Käsityöt Osa 4 (alkaen 5.1.2021 ->)

Nyt tilasin suuri käsityö lehden koko vuodelle.

Muistan hyvin, kun aikoinaan äidille tuli se lehti. 

Aamulla tilasin eurokankaalta 4 erilaista kangasta. 

Muurahaisia pöksyissä. Pikkutilkusta koottu vaan oli ihan pakko.
Evie la Luve ja maksullinen Binky-malli, kerrankin ei tarvinnut muokata kaavaa yhtään

Nyt tilasin saumurilangat, 4 harmaata ja tummansiniset. 

Talvilomaa, jippii. :smiley:

Lähdemme huomenna tyttären kanssa lähiretkelle.
Menemme lammastilalle tilapuotiin vierailulle.
Ehkä sieltä tulee ostettua toiseenkin villatakkiin langat. :kiss:

Tykkään kovasti näistä suomenlampaan langoista, niistä saa niin kauniit väriyhdistelmät ja ihanat paidat tehtyä.
Ja muutenkin kivaa ostaa “lähilankaa”, nämä on ihan suomessa kevyesti pesty ja kehrätty.
Talon emäntä on myös värjännyt lankoja kasviväreillä.

Aattelin ostaa myös muutaman taljasta tehdyn tupsun pipoja varten. 

Minulla alkoi tänään talviloma.

Tänään on tulossa saumuri  ja tällä viikolla 4 erilaista kuosi kangasta.

No niin. :grinning:

Nuo langat oli mukana. 

Se on 14SH654 (3*4 - lankainen eripituissyöttösaumuri) Säätimet on sivulla. 

Millainen sopiva saumurilanka olisi trikoo kankaalle?

Verkkokaupasta tilasin, koska siellä oli tuo halvempi. Tarjous taitaa olla sunnuntaihin asti.

Hintahaitari oli kyllä aikamoinen.

En vaatinut parempaa, koska tuo riittää minulle.  Ehkä sitten tulevaisuudessa vaadin parempaa.

Verkkokaupasta minä päivitin ompelukoneen pari vuotta sitten. Ihan riittävä härveli oli, 3 kertaa käytetty parissa vuodessa :). Pitemmän aikaa oon harkinnu vanhan saumurin esiin kaivamista. Siitä pitäisi leikkuri terottaa. Joskus vuonna kuokka ja jussi käytin sen huollossa ja tylsempänä tuli takasin. Täytyis oikein ajatuksen kanssa katsoa onko siinä vielä teroitusvaraa vai täytyykö tehdä uusi terä. Varaosaa siihen ei kuulema enää saa.
Työmaalta löytyy aineita, koneita ja fiksuja poikia. Saumurin leikkuuterä ei hakkurin terästä poikkea kui kooltaan :smiley:

3 säikeinen on laadukas lanka. 

Harmittaa että tilasin 2 säikeiset langat.

No johan oli mennyt i ja y sekaisin.

Lisäksi minulla on tällainen electroni kone. Tarkistin mitä kaikkea tavaroita siinä on ja paljon erilaisia ompelujalkoja ym. Olen ostanut tuon monta vuotta sitten. 

Kaappasin tämän kuvan singer sivulta. Jostain syystä tuossa ei lue 9 napinläpeä suoravalinnalla. 

Merikeskus Vellamossa vähän erilaisia ryijyjä.

Tämmöinen kasa lankaa tuli.
Pitäis tulla pitkä neuletakki ja vähän muutakin näistä.

Ihana tuo taljatupsu.:stuck_out_tongue:

Katselin YouTube singer ompelukone videoita kuinka niitä koristeita kone tekee.
Yllätyin kuinka paljon se tekee kaikenlaista ompelua.

Harmi ettei minulla ole mitään kangasta mihin voisin harjoitella. Toki, jos löytyy vanha lakana, jolla en tee mitään. :grin:

Juttelin tuon lammastilan emännän kanssa tästä neulontabuumista.
Ihmiset kuulemma hädissään kun islantilaista villaa ja lankaa ei saa.

Mun makuun tämä ihan perus suomalainen suomenlampaan villa on paljon hienompaa, ihanan pehmeää ja muutenkin kivaa ja kaunista ja helppo neuloa.
Onneksi sain tyttärenikin suostuteltua ostamaan kunnon suomalaista  lankaa islantilaispaitaansa varten, hänen on  tarkoitus on tehdä puun vuosi paita, se on ihan mahdottoman kaunis malli kyllä.
Väreiksi valikoitui, vaalea helmen harmaa pääväriksi, kuvioihin luonnonvalkoinen, luonnonmusta ja tumma harmaa.

Ei ole nettikauppaa.

Mutta uskoisin, että emäntä varmasti lähettää, kunhan kertoo värit ja määrät.
Laitan sinulle yksärillä tilan nimen.
Siellä oli paljon lankoja kahta eri vahvuutta, ohuempi kutakuinkin nallen vahva ja paksumpi kuin 7 veikkaa isoveli.
Minulla kuvissa ohuempi versio.
Varsinkin se paksumpi helmenharmaa oli ihan unelman pehmeää, tytär ihastui siihen kovasti.:wink:

Minä haluan islantilaisneule afmaelin itselleni tehdä.
Se on hieno kuvio.

Nyt on paita tässä mallissa.
Ja onneksi nyt sopivan kokoinenkin.

Tein jo kertaalleen kuvioon asti (aloitettiin siis ylhäältä alas) ja laitoin kahdelle puikolle kokeillakseni.
Oli sitten ihan vaan hippasen liian iso 150 cm rinnan ympärystä, vaikka olin koetilkunkin viitsinyt neuloa ja laskea.

Seuraavana vuorossa hihat ja sitten aukileikkaus ja nappilistat ja kauluksen viimeistely.
Nyt pitäis löytää kivat napit tähän. :wink: