Siemenet pehmenee liottaessa, minä en ainakaan poistanut koko siemenkuorta ennen kylvöä, katsoin vaan, että olivat pehmenneet. Onhan siinä pientä tekemistä, mutta sitäkin hauskempaa, kun saa itämään
Ne itivät sittenkin! Tai siis 12 nyt 3 itänyt, ilmeisesti saa koko ekan kesän kasvatella ihan ruukussa?
Kärsäkalla
Arisarum proboscideum / Hiirikalla
Arisaema flavum / Keltakärsäkalla
En sanoisi kovin kauniiksi. Alemmalla aika tuima katse.
Ne ovat vielä mahdottoman pieniäkin. En uskaltanut isoja ostaa kun sanoivat aroiksi.
Minulla on muutama amurinkärsäkallan taimi, jotka olen purkittanut viime kesänä. Ne ovat edelleen kokoa XXS. Onko kellään halua vaihtaa niitä muihin perennoihin?
Minä oon täällä ihan äimänkäkkyrällä… Jotain outoja isoja kasveja kasvaa mun kompostikasassa. Ja nyt olen tullut siihen tulokseen, että ovat jonkun sortin arisaemaa. Korkeus siis vähintään puoli metriä. Varsi, ainakin osittain, sellainen pilkullinen ja lehdet siellä päässä sillä tavalla jännästi ringissä. Äh, ehkä pitäisi vielä kuva käydä ottamassa, mutta ainakin kuukkeloidessa tulee vastaan samanlaisia. Mutta mistä ihmeestä on tuonne eksynyt?? Mulla pitäisi kyllä yksi arisaema olla, mutta ei tuossa kohtaa.
Kuvaus toi mieleen Liskovehkan eli varsinaisen haisulin…
Miikos, voisi hyvin ollakin, taisin viskata sinne keväällä ne liskovehkan mukulat. On sitten väärässä ketjussa, siirrä, jos haluat:) Googlella vaan sain aikas samannäköisiä kuvia arisaemasta, mutta se nyt olisikin ollut liian hyvää tuuria, tyhjästä ilmestyneet kärsäkallat…
Laita kuva, hoyabella!
Tuo monilehdykkäinen on varmaankin Arisaema consanguinium. Onko siinä useampaa lajiketta?
Se on sen kukka. Ostin Vakka-taimesta viime kesänä aika monta kärsäkallaa, vielä en tiedä kuinka ovat talvehtineet.
Ouuu hoyabella, upea kukka =) Mäkään en tiedä vielä ovatko omat selvinneet talvesta.
Pari kallaa jo pikkasen kurkistelee mullan alta.
Ihana viidakko siulla.
tuohan on ulkokasvi!
Hienosti talvehti
Luulin jo ettei hiirikalla ole selvinnyt talvesta, mutta tänään ihmettelin että mikäs ruskea oksa se siinä.
Hän on niin ruma että on melkein kaunis.