lahjapapereista tulee kovasti roskaa Jouluna. Ja ekös lahjapaperi luokitella peräti ongelmajätteeksi? korjatkoon joku jos olen väärässä.. mutta tavalliseen paperinkeräykseen se ei käy. Meillä on jo muutamana vuonna kääritty lähes kaikki joululahjat sanomalehtipaperiin. Voi kuulostaa ehkä hassulta, mutta sillähän säästää vaikka mitä. Ei tartte ostaa lahjapaperia, sen saa ilmaiseksi postin mukana. Sen voi hävittää polttamalla tai viedä paperinkeräykseen.
Varsinkin isommissa sanomalehdissä on välillä värikkäitä kokosivun tai peräti aukeaman kokoisia mainoksia, jotka on hienoja lahjapapereita! Itse jo hyvissä ajoin syksyllä alan keräillä korjuun näitä mainoksia. Sunnuntaihesarin värisarjakuvasivustakin saa vallan mainion lahjakääreen.
Olen myös tällä tavalla tehnyt omantyylistä paperia: maalaan kuvan, pienennän skannerilla ja kopioin monta peräkkäin paperille ja tulostan. Yhdistän A4 paperit teippaamalla nurjalta ja päällystän lahjan tällä, paperiystävällistä ja voi vielä vaikka jotain hauskaa lisätä lahjan saajalle kirjoittaa paperiin esim. runoja, mietelauseita tms.
Meillä käytetään ruskeaa paksua pakkauspaperia, samaa mitä varastoilla on. Jotenkin olen tykästynyt sen mattapintaan ja yksinkertaisuuteen. Naruna on sitä ruskeaa paalinarua joten linja pitää Ainoa miinus on se, ettei teippi pysy yhtään, joten taitokset on tehtävä huolellisesti ja narutettava samantien. Nyt on menossa ehkä kuudes vuosi ja puoli rullaa vasta kulunut.
Ei kai se nyt ihan ongelmajätettä sentään ole. Sekajätteessä saa laittaa kaatikselle menemään, ei tarvitse Ekokemille viedä.
Mutta: kaupassa myydään myös “yksinkertaisempia” lahjapapereita. Sellaisia jotka saa polttaa ja jotka saa laittaa paperinkeräykseen. Semmoisia mulla oli viime vuonna. Oli tosi hienon näköistä kun lahjapaperit olikin yksivärisissä kääreissä, eikä ylenpalttista koristelua ollutkaan.
Tänä vuonna tyttären lahjat suunnittelin kääriväni kankaaseen. Se on rättikässäopiskelija, niin tuleisi lahja sitten yllä ja alla.
Toisen tyttären lahjoja suunnittelin kääriväni vaatteisiin. Tulisi siinäkin lahja yllä ja alla, eikä siitä vaatteesta kuitenkaan mitään kunnolla näkisi kun se on käärittynä.
Poika taas on putkiaivo, sukupuolelleen uskollisena ;), ja sille on yksi hailee mitä päällä on vai onko, kunhan vaan sisältö miellyttää.
Joulukankaisiin olen lahjoja käärinyt tai ommellut siitä pusseja joinakin jouluina. Omien lasten ollessa jo isoja voi pusseja kotona käyttää uudelleenkin, mutta muille moiset tietysti alkavat muodostua jo ongelmaksi, jos joka joulu tulee pussukoita:)
Tänä vuonna laitan joillekkin sukulaisille lahjat pieniin koreihin, johon tulee sytykeruusuja, sukat ja kuivattuja suppilovahveroita tai muita säilykkeitä.
Mä haen kenkäkaupasta kenkälaatikoita ja päällystän hienolla tapetilla. Just ostin RTV:stä muutaman tapettirullan - 50 % ja onhan noilla kauniilla lootilla käyttöä joulun jälkeenkin. Jos ei lahja mahdu kenkälaatikkoon, pitänee keksiä jotain muuta.
Muuten olen sitä mieltä, että mahdollisimman kaunis paketti on jo sinällään lahja ja kertoo lahjan saajalle, että juuri häntä on ajateltu pakettia tehtäessä. Ikinä ei meillä käärittäisi mihinkään sanomalehtiin vaikka olisi kuinka ympäristöystävällistä ja ekologista ja ties mitä.
muoks*, sinällään väärään ketjuun tuo loppuosa :-/.
nojoo minäkin kyllä tykkään kääriä esim. parhaimmille ystäville lahjan mieluummin kunnon upeaan koristeelliseen lahjapaperiin tai lahjakassiin. Voihan ystävä pahimmassa tapauksessa jopa loukkaantua, kun saa lahjansa mitättömästi sanomalehdessä. Mutta meidän perheen kesken lahjat kääritään sanomalehteen, ja se on meistä vain hauskaa
Lahjanarua on meilläkin ja ikää kerällä lienee ainaskin kymmenen vuotta. Ja sitä riittää. Joinakin vuosina ei vaan löytynyt koko kerä kuin joskus loppiaisena, tuli sitten ostettua toinekin iso kerä.
Teneriffalla myytiin valkoisia vohvelikankaisia pusseja, joiden kylkeen on kirjailu kaikenlaisia kuvioita, mm. joulupukkeja, kynttilöitä, pukkeja, Jeesus-lapsiakin tai olla. Näyttivät olevan Made in China, joten vaikka niitä käsityöliikeissä myydäänkin, niin eivät ne paikallista työtä ole. Hintakaan ei ole huima, monessa kaupassa pussukasta sai maksaa euron, joissakin kaksi. Itse ostin vain yhden pussin sukkien säilytystä varten, olisi oikeastaan pitänyt ostaa muutama.
Käsitöistä kiinnostuneille Puerto de la Cruzin kävijöille vinkki. Hypätkää paikallisbussiin ja ajakaa La Orotava nimiseen kaupunkiin, matkaa ei ole kuin kymmenkunta kilometriä: Taksikaan ei paljoa maksa. Kaupungissa on vanha talo La Casa de los Balcones, jossa on paitsi museo, niin myös artesaanikeskus, jossa myydään todella upeita tekstiilejä, keramiikkaa, sepäntöitä jne. Hinnat ovat tietenkin toista luokkaa kuin rantakadun kioskeissa. Talo sijaitsee vanhassa kaupungissa ja bussiasemalta sinne on matkaa ehkä kilometri.
Edit: Unohtui äsken linkki sinne taloon, nyt se on tuolla ylempänä
Minä pyydän paketoimaan kaupassa, jos on edes jotenkin säällistä touhua.
Tässä taannoin Tampereella eräässä erikoisliikkeessä oli miesmyyjä. Ja kun pyysin laittamaan ostokseni lahjapakettiin, myöntyi hän innokkaana, mutta kaikesta näki, ettei ollut ennen tehtnyt niin ensimmäistäkään pakettia. Siinä sitten kaverini kanssa katseltiin ja rupateltiin mukavia myyjän kanssa. Kaveriani en uskaltanut katsoa päinkään, ettei oltaisi revetty ihan hysteeriseen nauruun, mikä tapahtui välittömästi kun päästiin kadulle. Mutta sen voin sanoa, että myyjällä oli asennetta, ei pyydellyt koko ajan anteeksi, että paketista tulee nyt tällainen tai tuollainen tms. Hyvä tyyppi
Vanhat joulukortit kannattaa laittaa kiertoon lahjapakkauksina. Saa askarrella ja miettiä lahjansaajalle sopiva pakkaus. Tosin oikein suurta lahjaa ei kortteista askarreltuun laatikkoon saa mahtumaan. Kierrätystä se ainakin on ja pakkaukset kauniita.