Ihania suunnitelmia teillä! Ite olen miettinyt myös kasvitarhaa....mutta miten korkeita ne ruudut/laatikot/pyörylät pitää olla? Vai voiko sen perustaa ihan tavalliselle kasvimaalle?Välistä kuitenkin olisi kait hyvä mahtua ajamaan ruohonleikkurilla?
minä ehdotan samaa kuin Aika, keittiöpuutarha-potager
juu, Keittiöpuutarha saa minun äänen.
Minun muotoiltu "keittiöpuutarhani" on nyt muotoiltu. Keskellä on pyöreä alue pensastomaattia, sen ympärillä neljä aluetta salaattia. Ne alueet muodostavat ulkoreunoillaan neliön. Neliön länsi- ja itäsivuille on sipulia suunnitteilla. Pohjoispuolelle tulee ruohosipulia, ja koillis- ja luoteiskulma on varattu porkkanalle. Etelässä on kolme myös kolme aluetta ja jotakin niihinkin meinaan kasvamaan vielä keksiä. Reunoja en rakennellut sen erityisemmin, eli penkit on nyt noin 10-15 senttiä korkeammalla kuin kävelypolut. Kävelypolut vielä päällystän varmaankin hakkeella kunhan taas jaksan hakettaa lisää. Ruohosipulit ja porkkanat siellä jo asuu, muut vasta odottaa.
Mutta jos käytävät tekee juuri niin kapeiksi että mukavasti saappailla mahtuu, ja ympärille kottikärryn mentävä kulku, niin ne välikäytävät kannattaa kattaa mainospostilla ja päälle soraa, kiviä, haketta, laattoja, tiiliä, lautoja tms. mitä nyt tontilta löytyy (tai lähipiiristä). Vuosine mittaan olen havainnut sen loppujen lopuksi helpoksi toteuttaa eikä käytävillä kasva mitään siementävää ja leviävää rikkaa.
Alla kuvia nyt niin ankeasta tilanteesta. Pitkäpenkki, joka sojottaa aivan väärässä kulmassa noihin laatikoihin nähden, lähtee ensimmäisenä. Nykyisten ja tulevien laatikoiden väliin tulee metrinen käytävä, jota pitkin pääsee pellolle kottikärryjenkin kanssa. Vanhojen laatikoiden välissä kulkee noin 40 cm pikkukujat, joita pitkin pääsee laatikoille. Ja niistä tulee kiva kuvio.
Vasemmalla oleva musta alue on se, jonka mittoja aiemmin tuolla kerroin. Siihenkin tulee noita punalautaisia laatikkoja.
Oletkos laittanut tuonne keskelle niitä aurinkokennolamppuja? Aika kiva juttu, kun pimeällä hakee kasveja, niin näkee mitä ottaa käteensä, ettei tule rikkaruohoja mukaan .
Hihii, näyttää ihastuttavalle tuo Temskukan laatikkorypäs - en näe siinä mitään vikaa, sillä juuri tuollainen on (olisi)miun näkemyskin! Olisi kiva jos ne saisi kolmion muotoon, ja just niin että käytäville mahtuis tepastelemaan.Ja kattaa jollakin, mitä nyt sattuu olemaanHake olis ehkä ihaninta, mutta kun se pitäisi melkein ostaa...mummolla on kyllä sellainen tosi hidas vekotin, ja leikkelimme ison kasan kyllä miehen kanssa pensaita...mhh....pitäiskö ne hakettaa sillä pikkuhakettimella
Otsikko muutettu nyt toivomusten mukaiseksi
Mieki tykkään Temskukan laatikoista. Jotain tuollaista voisi tulevaisuudessa tehdä. Täällä on vaan kunnon puutarhamullan saanti vaikeaa.
Vieressä on pelto täynä multaa mutta en ota piruuttanikaan siitä lapiollistakaan, sillä viimeksi tänä aamuna kävimme isännän kanssa kipakkaa sananvaihto taas siitä kun muka valtaan tilan pellot pikku hiljaa. (Siis nytkin melkein aari, ja sekin kitu- ja joutomaata).
Kostan sitten niin, että vaadin suureen ääneen että multaa kasvimaalle ja sassiin, ja isäntä ja pojat kuskaavat sitä nöyrästi traktorilla. Tilasin tänään tuohon pohjaltaan valmistellulle alueelle n. 3 kuutiota "hyvää multaa", joka on tulos hyvin palaneesta hevosp-tunkiosta ja hiesumaan sekoituksesta. Joka taas on alunperin itse organisoitu juttu, sillä viime kesänä roudasivat aumaan hevostallin tunkion, tien yli oman ulkorakennuksen taakse, eli paremmin saataville.
