Käsityöt Osa 4 (alkaen 5.1.2021 ->)

Tilasin takkiin napit.
Siihen tulee poronsarvinapit inarista. :w00t:

Tässä minun ensimmäinen  Riddari  lähti  jo  Porvoseen  ,toinen tekeillä

Ompelin t-paitaa ja päätin etten saumurilla ompele, koska minun ompelukoneessa on sama ohjelma.

Yhtäkkiä tuli ongelma, kun vaihdoin ohjelman tavalliseen ompeluun ja neula tökkäsi johonkin metalliin ja tuntui että se meni jumiin.
Näytössä näky, että neula on keskellä ja päätin testata missä kohdalla se ei tökkää metalliin, no säädin neulaa ja vasemmalla se ei tökännyt.

Ajattelin, että netistä voi olla apua miten huolletaan ompelukone, mutta ei siellä ollut kuin perus juttuja.

Päätin irrottaa kaikki mitkä liikkuu, kun irrottaa ruuvit. Olihan siellä öljyä ja pölyä, jotka jumitti

Kun asensin kaikki osat ja ruuvit  paikalleen ja pistin sähköt koneeseen, niin näyttö näytti, että neula on keskellä. Pitihän sitä testata ja kyllä vain se toimi. 

Kerrassaan outoa. Minun ompelukoneessa on sellanen työkalu joka vie langan neulansilmään, mutta ei enää onnistu. Se työkalu on kiinni koneessa. Pakko oli irtottaa neula ja pistää lanka siihen silmään ihan valoa vasten.

Tilasin lisää tarvikkeita ja pakko oli tilata myös se pieni tuttu työkalu, jolla saa langan neulansilmään.

Koneen valo ei anna tarpeeksi valoa ja neula jää jotenkin varjoon.

Löytyipä käyttöä äitini vanhoille vyyhdinpuille.

Synttärilahja isännältä. Tosin vähän ennakkoon,  synttärit vasta kuun lopussa. Kyllä nää on ihanat, vaijerikaapeli on niin hyvä käytössä. 

Uusi projekti alkuun, kun karhujakkua en voi viimeistellä ennen kuin saan napit. Haluan nähdä, että tulee sopivat nappilistat ja napinreiät. 

Tässä uudessa käytän pelkkiä luonnonsävyjä. Tarkoitus tehdä reisipituinen jakku.

Huh sentään, nyt sain t-paidan tehty.

Oli kyllä ongelmaa pääntien tekemisessä. Kangas on college-trikoo ja venyy vain 5% vaakana, mutta ylös tai alas enemmän.
Yleensä kaitale tehdään siten, kuin vaate eli lanka kulkee ylöspäin, mutta lopussa päätin tehdä kaitaleen toisinpäin ja sehän onnistui.
Ensin kaitale ei meinannut istua paikalleen, vaikka kuinka venytin. Ratkoin ainakin 3 kertaa ja leikkasin uuden kaitaleen.

Nyt tiedän ettei college-trikoo ole hyvä kangas ainakaan t-paidaksi. Tykkään, että paita venyy jokapuolelle.

Olipa ihana ommella kädentiet ja helma.

Pepino, harjoitus tekee mestarin.

Minä kun aiemmin n tilasin jujuna sivulta pari peruskaavaa, niin huomasin että housukaavassa oli väärä ohje.

Tasku ohjeessa oli väärä ohje. Minä kun en muistanut miten housutaskut asennetaan ja tietysti väärin tein ohjeen mukaan. Kun huomasin, että jotain outoa siinä on, niin purkasin taskut ja piti ihan muokata ohjetta ja hyvän näköiset housut tuli.

Odotan, jotta saan uuden ompelupöydän, kun olohuoneessa ompelen. Ruokapöytä on lähes täynnä kasvia.

Nyt huolettelin saumurilla saumat.

Kyllä saumuri on todella hyvä, ainut miinus on, että siinä ei ole sellainen paikka mihin voisi saumuri pudottaa roskat.
Täytyy alkaa miettimään, jos itse tekisin jonkinlaisen roskakorin sille. Ellei lattialla ole sankko tai pussi.

Pitäisi saada ompelu koneelle kunnon tassut, kun venyttää kuminauhaa, niin kone meinaa tulla syliin.
Saumurilla on kunnon tassut, sillä ne tarttuu kunnolla pöytään.

Tulipa mieleen, että kestokassista voisi tehdä sen roskakorin. 

Miten tätätä voisi tehdä?

On kuulemma helppo, mutta yritin tehdän kalastajalangalla tuon, mutta ei se näyttänyt tuolta.

Nyt on woodland takki valmis. 
Tuli sopiva ja tykkään muutenkin.

Isäntä joutui kuvaamaan ja minä malliksi.
Tämä on ihanan pehmeä ja lämminkin, ohuudesta huolimatta.
Tulee varmasti paljon käytettyä.

Minulla on gorillakädet, niin teen aina pitemmät hihat kuin ohjeissa. En tykkää yhtään vajaa mittaisista hihoista. :grin:

Eipä mennyt kauan, kun tein toisen t-paidan. Se kangas venyy enemmän kun se edellinen jonka tein.
Lisäksi kesähousut olet tehnyt. Saumuri on niin hyvä kaveri, että kiitän sitä. :grinning:

Minulla on pari kangasta, joista en ole vielä mitään tehnyt. Netissä ne näytti paremmalle, mutta yllätys oli, kun avasin paketin. Eurokankaasta tilasin. 

Suokukka, ihana neule! Tykkään tuollaisista ohuemmasta langasta kudotuista.
Käsin ei nyt tule tehtyä mitään, pitäisi varmaan ottaa neulekone taas esiin :thinking:

Katsokaa areenalta suuri ompelukisa. Pakko tumpelonkin oli kaivaa ompelut esiin.