Kannot pois

Tuumari, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle myös privaattiviestin, katsopa postiasi jossain vaiheessa :slight_smile:

(ps. Kiitos mai-lee avusta tässä välissä)

Onko kukaan kokeillu sitä ainetta jota laitetaan kantoon porattuihin reikiin ja sit poltetaan?

Salpietaria se on ja luulisi, että Oulun seudulta sitä löytyisi. Olen joskus kokeillut mutta muistaakseni tulos ei ollut kovin häävi. Pitäisi kai toistaa monta kertaa.

Enää ei kantopommeja saa ostaa osuuskaupan rautaosastolta kuten ennen. Niissä oli jytyä, isommatkin kanno saatiin juhannusyönäräjäyteltyä säleiksi. Juovuksissa tottakai.

Tuumari, tilaa joko kaivinkone tai sitten osta kirves. Ja kaiva ja hakkaa ja kaiva ja hakkaa :slight_smile: Kyllä ne siitä lähtee…

Meillä oli pieni kaivuri joka otti kannot pois, tosi kätevä, eikä nurmikkokaan paljoa rikkoontunut.

Tulinpas hyvälle tuulelle kun luin Kaisaliisan ylläolevan viestin; tuli niin suo-kuokka-ja-jussi-fiilis… tekiskö kukaan muu kuin suomalainen noin :slight_smile: hyvä me!

Minä olen kaivanut pihalta pari omenapuun kantoa, samoin pihlajan. Eivät ne kyllä mitään ikihonkia vastaa vaikak sitkeässä istuvatkin.

Tipilintu, on kokeiltu sitä kantoon laitettavaa massaa, jonka kanssa pitäisi saada poltettua kanto pois. Ei toimi.

Meillä pari kantoa otettiin pois kuorma-auton nosturin kouralla kaivamalla, eli jos läheltä löytyy sellaisia niin kysy tekisivätkö. Äläkä loukkaanu jos kieltäytyvät, jos sitä ei osaa voi rikkoa vehkeet helpostikin eikä ne ole halpoja korjattavia.

Muutama kanto joihin ei päässyt autolla viereen, meni systeemillä mies + moottorisaha (jossa vanha ketju) + rautakanki + lapio ja ties mitä vempeleitä + lupaus lempiruuasta ja kylmästä juomasta ja saunasta homman jälkeen.

Jälkimmäinen keino toimii mutta vaatii hieman odottelua, eli kun miehen mieliala on otollinen niin kimppuun. pomppivaa naurua

Minkä “homman” jälkeen se sauna oli? Meinaan oliko sekin jatkoa noille lupauksille? ;=D kysyy nimimerkki Likainen mielikuvitus

Jokainen toimikoon tilanteen ja miehen haasteellisuuden vaatimalla tavalla :wink: :smiley:

Ja kyllähän sitä vähän ketaroita taivasta kohti pitääkin jos saa kannot pois :wink:

Edellispäivänä olin seuraamassa kun mieheke kaivinkoneella otti pois valtavan koivunkannon. 45 minuutti sai touhuta, ennekuin sen irti sai.

Itse poistin tästä pihasta tosi vanhan pusikonjuuret omalla patentilla. Liina juuripaakun ympärille, se auton vetokoukkuun kiinni ja menoksi =D

Minun isä poisti joskus viinimarjapuskia siten että kuormaliina puskan ympärille ja se auton peräkoukkuun ja sitten terävä nykäsy, ainoastaan yhden kerran kävi niin että se puska mäjähti takaikkunaan…

Jadeliila, onneksi vain kerran Tuo kauhukuva tuli mulle mieleen vasta sitten, kun homma oli hoidettu!

Ai niin, pari viikkoa sitten kaadoin yhden koivun “suo, kuokka ja Jussi” -menetlmällä. Kaivoin koivun rungon ympäriltä maata pois, ja hakkasin juuret poikki lapiolla hieman ohuemmasta kohdasta. Oli helpompaa kuin kuvittelin :wink:

No ei se ollut kovin suuri koivu! Rungon halkaisija alle 10 cm.

Kantojyrsimellä olen nähnyt kantofirman miesten jyrsivän kannot pois, oliskohan paikkakunnallasi) Käsipelillä ollaan kantoja paloiteltu, halkaisukiila kantoon ja lekalla hakataan, kun juuttuu kiinni niin kirotaan.... rautakanki ja sahakin on tarpeen**. (Porattu on kantoon reikiä ja pojat pieninä kavereiden kanssa kävivät mökillä kilpaa kantopissalla lahottamistarkoituksessa) Kantohan vielä paloittuu mutta ne juuret, ne juuret! Odottaminen on eräs keino, aika haurastuttaa tervaskannonkin: Mökillä on männynkanto, kaatunut hakkuiden jälkeisenä talvena -74 ja kanto saatiin** vasta viime juhannuksena kokkoon, kun mökin rakentajien lapsenlapset ovat riittävän vahvoiksi varttuneet.

Oih, tuo valtsun kikka kuulostaa hauskimmalta ja leppoisimmalta: ison puun kaatamisen jälkeen siirrytään sisätiloihin lapsenlaittoon, odotellaan että kasvavat isoiksi ja voimakkaiksi ja pyydetään kaivamaan jo osin lahonnut kanto ylös :slight_smile: Ihanan rauhallisille ihmisille sopiva.

Meillä mökiltä kaivettiin 10 ison koivun kantoa pois. Kaivettiin maata kannon ympäriltä ja hakattiin juuret kirveellä poikki. Työ oli raskasta ja minä olin mukana vaan henkisenä tukena ja täytin reikiä niin ja oli minulla suuri tehtävä sain poltaa kannot nuotiossa kesti muuten palaa yli vuorokauden se nuotio.

Meillä ois projektina monta kymmentä metriä vanhaa kuusi"aitaa" joka varmaan sata vuotta vanha. Puut aikoja sitten kasvaneet täyteen mittaansa- Suurimpien kantojen ympäri juuri ja juuri kädet yltä, ei tosin ihan jokaisen. Kymmeniä kantoja vieri vieressä. Hyvät neuvot kalliit, kova työ joka tapauksessa.