Upea! Siemenestä tuota saisi kasvatella pitkään…
Komea jouluruusu kasvaa Zipulin penkissä. Vielä on omillani pitkä matka noihin mittoihin. Tässä kuvassa H. foetidus paisuttelee siemenkotia ja kypsyttää siemeniään heinäkuussa.
Upea foetidus siemenineen! Mulla tuo pysyi hengissä kolmisen vuotta, luultavasti kuoli kun myyrä teki käytäviä juurakon alle. Täytyypä yrittää uudelleen, jos jostain löytyy taimia tai siemeniä.
Kerrottu punainen on aika vaatimattoman näköinen
Kerrottu valkoinen kukki ekakerran viime keväänä.
Nopsis, mistä olet hankkinut noita kerrottuja? (Eikä muuten ole mitään vaatimattomia!) Siemeninä vai taimina? Puutarhamyymälöissä tuppaa olla vain perusmalleja.
Taisinpa joitain taimia tuoda Tukholman puutarhamessuilta ja jokin taisi tulla Englannista sukulaistytön lähettämänä.
Tiedoksi vaan että joulukuun lopulla 2 eurolla ostamani jouluruusun raaskut voivat hyvin, kasvavat ja ovat pirteinä viileässä vintilla pelargonien seurassa.
Samoin minun raaskukopasta pelastettu jouluruusuni voi hyvin ja kukkii viiden asteen viherhuoneessa!
Onko kukaan lisänny jouluruusua pistokkaista? Onnistuukohan?
Kuinka pohjoisessa olette saaneet jouluruusunne selviämään meikäläisten talvien yli ja poissa myyrien ulottuvilta? Miten niitä myyriä oikein voi torjua. Haaveilen pitkästä rivistä värillisiä jouluruusuja puutarhan takaosassa. Onko jotain kasveja, joiden seurassa jouluruusut eivät viihdy. Varjoon suunnittelen, mutta syreenit ovat lähellä. Ovatko ne liian vahvoja naapureita? Voin tietysti aloittaa suojakankaalla pakon edessä.
ainakin täällä nelosella on mennyt H.niger ja yksi erikoisempikin. Myyristä en tiedä, kun niitä ei meillä pahasti ole. Voi olla että syreeni on turhan ahnas tekemään juurivesoja ja levittäytymään jouluruusujen reviirille.
Mun alelöytö, olivat aivan kuivia, annoin vedenpaisumuksen.
Pitäisikö vaihtaa turve, multaan ja maakellariin vai mitä tehdä?
En tiedä neuvoa jatkotoimenpiteitä sinulle, mutta kehunpa että oletpa hyvän löydön tehnyt! Itselläni on siemeniä, melkein päivittäin tiirailen niitä josko kohta näkyisi pienen pieniä kasvuun lähdön merkkejä. Pitäisi vain olla kärsivällinen ja malttaa mielensä, mutta joskus se on vain niin vaikeaa…
Minä kastelin liikaa ja vein sitten kylmään ni tykkäs tosi pahaa mun alelöytö. Kannattaa antaa lämpösessä vähän mullan kuivahtaa ennen ku vie viileeseen, siellä pysyy tosi pitkään litimärkänä! Jouduin vaihtaa kuivat turpeet kukasvi kärsi mut multa ei vaan kuivanu…
Mulla kävi ihan samoin kuin Tipilinnulla, märkiä ovat. Just suunnittelin samoja pelastustoimiakin, josko se vielä auttaisi.
Minnimi, Budapestissa on jouluruusu aluskasvillisuutena laajalla alueella paikassa, jossa kasvaa pieniä puita ja pensaita.
Ystäväni talvipuutarhassa kukki tammikuulla jouluruusu näin komeasti.
Onpas tosi kaunis tuo ystäväsi jouluruusu.
Jouluruusuhan vaatii ensin melko pitkän lämpimän jakson, joten itse laittaisin keväällä/alkukesästä maahan, merkkaisin paikan ja antaisin luonnon hoitaa tehtävänsä. Näin ainakin tavallinen valkoinen kukkapenkissä lisääntyy.
Ehkä tuosta näkee kylvöohjeet. Näyttää olevan aika samalaisii, vähä jokapaikassa. Mä ostin noit siemenii, 10-15pussii kun oli 0,10€ pussi. Noide pussien päiväys, oli jo ohi ja Helleborus menettää nopeesti itävyytensä, et voi olla peen haukkaamista.