Käsityöt, Osa 5 (alkaen 18.8.2024 ->)

Te täällä noin vaan teette, tostanoin :grinning_face_with_smiling_eyes:. :+1:

Valmista.

Hyvät tuli, väritys on erilainen liukuvärin takia, mutta kyllä ne pariksi tunnistaa. :laughing:

9 tykkäystä

Yhdet lapaset on vielä suunnitelmissa joulupakettiin.
Aion tehdä äidin miehelle pohjois-pohjanmaan lapaset.
Hän on kotoisin haapavedeltä. :wink:
Kotoa ei löydy nyt sopivaa lankaa, eli sitten alan kun saan hankittua langat.

https://taitoshop.fi/tuote/digineuleohje-pohjois-pohjanmaan-lapaset-neuleohje-ladattava-pdf/

Ajattelin tehdä tummanharmaa + luonnonvalkoinen värillä.

1 tykkäys

Ostin tälläisen (lankavaaka) jämälankaprojekteissa ,huomaan jo nyt kuinka kätevä

3 tykkäystä

Missä vaiheessa sitä tarvitaan?

Ostin allaolevan mallin koska sopii vaikka joulusukiksi

Lankaa menee ohjessa 50g valkoista ja vihreää 70g. Lankaa tilasin nuorison toiveiden mukaan eri värejä. En punninnut lankakeria mutta valkoinen loppui kesken kun toista sukkaa tein. Onneksi sitä valkoista oli useampi kerä niin sain sukat tehtyä.
Seuraaviin sukkiin tulee beige valkoisen tilalle. Beigea on vain yksi kerä ,punnitsin vaaka näytti 48g. Nyt kun tiedän voin lyhentää tuota valepalmikkoa pari senttiä niin ei tulee yllätyksiä

5 tykkäystä

Ostin kierrätyskeskuksesta kangaspaloja 0.50 - 1.00€ kappale.

Muutamasta teen patalappuja

leipomusten seuraksi.

Itsellekin jokusen, kun aina likaantuvat

tai tummuvat.

6 tykkäystä

Minäkin punnaan aina. Jos lankaa on niukan oloisesti.
Oon kyllä käyttänyt keittiövaakaa siihen tarkoitukseen.

1 tykkäys

Keittiövaakaa miekin olen aina käyttänyt mutta ei ole minun niin tarkka jos on vaan muutamasta grammasta kyse. Nyt ei tarvi miettiä riittää,ei riitä. Esimerkiksi silkkimohairit missä on se 25g kerä

2 tykkäystä

Mistäs löysit tuon aarteen?

Tyttären toivomat lapaset.
Minulla oli varastossa karisma lankaa, jonka värjäsin seitikeillä.
Oli alkujaan tylsä beige, josta piti tulla hame, vaan en tykännytkään.

Sain kulutettua myös loput kimallelangat tähän.
Toisessa kuvassa näkyy jäljelle jäänyt pieni mytty.

Ohje on Dither, alkujaan sukkaohje.

8 tykkäystä

Minusta näistä tulee ihan kivat Lankana Gjestal Janne

7 tykkäystä

Lankavaan ostin Butik Frillasta samalla tuli lankojen kanssa, mutta löytyy monesta lankamyymälästä.

Onko teillä tiedossa mistä sais tilattua lankoja edullisesti. Ei tarttis koko ajan vahtia missä on tarjouksessa.
Kovin ovat nekin kallistuneet nykyaikana.

Naputiina Haapavedellä on lopettamassa ja kannattaa kysyä, mitä tyhjennysmyynnistä löytyy vielä .

1 tykkäys

Itselle ohuet villasukat. Näitä tulee nyt melkein pelkästään käytettyä. Menee siistimpien saapikkaidenkin kanssa.

6 tykkäystä

Dropsin langat on yleisesti aika halpoja.
Ja välillä niissä vielä tarjouksia.

1 tykkäys

Puuilossa on usein tarjouksessa lankoja.

1 tykkäys

Sieltä kävinkin hakemassa ison satsin. Meillä menee paljon lankoja kun molemmat tyttäretkin kutoo ja virkkaa ahkerasti.

Viisaat kertoo että jos tekee ison ja vaativan neuletyön ei kannata käyttää huonoa lankaa. Tässä minun ensimmäinen ja ainoa Suomen lampaan villasta neulottu villapaita joskus yli 40v sitten. On käytetty tulessa ja tuiskussa ja ronttihommissa mutta edelleen jos viluttaa kaivan sen esiin.

Pitäisi varmaan tehdä toinen

10 tykkäystä