Kanerva, Calluna vulgaris

Jaa, muuten, kaivoin nuo kanervani ojanpenkasta, jossa kasvoi paljon sammalta. Yhden vanhan kanervan varsi oli tiiviisti siinä sammalessa kiinni ja se oli kasvattanut siitä puolesta välistä vartta ison kasan juuria siihen sammaleeseen. Pitäisiköhän laittaa niiden istutusten päälle jokin paino, että olisivat maata vasten, jospa kasvattaisivat sitten uusia juuria?

Belgi, etsi joku sopivan kokoinen laakea kivi siihen päälle.

Jep, tiiliskivi saattaisi ajaa saman asian

Olen aivan vihreä näiden kaupan kanervien kanssa. Kun ostatte niitä syksyllä niin kasteletteko niitä pakkasiin asti vai pidättekö kuivana?

Kastellaan, muuten ne kukkivat yli ja ruskettuvat - kuten arvelitkin vasta pakkaset saavat värin säilymään:)

Minä olen aina pitänyt kuivana. Ainakin katoksen alla ne säilyvät hyvinä kevääseen asti. Kuivuvat kauniiksi kuivakukiksi.

Tässä kesäkukkaruukut ovat saaneet uudet istutukset ja syksyn värit.

tänä vuonna kukinnan aikaan löysin itse luonnosta calluna vulgariksen (kanervan) valkoisena ja yritin ottaa siitä oksaa,joka oli juurtunut siellä ja jotenkuten onnistuin… =)…tosin sen annoin työkaverilleni lahjan! Onneksi otin myös toisen oksan ja laitoin siitä 15 hieman puutunutta pistokasta… ja kuinkas ollakaan… niistä on sitten juurtunut nyt 6-8 tainta… joten nyt ne ovat sitten purkitettuna ja odottamassa ensikevättä ja maahan istuttamista!!! Kun olen tuttujen keskuudessa tunnettu nimellä ‘mr. alba’ niin voisin heittää voltteja kun olen niin onnellinen tästä löydösta ja onnistumisesta… ;O)

Hei Bluedreams, mun piti sulle jotain valkoista lähettää, mutta jäi unholaan kevään myllerryksissä. Yritäpä muistella mitä halusit- tai keksi uusia- yhtä valkoista kanervaa vastaan… Meillä tehdään metsään uusia rodoalueita, joten valkoinen kanerva olisi aivan ihana!

tervehdys vaan nopsis… =O) kylläs tuosta voit saada yhden alun (vaikka on pieni… jos vaan nyt selviää tulevasta talvesta…)…joten viestitään tässä lisää asiasta talven mittaa… ;O)

Hienoa, pidetään mielessä…

En ole ainoa alba täällä! Jos kanervikko oikeasti ottaa kasvaakseen niin pistokas kelpaisi!

Mutta miksi blue dreams? T: White dreams :wink:

hmmm… bluedreams on aika ‘eteerinen’ nimimerkki… valkoisista kukista vaan tulen vauhkoksi… ;O))…ja siniset/vaaleanpunaiset ovat hyvin niiden kanssa yhteen pelaavia…

pomppivaa naurua 

tipi on hyvä ja pitää yhteyttä tähän suuntaan kevään myötä niin katsotaan josko nuo pistokas ‘alba’ kanervat lähtevät hyvästi kasvuun keväällä… silloinhan voisin vaikka laittaa lisää pistokkaita juurtumaan… =O))

Tipin pää on ku sota-aikanen lato, harva mutta paikallaan vielä… Yritän muistaa. Minä olen haalinut kaikkea mahdollista valkoisena joten mieleisiä vaihdokkeja voit kysellä sitten.

… lol… pidähän yhteyttä asian merkeissä… tuo valkoinen kanerva ei taida olla ihan helppo löytää… ainakaan näin aitona kotimaisena & vieläpä täältä pohjanmaalta

Viime syksynä siirsin yhden kanervan saviseen rinteeseen (kaikkea sitä puutarhahullu kokeileekin!). Lisäsin hiukan hiekkaa ja metsäturvetta. Tänä syksynä kukki hymy. Puutarhakirjoista olen saanut lukea, että kanervan siirto luonnosta on erittäin vaikeaa. Saa nähdä sitten säilyykö. Tänä syksynä olen siirtänyt puutarhaani yhden valkoisen kanervan, sekä muutaman maansiirtotöiden alta pelastetun yksilön ja lisää pelastettavia on tulossa. Mäntymetsäpohjalle siirtämisen luulisi onnistuvan kun mukana on jonkun verran metsäturvetta.

Tällaiset muistiinpanot olen joskus tehnyt itselleni kanervan pistokaslisäyksestä:

Emokasvit leikataan alas huhti-toukokuussa. 4-5 cm pituiset latvapistokkaat (ei kukkivista kasveista)otetaan heinäkuussa ja törkätään alustaan jossa 6-7 cm luonnonturvetta ja 1 cm hiekkaa. Turve pidetään kosteana, pistokkaat peitetään muovilla (liekö välttämätöntä?) ja siirretään varjoon.

Omat muistikuvat kanervanlisäykseen oli tämmöset: Kanervan päälle laitetaan turvetta niin että sitä on kunnon keko, kasvi ainaski kainaloida myöden siel. Se villiintyy kasvattamaan juuria niihin kaikkiin maanalaisiin versoihin(eli kaikkiin kun ne kerta peitettiin turpeella). Sit se turvekeko puhalletaan sivuun ja jokainen oksa onkin kasvattanut juuret ja voidaan siis leikata omaksi kasvikseen.