Kesäkukka kuivaan maahan?

Minulla on pihalla kiven edessä upea paikka kukkapenkille ja olisi synti olla laittamatta siihen kesäkukkia!

Kuitenkin ongelmaa tuottaa kiven takana sijaitseva syreenipensas… Kaivoin kukkapenkin kiven eteen noin kolme vuotta sitten kun muutimme tänne. Maa oli helppo kaivaa ylös ja kukatkin voivat hyvin. Käytin lannoitetta ohjeiden mukaan, taisin siis lannoittaa kerran viikossa.
Lannoituksestahan syreeni innostui ja alkoi kasvattamaan juuriaan kukkanpenkin puolella. Minä niitä sitten raivona revin pois ja lykkäsin kesäkukat maahan.
Ne voivat kohtalaisesti runsaalla vedellä.

Nyt tänä vuonna sama homma, juurien repimistä maasta ja kesäkukat maahan. Nytpä tuo syreeni on aloittanut jonkin koston kierteen, sillä kesäkukat eivät viihdy kyseisessä paikkaa!! Kolmannet kesäkukat siinä paikalla tänä kesänä ja nekin voivat aika huonosti…
Syreeni siis varastaa kesäkukilta kaiken veden ja pitää paikan kuivana.

Mikä siis olisi sellainen kesäkukka joka viihtyisi kuivassa maassa eikä ottaisi nokkiinsa kuivakkuudesta eikä takana kasvavasta syreenistä.

Mietin vaihtoehdoksi myös perennaa, mutta tahtoisin siihen ehdottomasti kauniskukkaisen perennan, joka kukkii pitkään (esim. kesä-syys) ja tietenkin viihtyisi siinä kuivassa.

Minulla ainakin sinisievikki on kukkinut pitkään (edelleen) ja nätisti ihan hiekkamassa n. 2x viikossa kastelulla. Meilläpäin ei ole tullut tähän mennessä taivaalta juuri mitään, joten todella kuivassa ovat olleet.

Kesäbegoniat pärjää myös hyvin ilman suurempaa kastelua. Minä laitan niitä aina mökille kukkapenkin reunaan. Kuluneena hellekesänäkään niitä ei kasteltu, ja vielä kukkivat :slight_smile: