Keittiöpuutarha - Potager

Onpas tosiaan ihanat kuvat, sekä Fiialla että Tuuliinalla. En olisi huomannutkaan (pölisin omiani kauheassa tohinassa kun muistin sen pääkäytävähommelin) jollei muut olisi kommentoineet.

Kiitos kehuista. naurua Fiian potager näyttää ihanan runsaalta. Olen suunnitellut potageriini jotain "reunaa", joko matalaa pajuaitaa tai reunuskasvia, ehkäpä edellisten yhdistelmää. Puksipuu ajatuksena kiehtoisi, mutta kuinkahan on talvehtimisen laita? Olen kuullut että jotkut ovat saaneet sen talvehtimaan. Ehkä sorrun ostamaan yhden tai kaksi kokeeksi. Mitä muuta voisi ajatella matalaksi reunuskasviksi. Taikinamarjaa? Viime kesänä potagerissa oli koristekasveina ruiskaunokkia ja auringonkukkaa. Tänä kesänä vaihdoin kehäkukkaan ja köynnöskrassiin.

Taikinanmarjasta saa ihan kivan matalan aidan. Olen näyttänyt tämän kuvan aikaisemminkin, se on otettu Oulun kasvitieteellisestä.

Herrrrrrrrkullisen näköisiä samettikukkia!!! Ihania teillä potager Tuulina! Ja Fiian kukkameri näyttää samalle, kuin miun vanha kasvimaa,suloinen sekamelska kukkia ja porkkanoita ja salaatteja!Elokuussa kauneimmillaan.

Kyllä mie alan nyt ihan tosissani piirrellä ja suunnitella hyötykasvi - ja oleskelualueen paikkoja. Tuli mieleen, että tuollaista Potager-tyylistä ratkaisuahan vois käyttää grillipaikan läheisyydessä - siihen istuttaisi yrttejä, kuten ruohosipulia ja basilikaa.Salaattia ja ja ja...vähänkös olis ihanaa niitä sitten siitä poimia lautaselle, kun grillaileenaurua

Ja nyt mä kekkasin miten käytän meille kulkeutuneet puuritilä"laatat"....

Tämä keskustelu on nyt tosi viheliäistä täällä pentissä. Kirjoitin juuri pitkät jutut ja koko viestini hävisi taivaan tuuliin. Näköjään valmisviesti pitäis ennen lähettämistä leikata talteen ja sitten kun yrittää uudelleen, niin sen vois vain suoraan liimata viestiin. Mutkikasta!

Joka tapauksessa kiitän innostavista kommenteistanne omasta ja muiden puolestä. Nuo teidä jutut ja kuvat alkoivat muhia aivokopassani ja syksyllä alan laittaa asioita järjestykseen. Mua ottaa jo päähän tämä kasvimaani viidakko, vaikka se rehevältä näyttääkin.

Noista käytävistä, voisiko sen katekankaan/-muovin, mikä se sitten onkaan, laittaa ennen noita lauta- tai muita laatikoita, niin että katteen reuna jäisi kehyksen sisäpuolelle?

Muuten, mulla on pari vuotta vanha 20-metrinen taikinamarja-aita kasvimaan reunassa tontin rajalla. Olen pari kertaa sitä leikannut ja nyt se on puolimetrinen. Kunhan sais siitä mahdollismman tiheän. Tämä pohjoisen puksipuuni on Kittilän taikinamarjapensas.

Tuossa vanha kasvimaa ennen muokkaustapuhetta

Ja tässä sen jälkeennaurua

Kokeilin muuten tuota konstia kopioimalla ja liittämällä. Ja se toimii! Ennenkuin tämä systeemi täällä on kunnossa, kannattaisi kopioida pitkät viestt ennen lähettämistä. Mitähän ylläpito tähän tuumaa?

Liisukka, mistä noita ritilöitä noin vain kulkeutuu??

Minulla oli ensin tarkoitus tehdä ihan "tavallinen kasvimaa", mutta sitten innostuin potager-ajatuksesta. Piirustukset on jo tehty ruutupaperille. Eilen sain askarreltua sisäänkäynnin vanhoista(punasavisista) tiilistä. Potager : iin olisi tarkoitus laittaa paju käytävä/portti, johon kasvamaan ruusu/salkopapua..penkkeihin mm. kurpitsoita, kehäkukkia, daikon-retiisiä  ja erivärisiä mangoldeja. Hirveä työ oli kyllä kuskata tuo multa pihan toiselta reunalta, kottikärryilläsurullinenMutta ahkeruus palkittiin ja nyt on se osuus valmishymy

Voi hitsit, kun tarttuu tuo kasvimaa- ja potager-kuume ihan väkisin!! Mutta kun vuosiin ei kasvimaa ole kuulunut pihasuunnitteluuni yhtenä tilavarauksena, koska teimme kasvihuoneen entisen kasvimaan päälle. Trrrttt. Lähtee kurkkimaan uusia vaihtoehtoja pihallecool jos tekisi kasvihuoneen edustan nykyisestä nurmikosta kasvimaa-alueen...

Fiia, kaikkea "roinaa" kerääntyy meille, kun toiset ovat pois (lue; kaatopaikalle) heittämässä ja mun mielestä on liian hyvää tavaraa kaatopaikalle.
Niinpä kaikkea kulkeutuu meille "varastoon" periaatteella "jos vaikka joskus tarttis"...

Olemme poikien kanssa hääränneet koko päivän keittiöpuutarhan kimpussa. Itse katson mielelläni ennen ja jälkeen kuvia joten laitanpas minäkin.

Viime kesän potagerimme valmistautui tällä mallilla. Heinäkatteen alla oli hevonpeetä ja rikkaruohot koko kesän.

Tänään sitten laitoimme alueen suunnitelmien mukaiseen kuntoon. Pikkuisen tuli muutoksia kun käytännössä tekee mutta sehän se hauskinta onkin.

Huomatkaa fiini villakoira etualalla - Shelbyyn tarttuu tosi hyvin juuri levitetty hake.

Siistiä !

En malta olla laittamatta vielä yhtä kuvaa

Komiata on ja aurinkokennolampuilla vielä oikein pääkuja valaistu, kyllä kelpaa alkaa kylvö- ja istutustyöt. Loppukesästä viimeistään lisää kuvia.

Vautsi! Hieno tuleenaurua

Òn upea! Onko tuo kate haketta vai soraa? Niin ja viimevuoden kuvasta,siellä näkyy ristikko-aita. Oletko sen punonut pajusta?