Intialaiset tasaavat chiliä jogurtilla. Usein on laitettu pieni raikas jogurttikastike tulisen ruoan lisukkeeksi. Mielestäni toimii hyvin. Myös jäätelö on hyvä keino-ja herkullinen poistamaan chilin tulisuutta. Minä pidän chilisestä ruoasta, mutta kohtuus siinäkin -otan osaa Euffis.
Euffis, tänne kelpaa siemenet jos niitä vielä on
minä olen vuosia sitten ostanut ison rullan juurimattoa,mutta minulla on vain puh.numero.liike on jossain kolmoskehän tuntumassa,ainakin oli.se maksoi silloin jotain alle kaksi euroa neliö.rullassa oli 160 metriä.en yhtään tiedä onko se liike vielä toiminnassa,mutta jos jotain kiinnostaa niin hölöttele niin lähetän puh.numeron.
Hömppis… edelleen asiasta sivuun: saamasi pitää…;=))
No niin iesteri hölötys tuotti tuloksen. Soitin kyseiseen putiikkiin ja siellä myydään 100:n metrin rullassa. 1,75 cm ja 2,60 cm leveinä. Onneksi minulla on y-tunnus, joten jos on halukkaita tulemaan mukaan, en tartte koko rullaa itselle. Niin voin jakaa tuotetta, mutta on sitten tultava täältä hakemaan.
Jos nyt innostun hankkimaan. Mutta katsotaan.
Pirkkis, jos innostut hankkimaan, niin minä voisin ostaa sinulta osan rullasta. Onko kallistakin tavaraa?
Laitan hölöä.
Pirkkis, mua voisi kanssa kiinnostaa!
No, sittenhän meitä olis jo neljä, laitan sulle myös hölöä.
Voihan vitsi, vähän kaukana tuo Mäntsälä. En kyllä heti lähde sinne asti ajamaan. Ja pohjaton monttu jo odottaisi juurimattoa.
Mulle riittää se 10 metriä, eli sen puolesta mahtuu joku mukaan!
Teihtiin keväällä kukkapenkki, kaivettiin kunnon pohjakuoppa, ostettin multakuorma ja multaa laitettiin ainakin 30 senttiä sen juurimaton päälle. Juurimatto oli kolmesta vahvuudesta sitä keskimmäistä kun myyjä sanoi ettei tarvita sitä koivunjuurien kestävää. Juurimatto nostettiin reunoiltaan muuta pihaa korkeammalle ja reunat kivettiin. Jo kuukauden päivät sieltä täältä kasvaa ohdakettä, leskenlehtiä ja ties mitä maton alle on jäänyt, niitä miltä piti varjella. Kaivoin varovasti yhdestä kohtaa pohjaan saakka ja sieltä niitä isoja juuria tuli kankaan läpi. Anteeksi kaikille puolestapuhujille, muta minusta kyse on suuren luokan huijauksesta. Matto ostettiin metritavarana tamperelaisestä kukkakaupasta hyväsä uskossa että päästään vähemmällä kitkemisellä, ekä ollut mitään halpaa. Jos tässä keväällä vielä ollaan, myrkytän kaikki ylimääräiset, kyllä nekin joskus lannistuu.
Samoin muuten kävi mökillä kun levittelin, kastelin levittelin, kastelin jne noin viisisenttisen kerroksen kohopenkin alle Hesaria jaa taivutin reunat kivien kanssa. Sieltä pukkaa vihulaista ym, mutta keväällä sekin saa roundupkäsittelyn. Niin nättejä vaihdokkikukkia en raatsi heittää pois.
Tarleena, käsittääkseni oikeaa juuriestemattoa on vain yhtä vahvuutta, sillä se ei päästä läpi mitään muuta kuin vettä… oliko ostamasi juurimatto pinnaltaan sellaista mattapintaista ‘karvaista’ vai lasikuitumaista, kiiltävähköä, erittäin jäykkää, missä näkyy niinkuin sellaisia siveltimenvetoja?
