(Huonekasvit - Kamelia (Ruusukamelia), Camellia japonica )
‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’
Voi että minä olen tänään onnellinen. Ostin talvella kaksi kameliaa, valkoisen ja vaaleanpunaisen kukkivina. Nuppuja karisi ja muutenkin näytti siltä että ne kuolevat. Eipä niin sitten käynytkään. Ja nyt ne sitten alkavat kukkia uudestaan, molemmat. Olen kuullut että kerrostalossa ne eivät viihdy mutta näyttävätpä kuitenkin viihtyvän. Melkein tasajalkaa hyppelin kun huomasin nuo nuppuset, nyt täytyy vaan toivoa etteivät kissan pudota niitä tai tee jotain muita pahojaan niille. Jippiiii!
Voi onneasi ja ihanuutta! Toivottavasti jaksavat avata kukkansa. Äläkä NIIN kovaapompi, että sinä pudotat ne..... 
En pompi, en. Joka välissä käyn kurkkaamassa nuppusia ja juttelemassa niille. Katitkin on jättäneet ne rauhaan, niillä on nyt jasmiini parvekkeella kiusauksen kohteena.
Tälläinen yllätys oli tänään pohjoisikkunalla

Uskalsin kääntää sitä pikkuisen valokuvaa varten, voi olla että putoaa loukkaantuneena ennen avautumista. Jospa kuitenkin… Nuppuja on kymmenkunta, aih, jos ne kaikki…
Pidetään peukkuja…! Minkä ikäinen kameliasi on?
Kun nyt muistaisin, on se mulla ollut muutaman vuoden ja viimevuonna teki pari kukkaa. Mutta kun se on niin kranttu… Varmaan olis tosi tyytyväinen, kun sen nyt heittäis tonne vesisateeseen. Ei, apua, toivottavasti se ei kuullut…
Nopsis laitathan kuvan jos nuppu aukeaa. Olis kiva nähdä kukassa.
Aivan varmasti laitan. Olen sen edessä kuolannut tänään, niin että kosteutta on ainakin saanut. Laskin kaikkiaan tusinan nuppuja, erikokoisia.
Tälläisen näin keväällä Madeiralla

Ja tälläisen... Meikäläisten omenapuiden kokoisten kamelioiden alla maa oli punaisenaan pudonneita kukkia, ja puu vielä kukkia täynnä. Ihmeellinen kasvi.

Kiessi…kupsahan kohta…mikä ihanuus!
Oih ja voih, semmoinen puu pitäisi vielä joskus päästä näkemään. En ole uskaltanut kameliaa ajatellakaan, mutta jos kumminkin itsellekin tuommoinen, viherhuoneeseen…
Niitä taisi Irlannissa olla, mutten tunnistanut. Ihmettelin kauneutta.
Omani vietti kesän ulkona, varjossa ruukkuineen keskellä vuorenkilpiä. Lannoitin muistaessani-siis harvoin. Syksyllä siirsin pohjoisikkunalle, viileähköön paikkaan. Lisävaloa on saanut, mutta suurin nuppu oli kuitenkin ikkunan puolella, ei valoa kohti.
Olisikohan tämä sellainen?

Lehdestä päätellen kyllä.