Kesäpikkusydän, Dicentra formosa

Kurjenmiekka, eikös tavallinen iso särkynytsydän ole ruotsiksi löjtnanshjärta, siis luutnantinsydän.

Ahaa, no särkynytsydän se ei ainakaan ollut. Näyttää aika lailla tuolta spatzin kuvassa olevalta että eiköhän se ole sitten kesäpikkusydäntä

… Ja loogisen hierarkkisesti pikkusydän on fänrikshjärta, vänrikinsydän :slight_smile: Minusta noi nimet on niin kovasti kotomaankielisiä hauskemmat,että pakko laittaa tähän jos joku ei vielä tiedä

beväringshjärta ois sit varmaan joku kääpiölaji

Onko Dicentra peregrina kenellekkään tuttu lajike? Suomenkielistä nimeä en löytänyt. Kuvien perusteela näyttää ihanalta miniatyyrisydämmeltä. :slight_smile:

Tavattoman sievä uusi tuttavuus Japanista ja Kurillien saarilta. Ei siedä kuumaa, kosteaa ilmanalaa - siitä ei liene pelkoa aivan joka kesä - ja näyttää saavan siemeniäkin

Merlin, minulla on jo niitä valkoisen siemeniä. Vielä kun saisin niistä taimia :slight_smile:

Tässä on Pohjoiseen matkaajia:D!
(…Tällä viikolla lähtee, ei ehkä huomenna, koska mulla menee taas aamupäivä lekurireissulla, ja tarviin lisäkäsiä kirjoittamiseen ja pakkaukseen,… ennen viikonloppua kuitenkin!)

Dicentra formosa alba

Iloinen yllätys tänä keväänä - hieman nihkeästi viime kesänä kasvanut valkoinen kesäpikkusydän (alba -jotakin, en laittanut nimeä ylös sen kummemmin) heräsi mukavasti levittäytyneenä penkkiinsä ja alkoi oitis kukkia.

Tuota valkoista jos joltain jossain vaiheessa pienen pieni alku liikenisi? Vaihtarilla tai muuten.

Valkoinen pikkusydän rantautunut minulle, kiitos iiris-kukka!

Olisiko jollain valkoista kesäpikkusydäntä. Onko se varjon kukka? Haluaisin kokeilla kasvaisiko se minulla.

Laitoin joku vuosi sitten hautausmaalle ja on ihan auringossa siellä, täällä taas on aamun - puolenpäivän auringossa ja kuumimman aikaa varjossa. Molemmissa siis viihtyy ja leviää ihan reippaasti. Laita hölöä, voisin varovasti irrotella jokusen porkkanavarren.

Onko tietoa miksi kesäpikkusydämen lehdet kellastuvat? On puolivarjoisassa paikassa ja ihan hyvässä uudessa mullassa, kasvanutkin tosi paljon, mutta koko ajan kellastuneita lehtiä on taimissa.

Olen viime päivinä jakanut pikkusydänpenkkiäni ja siinä sivussa tutkinut ja kaivellut maata muutenkin. Huonovointisuus on ainakin mulla varmaan johtunut ihan vain kuivuudesta (hiekkainen maa ja kohopenkki) ja juurakoiden tiivistymisestä. Suunnitelmissa on lisätä maahan kompostia=humusta. Alla pari kuvaa.

Hyvinvoiva, 5m päässä olevasta siirtojuoksutuspenkistä istutettu taimi:

Hyvinvoiva D.Formosa

Ennen jakamista, kohopenkissä nääntynyt juurakko:

Huonosti voiva D.Formosa

Kohopenkki kuivuu yllättävän nopeasti. Pikkusydämen juurakko on vain noin 10 cm paksu ja vaikka se kasvattaakin "hiusjuuria" ne eivät ole pystyneet keräämään riittävästi kosteutta.

Mie leikkasin kuivuvat versot poikki ja nyt näyttävät sateesta vierkistyneen. Kokeilen myös elvytystä eli D.formosan kompostihumus metodilla. Hieman varjommassa valkoiset pikkusydämet kukkivat ja lehdet ovat raikkaita.

Valkoisesta pikkusydämestä saan kiittää Heksua ja Tullaa.

Dicentra "Burning heart". Kukkien ja lehdistön väri on aika uskomaton yhdistelmä. Pakkohan tämä oli keväällä ostaa ja nyt en keksi tuolle värille sopivia vieruskumppaneita. Ehdotuksia?

Jotain tummansinistä tai valkoista?