Kaktuksen siemenkasvatuksesta asiaa

Ai astrophytum (menix oikei) on pallomaine myöskii myöhemmi, aika kivoja, katoin kuuklel.

Aiemmi kuuklasin iha vaa mammillaria ja katoin kuvia, osa oli “voi ku tulis tuollane” mut oli siel myös niit “tuollasen vois jollekki antaa”. Opuntioihi en viel kerent. Niit kahta sorttii se plantagenin seos taitaa luvata mut katotaa ny mitä tulee…

Oikein meni:)

Astrophytum asterias ja Astrophytum capricorne ovat pyöreitä. Muut piispanhatut ovatkin sitten tähtimäisiä.

Mammillarioita on satoja erilaisia. Itse pidän eniten suurikukkaisista lajeista. Seuraavassa siemensatsissa olisi pari upeaa lajia, jotka on vielä kylvämättä.

kuva

Ei sit millää saanu selvää kuvaa mut näkyyhä tuos tuo sävyero. Vihree pallukka jos on jo muutama haiven, ensimmäisenä itäny. Ja ainaki täl hetkel ainukaine laatuaa isoine sirkkalehtinee, ikävän värine mut muute terveen olone.

Olen samaa mieltä. Ilmeisesti ovat eri lajiketta ja toinen on vain herkempi valolle.

Apua opettelin just kuvan laittamist, mihiköhä se pääty ku ei tänne… Luultavast ei mihikää. Koitetaapa uuvestaa :smiley:

Sit on näit pitkänpuoleisil sirkkalehil varustettuja, kaik vähä punertavia eli ilmeisest kuuluu asiaa. Tai sit ovat kaik kuolemas.

kuva

Huomaatko yhdennäkösyyen:

kuva

Hih oli iha pakko ku niist tuli tuo ilmanraikastinjuttu mielee 

Ei tuo jänö kuolemassa ole:)

Putsasin enimmät vihreät mullasta ja raotin hieman enemmän ilmanvaihtoa, siinä varmaan osittainen syy.

Tässä karkulaisesta parempi kuva. Nyt palautin sen oikealle osastolle:)

kuva

On tuo kyl erikoist, naapuris on kivemman näkösii kavereit :smiley:

Mie oon sujuvast hävittänt minikasvarin ilmaräppänöitten sulkimet ni joutuu pari kertaa päiväs tarkistaa kosteuen. Toisaalt siin samal näkee likemmäst edistymisen.

Kurittomia nuo nykyajan tenavat, täytyy laittaa ojennukseen:D

Mie saatoin tänää jo huokasta helpotuksest ku se kellahtanu yksilö ei tainnu siit mitekää kärsii. Ilmeisest ne ei iha pienest käsittelyst kupsaha.

Nii ja sit on yx, hmm, sanoisinko soikee mil on iha kokolailla huomaamattomat sirkkalehet, pienet nypyrät vaa.

Ja pari mitkä on varmaa päättäny tukehtuu siihe kuoree ;(

Ei ne pienistä hätkähdä, kunhan juurta ei vahingoita.

Tuli muute mielee ku niit mammillarioit kattelin et on miul eläissäin aika mont kaktust ollu, tutunnäkösii oli paljo. Lienee liikakastelu koitunu useimpien päänmenox, lapsena varsinkii ja kyl aikuisenakii… Ehkä tulee nykysii piettyy liianki niukal mut mieluummi nii päi :wink:

Pitäskö muistaa käyä lapsukaisii kattomas ku en oo kyläreissult tulon jälkee käyny :open_mouth:

Mammillariat ovat herkkiä liikakastelulle. Välillä kastelen ne vain aluslautasen kautta. Minullakin on ollut lukuisia mammillarioita, mutta niiden tuhoksi koitui villakilpikirvat. Silloin olin kokematon ja tietämätön ja huomasin ongelman liian myöhään.

Lapsukaisia kannattaa vilkaista kerran päivässä. Etenkin on syytä seurata, ettei hometta pääse muodostumaan. Se olisi lapsukaisten tuho.

Vainko kerra päiväs ;( Kyl siel viel henki pihis, myöskii sil ouvon värisel.

Tänää kattelin opuntioit, ei tullu samanlaist tuttuuen tunnetta. Oli niiskii iha kivoja mut jotekii pyöreys vetoo miuhu enemmä… Sopii tulla lättäniikii mut kunnon piikeil kiitos, helpompi nyppii. Siehä sen vissii tiiet? :wink:

Juu, oon pahimmillaan nyppinyt viikon piikkejä. Opuntiat eivät kuulu suosikkeihini juuri niiden sukasten vuoksi. Varsinkin ne "mikkihiiret" kasvavat nopeasti ja kun niitä joutuu siirtelemään, niin joistain lajikkeista sukaset suorastaan pöllähtävät pitkin huussollia. Sitten niitä on jalkapohjissa jne:(
On minulla muutama opuntia nytkin, muttei niitä pahimpia. Niissä on kuitenkin kauniit kukat:)

Joissai niis näky olnee iha kunnon piikit, toivon sellasii jos on lättänöit tullaksee…

Tää ny jotekii takkuaa, liekö liikaa porukkaa vai vihjailee et pitäs mennä zzz…

Ny meil ois tällasii kivoja "snapsilaseja" eli 4cl kippoja:

kuva

On nättejä mut tähä käyttöö melkosen kapeit ja korkeit. Toimis lapsosil paremmi jos laittas ens pohjalle pari senttii iha vaa hiekkaa tms? Mut jos laittas normaalist multaa ni niis menis mukavast pari vuotta?

Tai sit olis, no ei oo tult viel kuvattuu, lidlin kertakäyttösushilautasii. Kokoa muutama sentti suuntaasa, korkeus ehkä sentti2.

Molemmat vaihtoehot on jokatapaukses kauniimpii ku edellisien yskänlääkekupit...

Sit tietyst pitäs tietää mikä on sopiva siirtoajankohta...

Ja joo tuot kuvaa kattoessani hiffasin et vois olla välil kätevää putsata kameran linssi ni saattaa vaik kuvien laatu parantuu… :wink:

Mä tilasin Kakteen Haagenilta 4- ja 5.5 cm matalia purkkeja sekä samalla tietysti siemeniä. Harmi, kun täältä ei löydy edes kunnon purkkeja:(

Vinkkinä: ota kuvat hieman kauempaa, luultavasti kamerasi ei pysty tarkentamaan aivan lähelle, ellei siinä ole erikseen lähikuva-asetusta.