Täällä Tampereen nurkilla on monenpaksuista juuriestemattoa, tai ainakin sillä nimellä myytävää. Se kaiken paksuin oli sellaista kuin huopatossu, kankeaa, karkeaa ja sitä käytetään kuulemma vain tosi hankalissa paikoissa jossa on esim koivunjuuria putkien lähellä. Se ohkaisin oli sellaista kuin kaksinkertainen paperilakana ja tämä keskimmäinen oli sellaista että sitä ei saanut taiteltuaa kasaan vaan se piti rullata että saatiin autoon, oli lasikuitumaista ja puoli senttiä paksua harmaata jota ei saanut puukolla leikattua. Paikka on puutarhaliike joka myy myös irtokarppua ja irtomultaa. Kotimainen puutarhaliike. Luulin että sellaiseen voi luottaa, mutta ei. Naapuri osti samalla viikolla täältä samanlaista ja hänelle vakuutettiin että sieltä ei kasva läpi mitään paitsi niistä reiistä, hän teki upean rinteen jonka kivesi seulanpääkivillä yksitellen, teki reiän rautakangella lyömällä ja istuti siihen sinne tänne sellaista keltalehtistä pientä angervoa. Sieltä tursuaa kivien välistä ohdakkeet ja voikukat kaikesta muusta puhumattakaan, kaikki kasvaneet läpi. Isot työt hiki otsassa tehtiin ja arvaatte varmaan että mieli on musta. Se on vielä kovempi työ jos kaikki puretaan alkutekijöihin ja vaihdetaan kaikki. Mikä pistää puuarhaliikkeet puhumaan noin puppua kun voisi kerralla tehdä kunnollisakin. Keväällä menee täällä suunnalla monta purkkia RoundUppia ja vielä pitää varoa niitä istutettujakin.
Onpa Tarleenalla ollut epäonnea juurimaton kanssa, harmi
Minä olen käyttänyt sitä lasikuitumaista mattoa, mitä kaikista puutarha ja rautakaupoista löytyy semmoisena, olikos se nyt kolmen ja viiden neliön metrin paketeissa, muuta en koskaan ole nähnytkään.
Kyllä se hyvin on koivun juuret pois penkistä pitänyt jos vaan ei vahingossa reikiä työkaluilla onnistu siihen puhkomaan, pohjalle en sitä ole laittanut ainoastaan reunoille. Pohjasavi on kun sementtiä ei siellä edes koivun juuret jaksa
ponnistella. Rikat sun muut ovat tulleet meille mullan mukana.
Se mistä tuo varustus pettää useimmiten on liitoskohdat ne olen yrittänyt vekata niin moneen kertaan että juuri eksyy eikä tiedä enää minne on yritttämässä ja jos reuna jää matalaksi niin koivunjuuret haistavat varmasti hyvän maan siellä penkin puolella ja punkevat reunan yli (laitan kuvan kunhan huominen valkenee)
Minusta Tarleenan pitäisi palauttaa tuollainen matto koska se ei ole sitä ,mitä kauppias lupasi. Myi virheellistä tavaraa tai sitten korvaus, koska iso määrä työtä on mennyt hukkaan, älä sitä tuohon jätä. Aloita Valitus isolla veellä. Tuote on ollut virheellinen.
Tarleena, jos sulla on tuttuja maanviljelijöitä niin kysäise josko saisit ostaa Rangeria kiinnitysaineella litroittain, siis "irtomyyntinä". Niin minäkin tein ja nyt on hehtaarin myrkyt valmiina. Se on RoundUpia vastaava pelloilla käytettävä aine ja kiinnitysaine helpottaa sateen kanssa, eli ei tarvitse olla kuin muutamia tunteja satamatta myrkytyksen jälkeen.
