Kasveja puiden alle?

Kuparipannu, mulla on kärhöjä istutettuna vanhojen omenapuiden alle. Parhaiten taitavat menestyä alppi-, siperian-  ym. pienikukkaiset kärhöt. Ne ihanat isokukkaiset ovat vähän kronkeleita, mutta viticellaryhmään kuuluvat kärhöt menestyvät myös hyvin. Kaiva vaan riittävän iso, syvä kuoppa kärhöllesi. Koristeomenapuun juuret voit väistellä. Istuta se kärhö puun varjoisammalle puolelle, ja eteen voit istuttaa jotain ei-massiivista perennaa, joka ko. paikassa viihtyy.Onnea yrityksellesi.  

Minulla on salavan alla hyvin menestyneet näsiä, siperiankärhö ja pikkunarsisseja.

Vanhan omenapuun juurelle istutin siperiankärhön, se lähti hyvin kasvuun, mutta kun se oli “ihmisten nurkissa” omistajamuori repi sen syksyllä tyngäksi “vahingossa”.Kaivoin se sitten pois viime viikolla ja istutan omaan pihaan.Kun kärhö oli itse maasta kaivettu se oli helpompi matalana paakkuna istuttaa kuin ne taimistojen korkeat purkkijuurakot.

Kuparipannu, minä istutin vanhan omenapuun alle alppikärhön ja siihen eteen varpaitansa varjostamaan kurjenpolvea, en nyt tähän hätään vaan muista minkä nimistä mutta semmosta matalaa kuitenkin. Viisammat kun sanovat että kärhöt tykkää että pää on auringossa ja varpaat varjossa, ja minähän uskon kun ensimmäiseni ostin vasta viime keväänä eli omakohtainen kokemus on vielä hyvin rajallinen : )

Niin ja just noille viherpeukun mainitsemia pienikukkaisia ei tarvi niin syvään istuttaa kuin niitä jaloja sisariaan, joten varmaan sieltä sunkin omenapuun alta löytyy semmonen kolo juurten seasta että saat hyvin istutettua : )

Ei muuta ko istutuksen iloa!

Meillä on koristeomenapuun juurella siperiankärhö ja hyvin pärjäävät molemmat. Alppi- ja siperiankärhöjen istutus kuten perennoilla.

Tuo varpaat varjossa-ohje koskee jalokärhöjä. Alppi- ja siperiankärhöt eivät tarvitse varjostusta.

Kaunis kiitos kärhö-omenapuuvihjeistä :slight_smile: Täytyy mennä nyt tonkimaan, mihin juuriston koloon kärhön laitan. Kokeilen joko siperian- tai alppikärhöllä. Sitten voisin kokeilla puun ympäri sanomalehti+kate rinkiä, ettei isännän tarvitse ajaa ruohonleikkurilla puun alta. Menis siinä silloin kärhötkin silpuksi…

Muista vaan että koivu on pintajuurinen eikä kestä suurta maalisäystä juuriensa päälle. Jonkun sentin kyllä kestää, mutta itse en paljoa yli viittä senttiä paksua katetta laittaisi.