Kasvihuone ja vuodenajat

naurua ihan vaan omat ja sukulaisten kukkaset kasvattelen.

Iso suku sulla onnaurua

Upeat on näkymät tötterön kasvihuoneessaNoita taimia passais jo torille mennä myymään!

Itellä alkaa vähän suunpieli kääntyä hymyyn, sillä kasvarin lämpötilat alkaa olla plussan puolella - kun otin ystävältä toisen mittarin lainaan! Viime yönä kasvarissa oli +6,1 alimmillaan. Yhdessä kasvatuslaatikossa on valokatteen(jäi sellaisia suikaleita yli,kun rakennettiin,tein niistä sitten pika-kannen) alla lähestulkoon 70% miun taimista ollut 2 yötä. Viime yönä siellä "kannen" ja harson alla oli +7,5 astetta alimmillaan.Kyllä sinne kasvariin nyt jo pikkuhiljaa uskaltanee viedä muutakin yöksi. Yksi tomaatti on ollut jo varmaan viikon yötkin kasvarissa, koemielessä. Yöksi peittelen vaan harsolla.Hengissä näyttää olevan.

Mites muilla?

Tötterön kasvihuone näyttää ihan ammattilaisviljelmältä, onnea hienosta tuloksesta taimien kanssa. Kerrassaan upeeta!

Minulla on ollut jo yli pari viikkoa kaikki kasvihuoneessa - siis koristekasvit. Jaa, mitä nyt kaksi parvekelaatikollista kurpitsoja on itämässä, jos ne voisi laskea hyötykasveihin, vaikka huvikseni niitäkin vaan kasvattelen.

Olen huomannut että esikasvatettavat, siis siemenestä, tulee aika helposti niin että talossa idätän, eli siis odotan sirkkalehdille ja sitten vien laatikot kasvihuoneeseen. Kasvihuoneessa taimista tulee tanakoita sillä valoa on riittävästi eikä yöllä ole hivuttavan lämmin. Tänään yllätyin kun salkoruusut olivat itäneet kasvihuoneessa, sillä talossa en ole niiden kanssa onnistunut koskaan.

Pakkotilanteen (muutto) edessä jouduin istuttamaan tomaatit ja chilit kasvariin ja vappuna. Kovasti joutuu suojaamaan ja patteria hehkuttamaan, mutta ainakin viime viikonloppuna olivat vielä hengissä kaikki. Nyt ajattelin kylvää köynnöksiä ja istuttaa daalioita ruukkuihin ja laittaa ne harson alle toiseen kasvariin, joka on ihan kylmillään.

Onko Temskukan kasvarissa lämmitintä? Kovasti jo tekisi mieleni raijata kaikki mahdollinen kasvihuoneeseen kasvamaan. Olen kokeillut jo kaunokaisen taimia hallaharson alla ja ilman lämmitintä ovat selvinneet. Uskaltaisinkohan viedä jo muitakin perennoja. Onko hallaharso riittävä vai laittaisinko patterin?

Oi, onhan minulla se H.Moilanen (=lämmitin) joka toimii termostaatilla ja puhaltelee vain jos on aihetta. Tuolla aiemmin tämän otsikon alla on kuva

Ai niin!

Dodii...viime yönä kasvarin alin +2 ja basilikan taimet näytti saaneen osumia. Muuten kaikki kesäkukkien ja perennojen taimet, jotka olin vienyt joitakin päiviä aikaisemmin sinne, olivat hengissä. Myös yks tomaatintaimi oli selvinnyt tuosta lämpötilasta,hallaharson alla. Jokohan sitä viikonlopun aikaan sais isännän uskoteltua, et istuttaisi osan tomaateista ja laittais sen patterin sinne yöksi termostaatilla pörräilemään??? Chilejä en arvaa vielä viedä.

tässä olisi taas näitä

Tötterön kasvarissa on jo täysi kesä

Voi mahdoton paikka!!! oho

Upean näköistä! Oliko siinä yhdessä kuvassa tulikruunuakin?

So Poijjat! Tuonnehan pitää mennä aurinkolasit päässä pilviselläkin säällä! Niin tutuille, sukulaisille ja itsellesi kasvattelet.

On se niin väärin kun minulla ei ole Tötteronmoista sukulaista tai edes tuttua. Trt.

Ei voi kuin toistaa toisten sanoja oho ja huokailla ihmetyksestä.

Voihan tötterö!!!! IHANAA! 8)

hmm, onkos tulikruunulla toinenkin nimi?? kuvissa taisi olla ahkeraliisaa, verbenaa, mustasilmäsuskia, pasuunakukat, leijonankita ja paprikaa. niin ja karjalanneitoa ja keijunmekkoa. olikohan muuta, en muista. millanen se tulikruunu sitten on?

Ja kiitoksia vaan! Kiva että tykkäsitte! Kyllä siellä kukkien keskellä viihdyn vähän liiankin hyvin ja olen todella onnellinen että onnistuin noiden kasvien kanssa. Nyt odotan vaan että yöt lämpenevät tarpeeksi jotta voisi jättää kukkaset jo ulos. Mutta siihen saakka niitä raahataan ees taas...

Minun piti pari vuotta kokeilla, ennen kuin ymmärsin, miten helppoa kasvihuoneessa on vahvistaa yksivuotisia kasveja ennen pihamaalle istuttamista. Ne ehtivät hyvin pikkuisen kasvaa, ennen kuin tomaatti ja avomaankurkku tarvitsevat enemmän tilaa.

Minä en vielä ole osannut ottaa haltuun kasvihuoneen ilmatilaa. Kaikki kasvit ovat alhaalla.

Ensi keväänä pitää sitten opetella se Kurpitsan tapa, että perennat suoraan kasvihuoneelle kylvöstä saakka

Mieki laitoin osan perennakylvöksistä tänä keväänä suoraan kasvariin ja ihanan tomeria taimia näyttää tulevan...jos vaan joku kehtaa koulia niitä, niin saan miljoonia taimia, ainakinkieli ulkoa Ja kesäkukat, ne on vankistuneet silmissä ja petuniat alkaa kehitellä nuppuja, samettikukka on jo kukassa!Niitä en siis siellä ole kasvattanut, vaan sisälle kylvin ja sitten siirsin ne sinne,kun lämpeni.