Minä lainasin joskus aikoinaan kirjan sydämenlämmittäjä ja tikkuripaita kirjastosta.
Siinä kerrottiin tikkuri sanan tulevan siitä kun tikutetaan, eli neulotaan.
Vanhaan aikaanhan ei tietenkään ollut pyöröpuikkoja, vaan pyöröneuleella paitaa tehdessä käytettiin jopa kymmentä tikkua, että saatiin silmukat mahtumaan.
Minä olen tehnyt yhden tikkurin, sen kirjan ohjeella siis joku 10 vuotta sitten, se on kyllä yksinkertaisuudessaan kaunis.
Eli ehkä joskus lisää.
Filopatorin lähettämät harmaat langat pääsivät raitapaitaan.
Tein kevyeksi syyspaidaksi ohuen raitaneuleen, vaikka ulkoilutakin alle lämmikkeeksi.
Mallina laatikkopaita, eli ihan suorat etu-ja takakappaleet, ainoastaan etuosaa kaula-aukosta hieman muotoilin matalammaksi. Hihat myös lähes suorat, muutaman silmukan kavensin matkan varrella.
Ei pääse kyllä minullakaan tämä harmaan laatuinen lanka jatkoon.
Tulihan siitä ihan hyvä tuohon paitaan, mutta en oo ikinä moista takkukasaa ennen yrittänyt vyyhdiltä laittaa kerälle.
Tai ei se siis lähtökohtaisesti takussa ollut, mutta tarrasi kiinni itseensä siinä vyyhdillä, että joka kierroksen sai irrotella ja osa lenkeistä tietenkin sitten tuli mukana ja silloinhan solmu on valmis.
Se paitaversio oli paljon siloisempi keriä.
Olen paljonkin käsitellyt vyyhtejä, kun olen kasveillakin värjäillyt, niin kyllä tämä oli ehdottomasti haastavin keriä ikinä.:doze:
Vähän hihat vielä kesken, tein siis etu ja takakpl jo keväällä, kunnes tuli kesätauko ja hihat siis ihan just viime viikolla aloittelin.
Vaihteeksi valkoinenkin tikkuri suomenlampaan villasta
Noita villapaitoja ihailin pari viikkoa sitten Hailuodossa. Mieli tekisi tehdä mutta kun en näköjään voi kutoa pitkiin aikoihin ja olen vielä allerginen lampaalle. Kysyin siellä voisiko noita tehdä ja olla myytävänä jostain muusta langasta mutta myyjän ilme ei ollut kovin ymmärtäväinen, ei saa tehdä kuin suomenlampaasta😲. Nätti malli mutta tykkäisin vaikka kutiamattomasta vauvalangasta👍.
Saa tehdä muustakin jos haluaa.
Minä tein omani merinovillalangasta.
Kai se voi jonkun mielestä olla väärin, mutta jos muut ei sovi, niin kuka estää tekemästä pehmeämmästä langasta?
Oletko tehnyt Jatuuli nuo paidat 2 säikeisestä langasta?
Sellaista olisi tuolla jo valmiina yhden paidan verran.
Mulla on kuusi vyyhteä oikein ihanaa suomenlammas lankaa myös se on 2 säikeistä eli puikkosuositus 2-3. Tumman harmaata on tuo.
Tällä viikolla tuli taas uusi lehti ja lähes täynnä neulonta malleja ja rumia vaatteita ommeltu.
Parisen vuotta sitten virkattu Sophie’s Universe-peite, seiskaveikasta.
No nyt on paita valmis.
Ihan kiva kevyt syyspaita siitä tuli.
Ei ollut meinaan mitään ohjetta, sen kuin posotin menemään.
Myriad Cal- peitto, painoa 2 kg, sivun pituus 1,5 m.
Virkkasin tätä puolitoista vuotta, langat loppu välillä.
Tuo on oikea taidonnäyte.
Käväistiin taas tyttären kanssa lammastilalla.
Tekeillä on tuollainen pintaneulepaita, suunnitelmissa koristetyynyä ja iso kolmiohuivi.
Tämmöistä piti päästä illalla jo aloittamaan.
Vähän haastetta välillä saatava.
Ihan ehtaa suomenlampaan villa ja ihan super pehmeetä onkin.
Ohje novitan syyslehdestä.
Olen ollut monta vuotta ilman ompelukonetta, viime keväänä ostin uuden Lidilistä ja hyvin toimii. Piti tehdä itselle pyjaman yläosia kun ei kaupasta löydy silkkistä. Housut kestää mutta yläosa kuluu rikki. Otin entisestä mallia ja vanhoista verhoista tein uudet. Rikkinäisistä lakanoista teen tyynynpäällisiä, täytyy sitten virkata niihen nätit reunat. Olen kyllä niin huono ompelukoneen kanssa mutta pahalla sisulla saan kyllä aikaan. Paljon on myös korjattavaa.
Huivi valmis.
Meni 2 vyyhtiä valkoista ja 1 vyyhti ruskeaa.
Huivi on kolmion kulmasta kulmaan hiukan yli 2 metriä pitkä ja leveimmästä kohtaa 70cm.
Malli on siis Iltaruskon aikaan/Jonna Kapela
Milokin sai tikkurin. Sama tyyli koiralla ja emännällään
Pitsineule itselleni.
Malli Ronja Hakalehdon Selja , novitan syksy lehdestä.
Lankana 2-säikeinen suomenlampaan villa.
Tein isoimman koon ja käytin 3,5 puikkoja, että sain vähän ilmavamman ja ohjeessa oli paksumpaa lankaa.
Näillä muutoksilla sain just sopivan koon itselleni.
Mie oon ihan koukussa. Miul on 3 peittoa kesken ja uusi Cal ( crochet along) on jo alkanut.
Tilasin siihen langat, mutta värit ei o ihan sitä, mitä ajattelin. Tietsikan näytön värit ei täsmää fyysisen langan väriin.
Tässä uusin aloittamani Cal, Faith, Helen Shrimptonin malli. Osa 1. Näihin caleihin tulee uusi ohje joka viikko. Siinä on sitten viikko aikaa virkata uutta osaa.
Mimä olen nyt tehnyt vaihteeksi kevyempiä hommia. Pipoa, lapasia, sukkia ym.
Olen nyt tehnyt lapasiin intialaista peukalokiilaa, se on helppo ja nätti.