Karpaattienkello, Campanula carpatica

Nämä herkkikset saatu annitaiselta.

Karpaattienkello, Campanula carpatica

Lehdistö on 10 cm korkea ja kukat nousevat 15-25 cm:n korkeuteen. Mätästävä kasvutapa. Suuret kukat kellomaiset ja väriltään valkoiset, siniset tai lilahtavat. Kukkii pitkään.

Lähde: Puutarha.net / Kasvikortisto

1 tykkäys

4 tykkäystä

Olen kylvännyt valkoista karpaattienkelloa ensimmäistä kertaa pilleröidyistä siemenistä. Viikon verran on jo ollut usko koetuksella, josko mikään itää, vaikka kuinka vahtisi. No onneksi nyt muutama lenkin alku ilmestynyt.

2 tykkäystä

4 tykkäystä

Mainitaan vielä, että karpaattienkello itää. Iti n. viikossa sisällä valossa huoneenlämmössä ilman kylmäkäsittelyä.

(Muoks / Nuu: viesti siirretty kylvöt/pistokaslisäykset -ketjusta)

Minulla sininen karpaattienkello iti tosi hyvin, mutta valkoinen tosi surkeasti. Sininen oli irtotavaraa ja valkoinen oli pilleröitynä. Molemmat oli pari viikkoa aluksi kylmäkäsittelyssä ja enkä usko että valkoinen olisi sen kummemmin päässyt kuivumaan. Molemmat oli tietenkin pintakylvöjä.

Tarvitsetko valkoisen siemeniä? Itävyys hyvä. Laita yv jos haluat, että postitan. :smiling_face:

Kiitos Nea tarjouksesta. Pari pehkua valkoista kasvamassa.Pärjäilen näillä.

1 tykkäys

Karpaattien kellot aloittaneet kukinnan. Siniset huitelevat 30 sentin korkeuksissa. Valkoisista tykkään. Matalia ja tiiviitä.

4 tykkäystä

5 tykkäystä

Se on tuohon itsekseen ilmestynyt, yhtään en ole ikinä tänne laittanut ja nyt kasvaa vähän siellä täällä, ehkä tullut jonkun taimen mukana.

7 tykkäystä

Mulla on sinistä maariankelloa mutta en saa sitä millään leviämään. Sama puska joka vuosi. Voi ehkä olla karpaattikin en muista kumpi, ovat niin saman näkösiä.

Tuossa oikealla näkyy viimeinen kukka.

2 tykkäystä