Jouluruusun piha (II)

Tämän malvan talvenkestävyydestä ei ole tietoa, mutta ainakin kuva säilyy.

Katvio nupuillaan. Täysin talvenkestävä kasvi, mutta ei aina valitettavasti ennätä avata kukkiaan.

Ihanan paljon kukassa vielä, ei syksystä tietoakaan! Kallionauhuskuva on hieno.

Viinikärhö Södertälje tykkää keltakanelista. Södertälje on helppo ja kestävä kärhö ja pärjäilee melko lailla itsekseen. Keväällä heittelen vähän hevonhyvää ruusuille, joiden välistä kärhö ponnistaa omenapuuhun.

Ei mitään epätavallista ja erityisen hienostunutta, mutta jos olisi tilaa, kylväisin näitä pienen pellon täyteen. Näistä tulee aina niin pirteä olo.

Variegata maksaruoho voisi olla Sedum ´Frosty Morn´. Mulla enää yksi tuppo kirjavalehtinen, muut taantuneet, harmi... Malva voisi olla puolestaan ´Merlin´, kiitos Paulastiinan, minulla oli sitä viime vuonna. On yksivuotinen, sirot kukat, omani olivat ehkä hiukan punaisemmat kuin sinun kuvasi kukat.

Kiitos, Merlin. Maksaruoho voisi olla tuo Frosty Morn. Toin taimen Virosta ilman mitään nimitietoja. Malva on Malva sylvestris Primley Blue, pitäisi olla monivuotinen, mutta en tiedä, pärjääkö meillä.

Katselin Jouluruusun gallerian läpi ja …keskenhän se jäi ! Tahtoo lisää ! Konnanyrtti ja valkoalpi pääsivät hankintalistalle, kauniita olivat he, kuten muutkin…

Jospa väliin vähän kesäisempää näkymää. Kuvien laatu ei ole paras mahdollinen, mutta tästä saa ehkä hiukan yleiskuvaa viidakostamme siinä vaiheessa, kun kaikki ei vielä ole röyhähtänyt hallitsemattomaan kasvuun. Alkukesässä parasta onkin se pettävä kontrollin tunne, ennen kuin kaikki karkaa käsistä.

Jatketaan struktuurilinjalla: alkukesän autiutta ja lempipolkuni. Taustalla pilkottaa kasvihuone.

Taidan olla taivaassa?8]

Samaa polkua ja samaa keväistä autiutta. Lemmikit saavat levitä mielensä mukaan. Perkaan niitä sitten kukinnan jälkeen.

Ja edelleen...

Ja edelleen. Kanadanvuokot aloittelevat kukintaansa.

Keskipihalla on pieni nurmikkokaistale, jota koetan suunnattomilla tahdonponnistuksilla varjella joutumasta istutusalueeksi. Näkymä talolle - tai no ainakin sinne päin, taitaa talo peittyä puskien taa.

Ja pienen pieni kasvimaa, jonka unikot joka kesä valtaavat, kun en raaski kitkeä niitä pois.

Pihaa vähän toisesta suunnasta. Oikealla näkyvä perhoangervo on yksi suosikeistani. Täytyy myöhemmin etsiä siitä hiukan edustavampi kuva.

Aaarrgghhhh kieli ulkoa Voi että kun mä tykkään jouluruusulasta sydän

Olen sen nyt keväällä nähnyt ja aiemmin siinä viidakkovaiheessa. Ihana kukkais pyöritystä

Kuvasi ovat kuin englantilaisista puutarhoista…olen sanaton ! Omenankukkakuvasta tuli tuoksukin mukaan :wink:

Kiitos, Miikos. Kiusaan teitä vielä lisää, nyt kun alkuun pääsin. Tässähän on se hyvä puoli, ettei kenenkään tarvitse “vierailla” toisen puutarhassa, jos ei kiinnosta. Joten ei kai se kovin tunkeilevaa ole työntää näitä kuvia tänne.