Oiii…miten ihana kukka Tettellä, noin pienessä noin paljon kukkia, ihan henkeäsalpaava on hän
Miten saisin omani tuon muotoiseksi, kun lehdet roikkuvat pitkinä. Voisko niitä lyhentää?
kitikat Minusta kun ihan näytti, että kyseessä on aika vasta laitettu taimi. Niitähän on kohta varmaan myynnissä samallalailla pieninä ja runsaasti kukkivina joulusesonkiin. Tuo namu on Tetellä kuitenkin marraskuunkaktus ihan virallisesti. Vaikka kukkivatkin toki muulloinkin.
Aitoja joulukaktuksia en ole nähnytkään myynnissä. En oikeastaan edes risteymiä. Joulukaktuksen nimellä kuitenkin myyvät, kun ovat niin helppoja hyötää kukkimaan joulun sesonkimyyntiin. Markkinointi kikka siis.
Helluntaikaktus on lähes "sukupuuttoon kuollut harvinaisuus", että en ole aitoa edes nähnyt livenä koskaan.
No minä olen nähnyt ja se oli niin sitkeähenkinen ettei kuollut millään vaikka äitini, joka ei ollut kukkien ystävä kiikutti sen talvella navettaan ikkunan somisteeksi kun se oli todella ruma.
Kuinkas ollakaan se puski sellasen kukkaviidakon kevään korvalla että jopas mammakin heltyi ja kiikutti kiireesti pirttiin takaisin.
Muuten katselin tuolta vuonna 2002 vanhoista viesteistä kun panu ja osku olivat vääntäneet peistä mikä on kuka ja kuka on mikä. Kyseessä oli juurikin helluntaikaktus ja pääsiäiskaktus ja sitten vielä kevätkaktus. Ei päästy siinäkään tapauksessa varmuuteen kumpi se panun kaktus oli tai oliko se peräti kevätkaktus.
Minun mielestäni helluntaikaktuksen ja pääsiäiskaktuksen erottaa helpostikin koska helluntaikaktuksen lehdet ovat vain vajaan sentin leveitä ja pääsiäiskaktuksen samalevyisiä kuin syys-tai marraskuun kaktuksen. Kevätkaktus on minulle tuntematon suuruus vai olisko se sama kuin helluntaikaktus.
Panu ja osku tiesivät silloin vanhoita hyvinä pentin aikoina oikeastaan kaikesta kaiken. Panu opetti minut rautalangasta vääntäen kasvattamaan puuvartisia ja monet minulta peräisin olevat puuvartiset kukoistavat varmasti hänen Jyväskylässä olevassa puutarhassaan tänä päivänä. Ainakin ikivanha jalonne aataminomenapuu ja metsälehmus ja paikka, josta ne on otettu on millin päälle hänen kartoillaan. Mulla taas kasvaa häneltä saatuna komea punasaarni ja paljon muutakin.
Itsellä on marraskuun kaktuksia, alkavat just kukintansa, siltä näytti tuo Tetenkin kukka. Luulin olevani marraskuunkaktussivulla, vasta kun olin kirjottanut hoksasin että olikoin joulukaktussivu.
Niin onkin ja minä kun kirjoittelin kaiken maailman muista kaktuksista. Kohta meidät palautetaan ruotuun.
Tämä ei nyt ihan kuulu tähän osioon mutta jatkan kun laitoin sanoit jo eilen illalla ja kun en tahtonut “laittamattomana” jatkaa, vastasin sinulle kevätkaktus-ketjussa…
Kiitos mai-lee; käynpäs katsomassa.
Olen tässä jo jonkun aikaa vertaillut minun joulu- ja marraskuunkaktusta. Ja ihmetellyt seuraavaa…Joulukaktus on saatu oikein vahasta ihanasta yksilöstä ja sainkin sen juurtumaan ja kasvamaan hyvin. On noin vuoden vanha. Mutta minusta sitä pitää kastella ihmeellisen usein, kaktukseksi. Marraskuunkaktusta taas tarvitsee kastella paljon harvemmin. Kastelen niitä, kun ulommat lehdykät ovat nihkeitä ja jo kurtistumassa. Mutta tuossa joulukaktuksessa ne tuntuu nahistuneemmilta melkeimpä koko ajan. Ja useampikin kuin vain se ulommainen, kaksi-kolmekin ulointa lehdykkää tuntuu siltä kuin se olisi aina kuiva. Rupeaa jo pelottamaan, että märätän sen kohta. En muista laitoinko siihen pelkkää kaktusmultaa, vai sekoitinko siihen kunnon multaakin. Onkohan se liian läpäisevä alusta? Kasvutavaltaan se on riipuva ja rennompi kuin marraskuunkaktus. Miten kuivaksi te uskallatte joulukaktuksen päästää?
Onko tuo yönkuningatar johon kaktukseni on vartettu kiinni?
Mitä teen? Apua! Kotiini tupsahti todella surkea ja masentunut joulukaktus anopin jäämistöstä. Multaa ei ole taidettu vaihtaa vuosiin ja vähissäkin se näyttäisi olevan, onko toiveita aloittaa pelastustehtävät, vai heivaanko mäkeen? (No varmasti en). Käsittääkseni nyt alkaisi kaktuksen lepokausi, joten onko mullanvaihto liian raju operaatio?
Ensi hätään voisi laittaa uutta multaa vaikka juuripaakun alle ja/tai päälle jokusen ruokalusikallisen, itse tekisin niin, ja ajattelisin isompia toimenpiteitä ja ehkä pistokkaitakin vähän keväämmällä.
Samoilla linjoilla Bumblen kanssa.
Rohkaisen sinua, että pistä täys elvytys vaan nyt päälle, jotta saat kasvin pelastettua. Kuulostaa että, se olisi "sitä pakollista lepokautta" jo saanut tarpeeksi.
Pian alkaa huonekasveilla kasvukausi. Tee kaikki mitä voit ja onnea matkaan! Kun se saa uutta multapehkua ja alat kastelemaan sitä saat palkkioksesi varmaan nauttia upeasta kukinnasta kevät/kesän puoleen.
Mitähän mä teen väärin kun tuo joulukaktuksen (?) kanssa kun tiputtaa nuppunsa ja kukkansa heti kohta ilmestyessään !
Mulle uusi tuttavuus , sain lahjaksi ennen joulua .
Onko kovin lämpimässä?
No joo, meillä on isännöitsijänkin mielestä täällä ns. "lämpötasku ", nytkin lähes 24 vaikka patterit ovat melkein kiinni !
Mulla kukki hienosti n. 18 asteessa, huoneenlämmössä (22-24) tiputteli nuppunsa. Pystytkö laittaan sen esim. lähelle ikkunaa mut ei lämpimän patterin päälle?
Jos viihtyisi amppelissa saattais olla mahkuja tuolla pohjoisen ikkunalla likan huoneessa!
Miten usein kastelen sitten ?
Jaa-a, vähemmän ainakin tarvii vettä kun lämpimässä. Omani kastelin alakautta.
Pystyykö tuota joulukaktusta risteyttämään itse Schlumbergera truncatalla ja S. russellianalla?
Tämä vanha joulukaktus on amppelissa pohjoispuolen ikkunalla. Kukinta ei ole tällä kertaa kovin runsas, mutta jonkin verran kukkia on sentään tänäkin jouluna.