talaven ulukona, ainakin II vyöhykkeellä.
Harkihin muahan istuttamista, mutta en taijja hirvitä, jos se leviää liiaksi tai sitten on istutusalue rajattava.
Just tätä kasvia olen nyt suunnitellu yrttipenkin päähän pihalle, vähän erilleen muista. Vaikuttaa siltä, että talvehtisi hyvin Turun seudulla. Liikenisiköhän joltakulta pistokas tai pari aluksi?
Minulla tuo taisi kuivua talven aikana kun hävisi, oli laastipaljussa kasvarissa. Höh. Pistokasta saa tarjota…
No nyt tuli tällainenkin yrtti taimistolta mukaan. Mua ei kyllä sais päästää autolla enää minnekään, kun tulee noita eksymisiä ja ohjausvirheitä niin paljon ja niistä aina näitä kustannuksia :D
Mitään hajua ei ole käytöstä, tässä ketjussa on vain teeksi käytetty. Onko sillä muuta virkaa. Terveelliseksi kehui myyjä ja nimikin sitä väittää. No, pääasia, että peittää ammottavat aukot yrttipenkissä.
Yhtenä aineksena yrttiteessä olen sitä käyttänyt. Se on sitten valtavan innokas juurtuja - sehän kasvaa köynnöstäen, ja kun joku varsi eksyy naapurikukkaruukkuun niin se kyllä ottaa heti kiinni sen mullasta ja juurtuu siihen. Ei ole ihan yksi tai kaksi kasvia joiden ruukussa kasvaa nykyään myös tämä.
Annoin nyt niiden muualle juurtuneiden olla mutta varsinaisen emokasvin kiikutin ulos ja istutin maahan. Katellaan miten pärjää, vettä saa samalla kun muitakin kasveja kastelen.
Muoks, niin mulla se on ollut sisäkasvina tähän saakka.
Jiaogulan eli kuolemattomuuden yrtti on joissakin osissa Kiinaa ja Vietnamia paljon käytetty adaptogeeni. Sitä käytetään myös verenpaineen ja immuunijärjestelmän normalisoimiseen ja tietenkin yleisen hyvinvoinnin lisäämiseen. Kiinalaisten mukaan tasapainottaa myös kolesterolia (vähentää LDL ja triglyseridit, nostaa HDL) ja muutenkin tukee sydän- ja verenkiertoelimistöä.
Jiaogulanista en ole tainnut kovin montaa länkkäritutkimusta lukea eikä kiinalainen ja länsimainen tutkimuskäytäntö aina kohtaa, joten käykää lääkärissä jos on ongelmaa sydän/verenkiertopuolella ja tehkää niin kuin lääkäri sanoo. Toki voi tukihoitona aina Jiaogulania käyttää teenä, hyvähän se on, jos terveys kohenee.
RitvaL toi tätä kasvia sunnuntaina, nyt piti kuukkeloida, että mihin sen laitan. Näköään talvehtiikin ulkona eli taidan uskaltaa laittaa johonkin köynnöskaareen.
Hoi! Onko täällä vielä ketään Jiaogulanin kasvattajia? Itse tuli heräteostoksena hankittua tämmöinen eräästä tapahtumasta ja nyt sitten koittanut etsiä kaverista tietoa. Aika vähän infoa löytyy - tai sanoisinko, että ne harvatkin lähteet sanovat kaikki samaa ja hyvin niukasti.
Kysymys: kuinka isoihin ruukkuihin olette tyypin laittaneet? Oletteko huomanneet vaatiiko paljon kastelua (onko juoppo) vai kestääkö kuivuuttakin? Oletteko lannoittaneet mitenkään vai antaneet pelkästään olla omissa tunnelmissaan?
Mitenkä on käynyt viime talvena noille, ovatkohan talvehtineet? Täytyy jättää omani ulos kun ei ole tilaa sisällä. Hyvin on kasvanut ulkona, mutta en ole käyttänyt mihinkään, kun en ole kerennyt tutkia miten sitä käytetään.
Kuolemattomien yrttiä nyt sitten kokeilen, teenä ja leivän päällä.
Onko kenelläkään tietoa mistä tätä kuolemattomien yrttiä voisi saada hyppysiinsä? En viime vuonna löytänyt tätä mistään taimi/puutarhamyymälöistä, eikä oikein netistäkään löydy mitään tuoretta ostolinkkiä.