Ei oo Unnaslahtea, vaan naapurilta ostettua vuosikertalankaa. Pesemätöntä, kaksisäikeistä ja ikää on, hänen äitinsä joskus kehruuttanut omien lampaiden villoista. Ei oo kehruuöljyä, eikä hirmusesti roskia ja lampaan liat irtoaa aikas helposti. Mukava neulottava ja vähemmän tikkuisen tuntuinen iholla, kuin nyt puikoilla oleva tweed-lanka. Minä sujautan nuo mallitilkkuni paidan alle olalle ja osittain kaulaa vasten. Siinä kyllä huomaa, jos jokin lanka ei tunnu kivalta.
Valkoinen palmikkoneule on ihaninta minkä tiedän. Neuloin kirjoituksiin lukiessa ensimmäisenä kaksinkertaisesta ohuesta langasta. Muistan saksan säännöllisten verbien taivutuksen kun nää edes kuvan: Ich stricke
ich mache (minä teen), du machst (sinä teet), er/sie/es macht (hän tekee)wir machen (me teemme), ihr macht (te teette), sie/Sie machen (he tekevät /Te teette.
Kolmas kaarrokepaita valmistui. Kainalon silmukointi kolmella puikolla on minun sormilla työläs. Pujotin hihaan kainalon alle munakennon, kiinnitin silmukat riviin neuloin. Oli helpompi silmukoita:
*oikealle lanka neulalla yläkautta sisään, alakautta viereiseen silmukkaan ja vasemmalle yläkautta silmukkaan, alakautta viereiseen*. Tuohon tapaan *–>*
Kuvio on kaunis. Tykkään paljon sukan pohjan kaksivärisyydestä, mietin oonko koskaan tuollaista ennen nähnyt. Mistä nimitys “susi-sukka” tulee, onko multa mennyt jotain ohi ?
Pähkäilen teenkö Rosie Yoke Sweater Tynn Peer Gynt ja silkkimohairista tai alla olevasta lankavaihtoehdosta minkä värikartan sain tänään vaikuttaa aivan ihanalta langalta
Minä tekisin pelsuldista.
Mutta minä tykkäänkin paljon enemmän, “luonnollisemmista” langoista.
Jotenkin vaan isomman lankateollisuuden käsittelyssä mielestäni se villan luonne vaan kärsii ja menettää hyviä ominaisuuksiaan.
Toki lasten ja vauvojen vaatteissa superwash käsittelyt ja muut on iihan toimiva ratkaisu.
Nyt kyllä tuo yksi merinovilla-mohair paita on aika usein päätynyt nyt käyttöön, se on niin ohut ja pehmeä, että toimii sisäkäytössä aika kivasti.
Sen takia sen värikartan tilasin ( ja onneksi koska nyt näkee tarkemmin eri värit ) mutta värit mitkä mietin joudun luultavasti tilaamaan ulkomailta sieltä värikarttakin tuli. Täytyy vielä kysellä Snurresta nillä näkyy olevan Hjelholtin lankoja mutta ei juuri tuota