Kasvihuoneen kuolema

Hyvä, että Fellow muistutit. Munhan täytyy uusia kasvarin kennolevyt katolta kun se sikaraekuuro tappoi sen toissa kesänä. Kivikankaalta pitänee kysyä mitä jatkokappaleet maksavat. Olisi ihan kivaa laittaa yksi nivel lisää molempiin päihin ja toiset kattoluukut kans. Ei tarvis tehdä ollenkaan niin kovaa raakkausta tomskulajikkeiden suhteen naurua.

Eilen kuulin, että täällä Anjalan nurkilla on saatu lunta enemmän kuin juuri missään. Olikohan tällä tullut peräti toisiksi eniten lunta Suomessa tänä vuonna. Että nyt pitikin, just tänä vuonna vielä. Älyttömintä tilanteessa on, että tomaatin taimia olisi jo tiedossa ensi kevääksi…

Surullinen näkymä pihalta:

Fellow voisitko laitta sen kennolevy firman tiedot

Mumimyy, Keraplast Oy, Orimattila (laitoin sen tähän näkyville jos joku muu myös kaipaa).

Puunaisen kuvasta kyllä näkee miten paljon lunta on tänä vuonna tullut ihan oikeasti... Ei taida kasvarissa olla muuta käyttökelpoista kuin ovi ja osa kennolevyistä, vai oliko kyseessä lasikasvari? Kennolevyjä voisi varmaan vielä käyttää, jos tekisi puurunkoisen kasvarin. Pohjatyöthän on kuitenkin tehty jo valmiiksi.

Lasinenhan tuo kasvihuone oli. Ja paino todellakin sanalla oli. :frowning:

Kerrassaan surullinen näky :frowning:

Harmi, kun on käynyt noin.

Mutta jatkossa varmasti muistat tyhjätä kasvarin katon lumesta…

Mulle kävi ihan samalla lailla muovihuoneen kanssa jokunen vuosi sitten. Ja tänä talvena olen tyhjännyt molempien muovihuoneen katot kahdesti.

Minä aion laittaa aika jyrkän katon, jospa luisuisi lumi itekseen sieltä.

Lohduton on näky. Alumiiniprofiilista on melkein mahdoton saada enää toimivaa, katkeaa niin helposti.

Mullakin on joskus yks kasvari (kaaret + muovi) lentänyt myrskytuulen mukana niiltä sijoiltaan kymmenkunta metriä, pysähtyen kahden koivun väliin. En ollut tajunnut ankkuroida sitä maahan.

Toinen kaarikasvihuone (8 metrinen) painui keskeltä ikäänkuin kupiksi, niin että vain päädyt jäi pystyyn, kun tuli v. -07 lumimyrsky ja en pystynyt menemään keskellä yötä tyhjentämään lumesta. Lunta kertyi sinne “kuppiin” parimetriä. Ja kaaret vääntyivät, mutta kasvarimuovi pysyi ehjänä!

Nyt olen vahingoista viisastunut, ja olen tyhjentänyt kasvarini lumesta joka lumisateen jälkeen. Mutta uskon ja tiedän että kasvarin tuho harmittaa rankasti, lievästi sanottuna.

hmmm… johan tällaiset vahingot on odotettavia täällä suomessa… lunta voi normaalinakin talvena tulla ‘liiankin’ kanssa… pitäisi aina olla valmius tuon lumen poistoo katolta!!! :O(… Hyvä rakaisu tuon kasvihuoneen rakentamiseen on sellainen malli, jota kutsun ‘pulpetti kattoiseksi’… viettää yhdeltä sivulta toiselle koko matkan… ja kun vielä kaltevuus on riittävä ja kantavat rakenteen tarpeeksi tiheässä niin eipä haittaa sellainen reilut 70cm lunta katolla…

Miulla on ollut lasikasvari vuodesta -97 alkaen ja tämä on ensimmäinen talvi kun lunta on niin paljon, että pitää sitä pudottaa. Normaalisti aurinko on sen verran lämmittänyt että lumet ovat valuneet katolta itsekseen.

Meillä kasvihuone römähti kasaan lumen painosta. Oltiin reissussa helmikuussa ja silloin tuli niin hitsisti lunta. Nyt kuumeisesti mietin, miten saisin vahingon korjattua. Halvalla pitäisi selvitä, mutta en tiedä onko tuosta vääntyneestä rungosta enää mihinkään:( Mulla ei ole sellaista tekevää miestä, vaan enemmän sellanen ikuinen tuumailija:)

Melkein hyvänä uutisena nyt näkyy olevan kennomuovisia kasvihuoneita tarjoushinnoin useammassakin paikassa. Tosin se hinta tulee silti olemaan suolainen. Onneksi meitä on useampia ihmisiä osallistumassa kuluihin.

Kuolleen kasvihuoneen raato on nyt siivottu pois. Pohja odottaa uuden saapumista. Hitto kun vieläkin harmittaa.
kasvihuoneen paikka

Tämän näköistä jälkeä se lumi oli alumiinirakenteille tehnyt. Jokunen suorempikin osa vielä löytyi, mutta entisellään oli ainoastaan ovi, jossa lasitkin olivat pysyneet ehjänä (missään muualla ei).
Kasvihuoneen jämät

Epilogi - kasvihuone on kuollut, kauan eläköön kasvihuone

uusi kasvihuone seisoo

Uusi kasvihuone

Talventappaman kasvihuoneen seuraaja on nyt paikallaan. Mallinumeroltaan ja mitoiltaan identtinen, mutta kennomuovista. Vanhasta kasvihuoneesta se peri sokkelin, muutamia kattotukia ja kaksi luukkua, minkä vuoksi siinä on nyt neljä, vaikka alunperin se tuli varustettuna kahdella. Viinikin selvisi onneksi hengissä, ja saa tästä eteenpäin nauttia muovihuoneen lämmöstä.

Mutta toista kertaa ei kyllä sallita kasvihuoneen peittyä samalla tavalla lumikerroksiin. Oli tämä sen verran opettava kokemus.

Tosi hienoa:)

Hyvin toivuttu ja korjattu tilanne :slight_smile:

Löytyipä passeli ketju.
Meillä isännys hurahti piipputupakan kasvatukseen ja perinteisesti veti sen het överiks. Hommas dancoverilta kasvutunnelin ja tältä se näyttää nyt.

Olin kehottanu muovin poistoon jo pari viikkoa, mutku aina ni kiire…
Kantapään kautta. Tuon päällä ei ollu kui sentin verran märkää lunta silloin kun alas rösähti.