Kelloköynnös, Cobaea scandens

Olen ottanut muutaman pitemmän pätkän ja leikannut siitä paloja. Yhteen palaan aina kaksi “oksaa”, “haaraa”, mikskä niitä sanoisi.

Alin haara terävällä veitsellä irti ja sitten kosteaan multaan.

Latvapistokkaat ei mulla ole onnistunut, mutta aina ne muut.

Viileähkössä huoneessa talvetan. Keväällä lähtee hurjaan kasvuun ja tukikeppi on laitettava ja ne tarttumajutskat nypittävä pois.

Voihan sitä jättää talveksi vain yhden ja ottaa siitä sitten keväällä pistokkaita. Monta ehtii kyllä kevään aikana ottaa.

Aika jännä tää kelloköynnöksen kukka,nuppuna vaalee,ja vielä auenneenakin vaalee,sitten vasta tulee oikea väri.Eka kukka tänä kesänä.Viime kesänä ei kukkinut ollenkaan kun oli koiratarhan verkkoa vasten kasvamassa ja koira sitten repi sitä kasvustoa melkein sitä mukaa kun kasvoi.Eikä siirtääkään enään voinnut.

Kiitos, tuota pitää nyt kokeilla :wink:

Valkoiset kelloköynnökset ovat tehneet täällä 5 hedelmää! Johtuukohan siitä että laitoin pihalle kasvamaan kaikkiaan 8 tainta… Ja ne ovat kukkineet eri hyvin…

Otin kelloköynnökset jo alas ja siitä variegatasta yritän vedessä saada pistokasta itselle kasvamaan. Yhtään siementä ei ollut tullut.

Kelloköynnös sinnittelee.

Kukkia ja nuppuja piisais, mutta vain yksi siemenpallukka! Tuos on muistaakseni 5 taimea yhdessä ruukussa.

Minun kelloköynnös kukkii tänävuonna! Kuistille nostin syksyllä ja vannoin että ensivuonna en kyllä ainootakaan laita kasvamaan kun eivät pahukset kuki. Nyt kohta on eka kukka auki, mun joulukukka!:smiley:

Viime vuotisesta valkoisesta kelloköynnöksestä on kaksi pistokasta viettänyt talven pelargonien kanssa kasvilampun alla. Mitenköhän onnistuisin niiden kanssa tänä vuonna niin, että ehtisivät ihan kukkaan asti? Viime kesänä eivät kukkineet, kasvoivat jotenkin kituliaasti koko kesän ja lehdetkin muuttuivat punertaviksi. Olikohan syynä siihen se, että istutin pienehköt taimet valtavaan ruukkuun alkukesästä, liika lannoitus, ehkä kylmyys?

jo toisen kerran keräin omia siemeniä valkoisista kelloköynnoksistä… Ovat itäneet yleensä hyvin ja maahan istutettuina kukkineet heinäkuun puolelta väliltä alkaen, ei mitään ihmekonsteja vain vettä ja hyvää peruslannoitettua multaa… Ja toimii!!

En ole koskaan kasvattanut taimia siemenistä, vaan ostanut aina valmiit taimet. Mutta nyt kokeillaan, kelloköynnös on riittävän hyvä motivoija uuden oppimiseen. (Ostin viime kesänä yhden valmiin kelloköynnöksen taimen, ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä.) Jotta pihamuurit saadaan täyteen järkevällä hinnalla, yritän tänä vuonna itse alusta lähtien.

Mutta nyt on luonnollisesti pää täynnä kysymyksiä, ja vähän jännittääkin, koska kelloköynnös kuulostaa tämän keskustelun perusteella aika haasteelliselta siemenkasvatettavalta. Olen jo hankkinut kaksi pussia siemeniä, taimimultaa ja Pluggboxin idätykseen. Lisäksi pihalla on kevättä varten sellainen kaappikasvihuone, jonne taimet voi laittaa alkuunsa.

Voiko siemenet laittaa jo nyt itämään? Kannattaako niitä kylmäkäsitellä ensin? Liottaminen ilmeisesti on suositeltavaa? Kannattaako idättää mieluummin lämpimässä (esim kylpyhuoneessa), vai suoraan ikkunalaudalla? Tarvitaanko taimille alkuun kasvilamppua, vai pärjäävätkö ikkunalaudan valossa?