Kun tuo oma pannuhuone vielä tuottaa jatkuvasti tuhkaa olen omavarainen kaikin puolin näissä multajutuissa. Kunhan vain saan nämä eri-ikäiset pojat sitä siirtämään koneilla
Perustin "Potager"-otsikon yäotsikon "hyötytarha"-alle, koska potager on hyötytarha, jossa yhdistyvät hyöty ja estetiikka. Temskukka "suomennosviestissään" sen ensimmäisellä sivulla sanoikin hyvin; lyhyesti ja ytimekkäästi.
Keittiöpuutarhalla ymmärrän kasvimaan, josta haetaan jatkuvasatoista tavaraa, kuten yrttejä, papuja, salaattia jne. Potagerissa voi olla myös hidaskasvuisempia lajeja, esim. maissia, perunaa ja erilaisia kaaleja.
Tuoksupuutarhat ja muut ovat sitten taas luku sinänsä; toki niistäkin voi rakentaa esim. muotopuutarhan.
Tajuatkos, Temsku, miten onnekas olet, kun sinulla on käytössäsi sekä hevos-, mies- että konevoimaa!
Onneksi tuota otsikkoa voi vaihtaa vielä mihin sitten päädytäänkään. Mikä olisi sitten Vielä kuvaavampi suomennos? Keittiöpuutahra siihen siis lisättiin ihan niitä varten joilla ei ole mitään hajua siitä mikä potager mahtaa olla. (Vaikka lukemalla aihetta siitä saisikin kuvan, mutta miusta keittiöpuutarhat nykyään tuppaa olemaan enemmän tai vähemmän potagerityyliin tehtyjä.. että kun olisi joku kielinero joukossamme ja huomaisi tämän)
Temskukan tilanteesta olen kyllä niin kade. Kun olisikin noin paljon tilaa myllertää ja oma hevonenkin vielä Ei paljoa tarvitsisi potagereiden kokoa rajoitella. Nuo laatikot onkin varmasti myös rikkakasvien torjunnassa ihan erityisen kätevät.
Ei tarvitse luulla että elän paratiisissa, sillä meidän paratiisin käärmeen roolissa (puutarhurointimielessä) on alituinen tuuli, varsin toimelias kanalauma, runsas kissapopulaatio, pojat ja isäntä sekä muutenkin varsin vilkkaalla tontilla asuminen.
Puutarhanetin vertaistukiryhmän ansiosta olen saanut äänivaltaa ja auktoriteettia niin että isäntä ja pojat joutuvat tekemään konetöitä. Niitä vain edellyttää hirveä huuto, mekastus, urputtaminen sekä valitus miten on muuten kiire. Minun aseitani on ruokatarjottavilla kiristys (korppumaitokuuri toimii), hirveä huuto ja mekastus.
.... ennen ison puutarhan rakennuksen aloittamista kannattaa siis ensin hankkia hevonen ja iso raippa (ei hevoselle).
Minulla on marmorikaulin.
Potager - pieni puutarha tai puutarhan osa, jossa harjoitetaan lähituotantoa, toisin sanoen kasvatetaan syötävää perheen omaa kulutusta varten. Sellaisena sillä on merkittävä rooli ruoantuotannossa, mutta samaan aikaan tämän tyyppinen puutarha on miellyttävä paikka harrastaa, aika-ajoin intohimoisestikin. Tämäntyyppinen puutarha on usein muotoiltu laudoilla.
Tuo on ranskalaisten mielipide asiasta. (Meitsin ranskankieli on vähän ruosteessa muutaman vuoden tauosta, mutta tuossa on pääasia siitä tekstistä.)
Englantilaiset sanovat, että Potager - ranskalaisten vastine englantilaisten keittiöpuutarhalle.
Temskukan google-tulos: keittiöpuutarha, jossa on muotoa, väriä ja silmäniloa.
Minulla on tällainen yrtti-botager, se tuli joskus vuosia sitten pläjäytettyä keskelle pihaa. Ennen sitä kiersi pajuaita, joka lahosi lopullisesti viime talvena. Nyt olen nikkaroinut siihen uuden aidan ja...
portin jossa on tämmöiset kolibri tukiraudat.
hupsista potagerista tuli botager :()
Potagerhan on vapaasti suomennettuna ranskalaistyyppinen keittiöpuutarha. Minulle siitä tulee ensinnä mieleen silmiähivelevä hyötytarha, joka tarjoaa ruokaa kaikille aisteille. Ja ranskalaiset boheemit (?) jotka kasvattavat kasveja näennäisessä sekamelskassa, huviksi ja hyödyksi. (Pakko kyllä myöntää, että sanana potager tuo mieleen sanan “pot”, eli jonkin sortin ruukkukasvi. Ehkä väärä mielleyhtymä
Ja huomaan katsellessani omaa hyötytarhaani, että se on suloinen sekamelska potageria, ruutuviljelyä ja cottage gardenia Sopii kyllä tarkoitukseensa ihan hyvin.