Ketohanhikki, Potentilla anserina

Olen tykästynyt tähän matalana rönsyilevästi kasvavaan keltakukkaiseen luonnonkasviin. En ole raaskinut hävittää sitä pihan muokkauksen yhteydessä kokonaan, vaan olen siirtänyt sitä kukkapenkkiin. Onko kellään kokemuksia siitä kukkapenkissä? Ajattelin, jospa se soveltuisi maanpeitekasviksi korkeimpien perennojen joukkoon (ellei ala käyttäytyä kuten maahumala hyvässä mullassa > peittää muut kasvit alleen niin. Lisäksi ketohanhikki olisi varteen otettava vaihtoehto polunvieruskasviksi, kestää tallaamistakin lamppu

hyvämultaisessa kukkapenkissä se ei ole enää matalana rönsyilevästi kasvava vaan menettää omanlaisen kauniin kasvutapansa ja hienon hopeisen värinsä. - marjapensaiden alta siis armotta kitken pois mutta nurmikolla saa kasvaa. minulla kun nurmikko on mallia kenttura.

Just näin kun mai-lee kertoo, jos pääsee hyvään multaan niin kasvaa korkeampana ja vihreänä, kuivassa ja “huonossa” paikassa pysyy matalana ja hopeisena. En suosittele penkkiin koska leviää turhan innokkaasti, mutta pihapolun reunuksessa on kyllä paikallaan.

Kolmas kerta toden sanoo eli vahvistan myös nuo kaksi edellä aminittua viestiä. Mulla taisi osa nurmikko olla tuota kentturaa(???) ja siinä kasvoi vallan hienosti ketohanhikki. Kaunis!

Kiitos kommenteista. Itse pidän siitä just vihreälehtisenä. Taidan antaa olla penkissä jonkun aikaa ja seurailen tilannetta.

Hurjan kauniit lehdet hällä!

Miten ketohanhikista pääsisi eroon? Olen yrittänyt kiskomalla, kaivamalla ja myrkyttämällä. Joka kevät se nousee uudelleen ja koko ajan sitä pitää “vahtia”.