En usko, että olet vielä noin pieniä taimia lannoittanut, joten ei ole ylilannoituksestakaan johtuvaa.
Onko tuo multa toiminut hyvin muilla kasvatuksilla?
Missä lämpötilassa nuo on kasvaneet? Viileämmässä herkät mekkovauvat rotevoituu melko hitaasti. Minulla ei mene alle 20 asteen lämmöt, kun taimivalot lämmittää kasvatushuonetta, niin yleensä kolmessa-neljässä viikossa pääsee kylvön jälkeen koulimaan.
Omat kaksi ekaa kylvöerää olivat tänä vuonna myös vaikeita, kun taisin ylikastella jossain välissä ja unohtui tuulettaa taimia. Juuret ei kestä liiallista märkyyttä näillä. Tein sitten kolmannen kylvön, mutta niitä en enää tarvinnutkaan lopulta, vaikka tulikin paras kylvöerä niistä. Vielä en ole raaskinut niitä heittää poiskaan.
Olen huomannut, että näillä kylvömullan pitää olla superhöttöistä, että hennot juuret pääsee kasvamaan - sama homma timjamin kanssa. Muuten on riskinä laikuittain etenevä näivettyminen ja taimet lakoaa.
Uskoisin, että nuo taimesi ovat elinvoimaisia ja uusi kasvu on kunnollista, kunhan se noiden kaipaama “jokin” loksahtaa kohdilleen.
Enoo lannottannu,ovat taimimullassa.
Olisko sittenki lannan puute
Taijjan kohtapioliin laittaa pikku potteihin ja kattoa sitten mille alakavat.
Oon laittannu uusintakylyvön,ovat vihireitä.
Niinku nuokki oli alussa
Minulla oli keijunmekon taimet vuosi sitten tosi punaisia, mutta se tuli vasta suurempina. Ne oli samassa hyllyssä tomaattien kanssa ja saivat UV-valoa tomaateille käyttämästäni matelijoille tarkoitetusta loisteputkesta. Ehkä se valon määrä ei punastuta niitä, vaan käytetyn valaisimen spektri.
Mun keijunmekot on itäneet aika eri tahtiin. Kylvin ne kookospelletteihin 5-6 siementä samaan ja laitoin laatikossa lämpömatolle valon alle. Samalla matolla oli muutakin niin toinen laatikko ei mahtunut siihen kokonaan. Ensimmäisinä iti reunimmaiset, jotka ei olleet maton päällä ja muissa ei näkynyt mitään. Otin lämpömaton pois reilu viikko sitten ja nyt on alkaneet siemenet niissä muissakin itää. Onkohan niin että keijunmekot eivät idä liian lämpöisessä? Onneksi en tehnyt uusinntakylvöjä, sillä jokaisessa pelletissä on nyt ihan riittävästi taimia.
Keijunmekot ovat itäneet! Kylvö 12 päivää sitten.
Nämä ovat olleet melko viileässä huoneessa, en viitsi patteria siinä ihan täysillä pitää ja ikkunan vieressä on kylmä. Eli ehkä ne sitten tosiaan viihtyvät vähän viileämmässä?
Heittelin siemeniä runsain mitoin purkkeihin, kun en ollut varma, miten hyvin ne itää. Kunhan vankistuvat tuosta, yritän koulia. Onpahan sitten mitä antaa eteenpäin… jos vaikka jotain taimivaihtoa…
Joo,on.
Ja kaikki tehty just samallalailla kummassaki kylyvössä.Paitsi,
tämä viiminen oli ensin autotallissa jossoli 10 astetta pöytäkorkeuvvella.Toin sisälle ja valon alle,nopiaa nousivat pintaan.
Eka kylyvö oli lattialämmössä vuorokauvven.Olisko sillä vaikutusta,muistelen vaan ettoon tehenny aina niin.