Käsityöt, Osa 5 (alkaen 18.8.2024 ->)

Hihaa tikutellessa mun mietintä on edennyt näin pitkälle.

Ei oo Unnaslahtea, vaan naapurilta ostettua vuosikertalankaa. Pesemätöntä, kaksisäikeistä ja ikää on, hänen äitinsä joskus kehruuttanut omien lampaiden villoista. Ei oo kehruuöljyä, eikä hirmusesti roskia ja lampaan liat irtoaa aikas helposti. Mukava neulottava ja vähemmän tikkuisen tuntuinen iholla, kuin nyt puikoilla oleva tweed-lanka. Minä sujautan nuo mallitilkkuni paidan alle olalle ja osittain kaulaa vasten. Siinä kyllä huomaa, jos jokin lanka ei tunnu kivalta.

Mietintä jatkuu, yks hiha ja helmaa jäljellä.

4 tykkäystä

Valkoinen palmikkoneule on ihaninta minkä tiedän. Neuloin kirjoituksiin lukiessa ensimmäisenä kaksinkertaisesta ohuesta langasta. Muistan saksan säännöllisten verbien taivutuksen kun nää edes kuvan: Ich stricke

ich mache (minä teen), du machst (sinä teet), er/sie/es macht (hän tekee)wir machen (me teemme), ihr macht (te teette), sie/Sie machen (he tekevät /Te teette.

3 tykkäystä

Kolmas kaarrokepaita valmistui. Kainalon silmukointi kolmella puikolla on minun sormilla työläs. Pujotin hihaan kainalon alle munakennon, kiinnitin silmukat riviin neuloin. Oli helpompi silmukoita:

*oikealle lanka neulalla yläkautta sisään, alakautta viereiseen silmukkaan ja vasemmalle yläkautta silmukkaan, alakautta viereiseen*. Tuohon tapaan *–>*

8 tykkäystä

Eka susi sukka valmis. Tykkään kuviosta kyllä kovin.

Tytär teki tuon paidan, violetti+ luonnonvalkonen, kova työ vetää koko paita kuviota. Vaan on se sitten lämminkin , kun on kokonaan kaksinkertainen.

11 tykkäystä

Kuvio on kaunis. Tykkään paljon sukan pohjan kaksivärisyydestä, mietin oonko koskaan tuollaista ennen nähnyt. Mistä nimitys “susi-sukka” tulee, onko multa mennyt jotain ohi ?

2 tykkäystä

Lisäsin selventävän kuvan. :wink:

Minulle ei selvinnyt, tai sitten kuvioissa on suden pään kuvia…

Noissa nään sudenpääkuvion ehkä moni romanttisempi näkee sydänkuvion .

3 tykkäystä

Tuo on kiva malli. Teen joskus.

Langassa oli mukana heijastinlankaa. Joissakin valoissa näkyy enemmän kuin kuvassa.

7 tykkäystä

Koiruli on juossut jo vuosia taivaallisilla selkosilla enkä enää itsekään asu pohjoisessa vaan täällä savonmualla.

1 tykkäys

:laughing::blush: onnen päivä.

9 tykkäystä

Valmista tuli. :+1:

12 tykkäystä

Pähkäilen teenkö Rosie Yoke Sweater Tynn Peer Gynt ja silkkimohairista tai alla olevasta lankavaihtoehdosta minkä värikartan sain tänään vaikuttaa aivan ihanalta langalta

3 tykkäystä

Minä tekisin pelsuldista. :wink:
Mutta minä tykkäänkin paljon enemmän, “luonnollisemmista” langoista.

Jotenkin vaan isomman lankateollisuuden käsittelyssä mielestäni se villan luonne vaan kärsii ja menettää hyviä ominaisuuksiaan.
Toki lasten ja vauvojen vaatteissa superwash käsittelyt ja muut on iihan toimiva ratkaisu.

Nyt kyllä tuo yksi merinovilla-mohair paita on aika usein päätynyt nyt käyttöön, se on niin ohut ja pehmeä, että toimii sisäkäytössä aika kivasti.

1 tykkäys

Sen takia sen värikartan tilasin ( ja onneksi koska nyt näkee tarkemmin eri värit ) mutta värit mitkä mietin joudun luultavasti tilaamaan ulkomailta sieltä värikarttakin tuli. Täytyy vielä kysellä Snurresta nillä näkyy olevan Hjelholtin lankoja mutta ei juuri tuota

Katso piipashop löytyykö oikeat värit ja paksuus.
Siellä myydään myös noita.
Olen paljon tilannut sieltäkin lankoja.

Olen katsellut mutta ei löydy värejä mitä ajattelin, muuten siellä on juuri tuota lankaa

Mistä löyty?

Nämä on villa vanamosta.

1 tykkäys