(Perennat)
Onko kellään kokemusta keltakielokista? Ostin Muhevaisen alesta ja siellä kehuttiin puolivarjon, varjon kasviksi, kosteahko läpäisevä maa, puiden ja pensaiden alle. Onko tietoa, viihtyisikö happamassa maassa? Olisi rodomultaa vielä varastossa...
1 tykkäys
Kahtena kesänä on kukkinut varsin kauniisti puolivarjossa omenapuun alla olevassa penkissä. Talveksi en ole suojannut, paikka on hieman viettävä, ei jää vesi seisomaan. Happamuudesta en osaa sanoa varmasti, mutta samassa penkissä on viihtynyt myös sinivaleunikot ja eikös ne ole enemmän happaman maan suosijoita? Tuhkaa en ole ainakaan koskaan tuohon penkkiin laittanut, vanhaa puutarhakompostia levittelin kerroksen katteeksi tänä kesänä (mukana siinä myös puuliiterin "pohjamuhjua"). Keltakielokkiin tulee kaunis kullankeltainen syysväri ja on se kaunis muutenkin, hyvä ostos 
Kiitos Fellow kommentista! Sijoitin sen melko varjoiseen paikkaan ja ostin tavallista multaa, eli nyt ei ole happamassa - paitsi että lähellä olevasta kuusesta tippunee neulasia talven aikana.
Katoaako tuo keltakielokki aikaisin syksyllä? Pelkään että peipit ovat nitistäneet mun kielokin, kun se katosi. Samoin valkoinen sinikämmen on jossain peippiarmeijan alla
.
Sekä kielokki että sinikämmen kellastuvat melko aikaisin syksyllä, mutta en ole huomannut niiden katoavan tyystin maan alle niin kuin valkovuokon tai mukulaleinikin. Varmaan löydät ne keväällä uudestaan! Mielestäni kielokki on vahva kasvi, joka ei niin vain lannistu.
jova vain on vahva, kun viihtyy (oikea kasvupaikka!!)…meillä on usein tehnyt tuollaisen maanpäälisen kuihtumisen ja tullut uudesta seuraavana kesänä kyllä!!
Kiitos huojentavista viesteistä. Peipit saavat muuttaa keväällä pois mun varjopenkistä.
Nonni! Taas tuli yksi -pakko saada- hankintalistalle ensikevääksi.
Fyllissä luin Jannen kirjoittaman jutun Kielokista paljon aiemmin, mutta nyt sain lisää puhtia hankkia tuo kasvi.
Ootteko siemenestä koittaneet kasvattaa?
Mun uvularia on tuotu Virosta, löysin sen Hansaplantista.
Ja minun uvulariani on Ruotsista.
Ei tarvitse mennä lahden toiselle puolen, koska minä ostin omani Lakeuden Vihertaimistolta Seinäjoelta.
No voi hitsi, kävin siellä kesällä, enkä huomannut :((
Keltakielokin tilasin neljä vuotta sitten Särkän taimistolta.Varjoisassa paikassa on viihtynyt hyvin. Kasvaa keväällä nopeasti, keltaiset kukat jo pilkottavat. On herkän kaunis kukinta.
Keltakielokki löytyi Vakka-taimesta.

No siinä vastaus aikaisempaan kysymykseeni, hieno ja erikoinen, pysyykö paikoillaan ?
Ei ole levinnyt valitettavasti yhtään. Tosin vasta viime kesänä ostettu.

Keltakielokki leviää hissun kissun tasaisen pyöreäksi. Tällaiselta omani näyttää n. nelivuotiaana.
tuota ootellessa…just istuttelin pari kpl omalle markille 
Minä käyn aina omaani kurkkimassa kun niin murheellisesti roikuttaa lehtiä. Ihan kun olisi aina liian kuiva. Miten muilla? Onko enemmän kostean paikan kasvi?
Sama täällä, annemamma. Luulen, että kielokki yrittää suojata itseään liialta auringolta. Ihan niin kuin nauhuksetkin tekevät keskikesällä.