Kaali: Ruusukaali, Brassica oleracea v. gemmifera

Minä kylvin ruusukaaleja tässä eräänä päivänä ja ne on nyt itäneet. Mulla on yksi kokemus ruusukaaleista jostain yli kymmenen vuoden takaa. En muista miten ne kylvin, varmaankin suoraan maahan, ja sain niistä muutaman peukalonpään kokoisen ruususen sadoksi kun eivät ennen talvea ehtineet. Mutta se pieni sato oli NIIIIN ihana, että nyt ajattelin kokeilla uudelleen.

Järkyttäviä luiperoita hujoppeja minun ruusukaalit. Koulin ne tänään omiin purkkeihinsa ja se oli kuin olisi yrittänyt kuminauhaa työntää reikään. Laitoin ne nyt lehtiä myöten multaan, saa nähdä sainko ne tapetuksi, aika onnettomilta ne vaikuttaa. Voi olla että tästä tulee ihan harjoittelusatsi.

Taisi olla moukan tuuria silloin 10 vuotta sitten kun sen sadon sain!

Kaalien esikasvatus pitää tehdä viileässä, kasvarissa tai lavassa.

Minä olen sitten tehnyt ihan väärin. Miten viileää ne kestää? Voinkohan minä laittaa tuonne lasitetulle terassille ne jo, siellä käy yöllä lähellä nollaa lämpötila?

voit, minä siirrän kaalit ulos kuistille heti kun ovat taimettuneet. (eilen menivät) jos liian kylmäksi menee, taimet saavat punaväriä (muutkin kuin punaiset lehtikaalit:-)) mutta vihertyvät kyllä takaisin oikeaan olomuotoonsa ainakin ennen sadonkorjuuta

Samoin teen kuin mai-lee, siirrän heti kun ovat itäneet lasitetulle parvekkeelle ja sitten myöhemmin lämmittämättömään kasvihuoneeseen. Joitakin päiviä sitten siirsin just kaalini kasvariin, sitä ennen olivat olleet noin kuukauden parvekkeella. Parvekkeella on kyllä mennyt pakkasenkin puolelle, mutta ei ole haitannut.

Jaahas, no hei loistavaa, kiitokset neuvoista! Meikähän lähtee heti kiikuttamaan kaalimaan kakarat terassille.

Tänään pääsin käymään torilla (ensmätä kertaa tänä vuonna) ja matkaan tarttui 8 ruusukaalin tainta. 40centtiä kappale, joten oli pakko ottaa kaikki mitä oli. Taisin saada puoli ilmaiseksi loput, kun kesä on jo näin pitkällä.

Kyllä oli niin isot ja hyväkuntoiset taimet, että nyt on jo suu vesikielellä. Harmillisen huonoa vain tuo minun maani, mutta jos siitä jotain maistiaista edes saisi.

Omia en tänä vuonna kasvattanut, kun oli muuttohäsää huhti-toukokuussa, joten niin iloinen olen löydöstäni :slight_smile:

Hieno löytö Q:lla !

Laita Q kuvia taimistasi. Minun siemenestä kasvatetut ovat kyllä sellaisia ruippanoita, että en elättele suuria toiveita sadosta… :-/

On pitänyt laittaakin, mutta aika tuntuu jotenkin humisevan vain ohi. Yritän tänään ehtiä tuonne savivelliin kamera kourassa, jos eihan kuhiasti enää sada.

Sainpas kuvan otettua.
Näin komeita taimia löytyi torilta. Omat lehtikaalin taimet on ihan ruppanoita näiden rinnalla, mutta ne nyt olikin ihn liian myöhään kylvettyjäkin.

Siemenistä kasvatetuista pienimmät ovat tämän näköisiä…
ja isoin (pari viikkoa aikaisemmin siirretty kasvimaalle kasvamaan) näyttää tältä.

Siellä niitä alkaa kasvamaan. (Menee sato äidille, itse en voi sietää ruusukaalia.)

Voi Tuomipihlaja, nyt ne ruusukaalin siemenet unohtui ihan kokonaan! Ite en ole päässyt kattomaan edes ruusukaalien tilannetta, taitaa olla taimet liian suuria että voisin edes niitä lähettää… voi hitsin hitsi, olisit heittänyt postilla

Hanttu, ei mitään hätää. Minulla on ihan komeat ruusukaalit kasvamassa. Löysin jostain puutarhaliikkeestä siemeniä, joita väitettiin aikaisiksi, ja otin niitä. Olisin kertonut sulle lajikkeen nimen, mutta huomasin, että olen repinyt siemenpussin niin taitavasti auki, että lajikenimi justiinsa on lentänyt roskikseen, höh :confused: Sen verran tuosta vielä näkee, että nimi alkaa Bri… Ehdin sitten viime syksynäkin saada satoa kuitenkin. Nyt on pienet kerien alut näkyvissä, kyllä ne nytkin varmaan ehtii.

No hyvä juttu! Olisko lajike ‘Brilliant’? Se on ainakin aikainen lajike.

Kasvavat ihan hyvin, näkyy joku muukin löytäneen ruusukaalini, rei’'istä päätellen.

Hanttu, kiitos! Brillianthan se varmaan on. Kiva kun sain tietää, laitan vihkoon ylös itselleni.

Miten olette säilöneet ruusukaaleja? Meillä on niitä vieläkin ihan älyttömästi varsissa kiinni ja kerralla noita ei kovin montaa aina jaksa syödä. Ajattelin jos keittäisi pari minuuttia ja heittäisi pakastimeen.