Jouluruusu, Helleborus

Tänään aion jouluruusuni kylvää. Osan jätin kylväytymään penkkiin itsekeen ja osan kylmäkäsittelyyn nyt, mutta taidankin pitää purkin ensin sisällä.

Kuinka pitkä lopulta täytyy alun lämpimän jakson olla? Ohjeet vaihtelevat kamalasti. Mihin aikaan jouluruusu normaalisti siementää eli kuinka pitkä jatkso sillä on luonnossa pitää siemenet lämpimänä? Siemeneni ovat eka yritys ja hinku olisi kova edetä nopeammin kuin sanotaan. Yllä olevassa pussissa luki lämpimässä 3 kk, viileässä 3kk. Minulla vastaavat luvut samalle lajikkeelle oli 2kk molelmpiin. Entä jääkaappi versus lumikinos? Meillä riittää lunta, mutta onpa tuossa jääkaappikin. Haluaisin pelata mahdollisimman varmalle. Minun on ihan pakko saada jouluruusuja puutarhaan.

Jouluruusun siemenet käsketään kylvää heti, kun ovat kypsyneet eli niiden itävyys taitaa heiketä nopeasti. Vai johtuukohan tuo ohje siitä, että itäminen on hidasta? Tosin luin ohjeita vain yhdestä kirjasta. Naapuri antaa jouluruusujensa hoitaa itse tuon kylväytymisen. Taimia on riittänyt myyntiinkin tuolla konstilla.

Hakekaa googlella kaikkialta internetist, Helleborus seed tai seeds ja, jos ei oo kielipäätä niin käännä tämä sivu, niin sieltä löytyy aika monta ehdotusta. Jos joku vaivautuu niin tehköön yhteenvedon tänne.

Kävin kurkkaamassa muutamaa sivua, kun omissani ei vielä merkkejä itämisestä. Helleborus.org
-sivustolla on minusta vakuuttavin kotiviljelijän ohje: 8 viikkoa huoneenlämmössä jossain kosteassa
aineessa (minulla vermikuliitissa), sitten 8 viikkoa jääkaapissa. Siinä vaiheessa toivon mukaan itäneet
pelastan potteihin, loput uudelle kierrokselle ja keväällä vielä itämättömät luonnon kiertoon
eli penkkiin paikalle jonne ne haluankin.
GN kylvää potteihin ulos syksyllä, tuo ensimmäisten pakkasen jälkeen sisään viileään. Tämä tapa
on jo lähellä syyskylvöä.

No, minä heitin siemenet multaan, mutta periaatteessa on lähtenyt oikein liikkeelle. Mistä muuten tietää kuinka kosteana heitän kylvöksen jääkaappiin? Kastellaanko sitä sielläkin?

Olen noudattanut näitä ohjeita:
- siemenet likoamaan kraanakuumaan veteen; liotus 2-3 vrk
- 4 viikkoa lämpimässä
- 3 kuukautta kylmässä
- lämpötilan hidas nosto +10°C:en
- jos ei 1½-2 kuukauteen tapahdu mitään niin uudelleen kylmäkäsittelykausi

Muutamille olen joutunut tekemään kolmannenkin kylmäkäsittelyn.
Eikä tuosta lämpötilan hitaasti nostamisohjeestakaan taida olla hyötyä, kun pari unohtunutta satsia iti viime kesäkuussa parvekkeen lattialla, jolloin lämpötila oli parvekkeella ~30°C; lattialla hieman vähemmän.

Kummallista: En tiennyt liottamisesta mitään, mutta kylvin siemenet kosteaan multaan pari viikkoa sitten. Ovat huonelämmössä, varmaan liian vähällä valolla olosuhteista johtuen. Vaikka peitin siemenet multaan näkyy niistä kolme nyt ihan selvästi, kiiltävät pinnassa. Olisiko kastelu siirrellyt istutuksessa laittamaani multaa. Pitäisikö minun heittää lisää multaa pinnalle?

On tietysti ideaalia antaa luonnon hoitaa kasvatuksen, mutta minun pitäisi saada ensimmäiset kasvamaan. Kukkimiset ja siementämiset tulevat sitten joskus tulevaisuudessa.

On kiva kuulla kuinka monilla jouluruusut selviävät talven yli. Ohjeet, joita olen lukenut netistä, ovat välillä masentavia.

KYSYMYS: Onko kukaan "jossai taisi olla" lykänny Jouluruusut suoraan ulos maahan talvella. Mulla alkaa ne viisi puolikuivunutta rääsyä mätänemään.

Aattelin kaivaa lunta pois ja istuttaa ne ulos.

Nappasin aamulla kuvan Helleborus foetiduksien taimista. Siemenet olen kerännyt omista kasveistani kesällä -07. Laitoin ne kosteaan vermikuliittiin syksytalvella -07 pieneen minigrip-pussiin ja jääkaappiin. Ne itivät marraskuussa 2008, jolloin laitoin siemenet multaan. Taimet ovat nyt tässä vaiheessa. Foetidus on hitaampi itämään kuin orientalis. Orientaliksien siemenet alkoivat itämään maaliskuussa -08, vaikka olin laittanut ne kosteaan samaan aikaan. Saman huomasin penkissä itsesiementäneiden taimien kohdalla. Penkissä oli jo kesällä paljon orientaliksien taimia, mutta foetiduksien taimet ilmestyivät penkkiin vasta loppukesällä. Yritän nyt kasvattaa viileässä huoneessa kasvilampun alla näitä pienokaisia.

David kyseli siemenien laittamisesta maahan tässä vaiheessa. Luulisin, että se ei ole järkevää, kun sain sen käsityksen, että siemenet ovat olleet jo kosteassa, koska meinaavat alkaa pehmenemään. Siementen sisällä on varmaankin alkanut jo alkion muodostuminen, jos ne yleensä ovat vielä itämiskelpoisia. Ulkona on vielä sen verran kylmää, että aihio paleltuu. Kuivia tai sellaisia siemeniä, jotka eivät ole vielä pitkään olleet kosteuden kanssa tekemisissä, voi kyllä mielestäni laittaa vaikka keskellä talvea maahan. Tietenkään kokemusta minulla ei asiasta ole, joten en ole varma tuosta asiasta.

Upea on kasvusto! Ai ai, voin kuvitella nuo kukkivana!

davidin "viisi puolikuivunutta rääsyä" olivat alesta ostettuja taimia. - niihin taitaa kuitenkin päteä tuo sama, ettei ulos tähän aikaan, pitää vain yrittää selvitä niiden kanssa kohti keväämpää, vai mitä luulet?

Minä en uskaltaisi ihan pakkaseen suoraan sivaltaa. Aiankin jokin siirtymä vähän viileämpään ensin ja pikkuhiljaa…

No niinpäs olikin. En älynnyt tarpeeksi pitkälle taaksepäin katsoa. Luulin, että kyse oli siemenistäoho Jospa Davidilla olisi joku viileä paikka, esim. autotalli tai varasto, jossa lämpötila olisi edes hieman lämmön puolella, niin ne raasut voisi pitää siellä kevääseen saakka. Maahan niitä tuskin kannattaa tähän aikaan istuttaa, koska maa on jäässä. Kastelu on pidettävä ihan minimissä nyt ja ei haittaa, vaikka kaikki lehdet niistä katoaisivat. Kasvattaa sitten keväällä uudet lehdet, kun ne pääsevät valoon ja maahan. Minulla itselläni oli joskus vuosia sitten jouluksi saatu H. niger. Siitä katosivat talven aikana kaikki lehdet ja luulin sen jo menetetyksi, mutta keväään alkaessa se aloitti kasvattamaan uusia lehtiä ja kasvoi kesän aikana aika isoksi kukkapenkissä. Tosin seuraava talvi oli ankara ja se menehtyi, kun istutin sen liian paahteiselle paikalle ja sellaiseen paikkaan, jossa on talvella erittäin vähän lunta. Kastelu on nyt sen pahin vihollinen. Ihmeen kuivassa mullassa kasvien juuret pärjäävät ilaman kastelua ihan hyvin ja sitten vettä vaan aivan pieni loraus, kun alkaa olemaan liian pitkä aika edellisestä kastelusta ja tuntuu todella kuivalta muualtakin kuin pinnasta.

Nyt meni viimeisetkin rahat, tällaisen ostin kukkakaupasta tänään.

Sievä on, pitänee joskus minunkin tuollainen hankkia.

Aivan ihana!

Niin on tykästyin heti.

Tarhajouluruusu kukkii jo pihalla.

Kääks Zibuli! Missäs teitin lumet on? Meillä jouluruusujen päällä retkottaa vielä puolimetrinen hanki. Ihan järkyttävän upea!