Odota vielä kylvämisen kanssa, muuten olet lirissä. En ole liotellut ja hyvin ovat itäneet. Sen verran multaan että peittyvät. Lämmin tila itämiselle on eduksi. Tukevampia taimia saa jos on lisävaloa tarjolla. Taimi kannattaa latvoa muutaman lehtiparin jälkeen.

Koulitaan jokainen erikseen tai suoraan siihen astiaan jossa kesän viettää. Kärhöt takertuvat kasvaessaan joka paikkaan.

Taimi napsahtaa helposti poikki, eli tuki kannattaa laittaa jo aikaisessa vaiheessa.

Viime vuonna laitoin kelloköynnökset multiin 1.3. eli aivan liian aikaisin. Latvoinkin sitten jokaisen lehtiparin jälkeen, että sain pidettyä taimet edes jokseenkin matalana ennen ulos vientiä. Niistä tulikin mahtavia monihaaraisia taimia, mutta silti ihan liian aikaseen kylvin. Kärhöt poistin joka taimesta, etteivät tarttuneet muihin kasveihin.

Miullei ole koskaan ollut vaikeuksia itävyden kanssa. Kosteaan multaan tökkään jollakin tikulla kolon, siemen sinne ja viikossa nousee ekat. Vissiin vois jättää enemmänkin pintaan siemenen, mutta yleensä vaan tökkään miten sattuu ja ehkä 9/10 siemenestä itää.

Kiitos, maltan siis vielä hetken! Ehkä voisin sen lisävalon hommata sillä välin. Ja kiitos vinkistä tuosta latvomisesta, sillä varmaan saa pidettyä ikkunalaudalla jotenkin hallittavan kokoisena.

Viime keväänä Viherpeukaloilta tullut taimi oli loppujen lopuksi aina pieni vielä toukokuun alussa, joten sen hallitsemisessa ei tullut ongelmia ennen pihalle siirtämistä. (Ja kokoonsa nähden hintava, vajaan kympin yksi taimi!)

Minäkään en liota siemeniä. Yhtenä vuonna sitä kokeilin, eikä tulos miellyttänyt, paremmin ovat minulla itäneet kuivina kylvetyt. Se siemen on sellainen iso lituska ja olen joskus lukenut sellaisen ohjeen, että kylvetään pystyyn, terävämpi puoli ylöspäin. Näin olen toiminut ja yleensä on hyvin itänyt. Parhaillaan on mullasta ylös punkeamassa moooonta tainta, sekä sinistä, että valkoista. Kannattaa silti uskoa muita, ei niitä ole tarvis vielä laittaa, minä nyt vaan halusin itselleni ongelmia.

Ei siis tarvi kylmäkäsittelyä ja minäkin olen siemenen suht syvään kylvänyt. Minulla oli tilaa lämpömaton päällä ja laitoin kylvökset sen päälle. Tuntuvat tykkäävän, koska itävyys vaikuttaa loistavalta.

Jadetsun siemenet olivat kyllä “mahoja”. Ensimmäistäkään alkua ei näy vaikka ovat saaneet köllötellä uuden lämpömaton päällä.

Säähän tiesit, että Jadetsuja pittää hipsutella ennen kylyvöä? Sen jos unehuttaa niin nei ala kyllä millekkään :smiley:

Siis mitä niille pitää tehdä? :wink: väännätkö Jadetsu meikäläiselle rautalangasta ;o) mulla on 5 kelloköynnöksen siementä ollut nyt reilut pari viikkoa purkissa ja vasta yks on työntänyt kunnolla päänsä esiin ja eilen illalla huomasin että toinen siemen on nostanut pienen lenkin ylös mullasta…

Satu-71, älä noit Jaden juttuja ihan tosissaan ota. Varsinkaan, jos Juti liittyy niihin mitenkään.

Heh… ;):wink: hyvä tietää ettei siitä mitään oleellista ole jäänyt tekemättä, hah…