Meilläkin on juurimattoa seulanpääkivien alla, osaan kivien väliin on laitettu näöksi hiekkaa ja ihan samanlailla rikkiset kasvaa noissa väleissä. TOSIN kuvittelen ettei ne sieltä läpi tule (koska alunperin kasvaneet pujot ja nokkoset ei kasva enää) vaan ohdakkeet, voikukat ym on tuulen mukana kulkeutuneiden siementen tuloksia. Myrkytän kivikon pari kertaa kesässä, lähikasvit suojaan niiden päälle väärinpäin käännetyillä saaveilla, ämpäreillä ja kaikella siltä väliltä.
Se paksuin kuulostaa kyllä joko pakkaspeitteeltä tai isoilla työmailla käytettävästä rankemman luokan maanrakennuskankaalta. Siis sellaiselta jota käytetään isojen lohkareiden päällä (kestää terävät kivet ja paineen) erottamaan kivet ja täyttöhiekan. Näkemättä ja hipelöimättä en uskalla sanoa varmaksi, mutta vahvasti veikkaisin. (Olin aiemmin töissä noita maahantuovassa yrityksessä.)
Ei noista Tarleenen mainitsemista mikään kuulosta sille oikealle juuriestematolle - tuo lasikuituisen tyylinen on lähinnä mutta se on ohuempaa ja sitä saa leikattua puukolla.
Kun aikoinani teetin pihasuunnitelmaa ammattilaisella, hän kertoi tuosta juuriestematosta ja sanoi että pitää olla tosi tarkkana että ostaa oikeaa sillä sitä on myynnissä vaikka minkälaista ja vain se oikea pitää juuret poissa. Mielestäni huijausta että myydään sellaista juuriestemattoa mikä ei sitten pidäkään juuria poissa.
Ja nyt sitten toivon että se mitä olen pitänyt oikeana on kans sitä oikeaa tai lirissä ollaan…
En lukenut tätä ketjua sen kummemmin läpi, mutta omat kokemukset: maisemointikangas ei pidätä mitään, ei kai ole sen tarkoituskaan. Oikea juurimatto pitää hyvin. Lisäksi esim maasta nousevan kasvuston olen saanut hyvin tukahdutettua mansikkamuovin avulla, esim; polkujen alla.
Olemme käyttäneet juuriestemaattoa, enkä ole nähnyt myynnissä kuin yhden merkkistä vain. Sikakallista, kannattaa laskea, paljonko suunnilleen tarvitsee ja pyytää puutarhaliikeistä tarjous. Me saimme 20% sekä mattopaketista että turveharkkopaketeista, kun kerroimme, että ostamme niin ja niin paljon. Ja hinta öaitettiin koneelle muistiin, joten ei tarvinnut kerralla kaikkea ostaa.
Kannattaa olla tarkkana noitten kanssa. Myyjät puhuvat juuriestematoista helposti silloinkin, kun myyvät sitä pehmeää mattoa, jonka tarkoituksena on pitää maanlaadut erillään esim. käytävien pohjustuksessa - sellainen ei kuitenkaan estä kasvien luikertelemista läpi.
Minä olen kokeillut kolmenlaista Keskisellä myytävää ja rikkojen kasvun läpi estää vain sellainen kamalan ruma ja jäykkä ja hankalasti käsiteltävä harmaa lasikuitumainen matto, josta kiurunkannuskin varmaan puhuu - Keskisellä isomman paketin koko on 6 neliömetriä, pienempää en muista, kun en ole ostanutkaan.
Siitä eivät ole tulleet heinät läpi kahdenkaan kesän jälkeen edes puulaattojen alta - laitettuna siis suoraan ruohomaton päälle ja siihen laatat ilman mitään hiekkoja.
Ohuempikin matto on kyllä auttanut kukkapenkissä, johon on lisätty multaa n. 30 senttiä maton päälle, ohuempimultaisella reunalla ruohot sen sijaan tulevat liukkaasti läpi. Se musta ohut olisi niin kätevää käsitellä ja maisemoituu hyvin - tuo ‘lasikuitu’ mokoma säilyttää hopeaisen värinsäkin8)