Kirjopikarililjaa ei mulla vielä olekaan! Vähän jännittää miten sipulit jaksavat kun tammi-helmi- vaihteessa tuli suoja ja piha lainehti monta päivää. Sitten kovat pakkadet ja lumimassat -meillä on oikea vuori lunta pihassa. Heti kun toivun flunssta niin pitää alkaa lumensiirtopuuhiin… muuten sipulit varmasti tukahtuvat alle. Uskon kuitenkin ett isosta määrästä aina joitain nousee.
Juuri katseltiin kuvia, miten viime vuonna tähän aikaan jo maa pilkisti sieltä täältä, ja maaliskuun lopussa kaikki lumet olivat jo poissa. Kun taas tämä iltapäiväkin kului lumitöiden merkeissä.
Tänä vuonna meillä pitäisi olla kukkaisloisto. Pari-kolmesataa uutta sipulia tarkkoin harkittuine istutussuunnitelmineen. Ja odotan tietysti jännityksellä miten nämä ovat onnistuneet ja sointuvat yhteen.
Olen myös utelias näkemään paljonko syksyllä 2011 istutetut tulppaanit jaksavat nousta, ainakin hoidin niitä KAIKKIEN mahdollisten "taiteensääntöjen" mukaan.
Kevään ensikukkijoista eniten odotan: sipulikasveista lumikelloja, mukulakasveista talventähtiä. Ne kun olivat siirtiksellä kevään ensi enteet, siksi. Lumen keskeltä ottivat ja nousivat. Ja sitten kun lumi on sulanut, suosikkeihini kuuluvat tulppaanit, skillat ja helmililjat.
Tätä kun aikansa jatkaa, niin kaikki keväänkukkijat tullee pian lueteltua.
Talventähti on itselle vähän uudempi tuttavuus ja sen nousemista odotan erikoisesti. Laitoin syksyllä 20 kpl ryppään… Yhtään en muista mihin laitoin!
Vaan kyllä tätäkin saa vielä odottaa. Vime vuonna vasta huhtikuun puolivälin tienoilla täällä Tampereen korkeudella oltiin tässä vaiheessa: (Tosin oli varjoisahko paikka, lumi lähti hitaasti.)
Ja muutama päivä myöhemmin, sama paikka:
Suodatinpussista kannattaa kahvin porot heitellä sipulikukkapaikkoihin. Ehkä se vähän hämää jäniksiä.
Juuri muistin että istutin myös punaisia hyasinttejä! Muutossa on kadonnut hyvään talteen" ne sipulipakkausten kortit jotka aina säästän muistin tueksi. Niitä on kiva talvella katsoa ja fiilistellä. Kaikki sipulit eivät ole uusia ja kaupasta hankittuja. Vanhoja narsisseja siirsin erilaisia edellisestä osoitteesta ja laukkoja olen siemenestä laittanut.
Kyllä! Kahvinporot toimii. Itse en vain juo kahvia ja pitää aina haukkana olla miestä muistuttamassa, että porot menee kukkamaille eikä kompostiin. ( juo kahvia kotona vain viikonloppuna)
Konstiin uskon kokemuksesta. Viime keväänä ei laitettu ja jokaikinen krookus ja niiden seassa kasvavat pikkuiirikset oli parturoitu yöllä juuri kun niiden piti seuraavana aamuna avata nuput! Edellisvuonna kukkivat kahvinporojen suojissa.
Ai sullakin on kukkaistätsy tuore muutto takana? Me käytiin tänne laittamassa ennen muuttopäivää sata tulppaania, joitain kymmeniä oregonintähtihyasinttejä sekä ‘Woodstock’ hyasinttia, sillä ei kevät tule ilman sipulikukkia. Muuttopäivä oli 15.12, ja huoletti, että lumi ehtii tulla, miksi piti priorisoida. Sipulit ensin, muutto sitten.
Ja luntahan alkoikin sataa, vieläpä samana päivänä kun muutto alkoi. Piti aina kolata reitti sisään ennen tavaroiden siirtoa. Ei tuonne ulos saanut enää mitään sen jälkeen kun muuttohässäkästä selvittiin. Onneksi hätäilin ne ipulit maahan.
Niin ja jossain välissä ennen muuttoa käytiin talvivalkosipulit kans laittamassa. (Myyjä ei siis enää asunut täällä, mutta hänen tavaroiden siirtonsa viivästyi yli viikolla, niin enhän mä kestänyt toimettomana odotella.) Sipulihulluutta, sipulihulluutta.
Tosikko! Kuulostaa niin tutulle!! :DDD ihan samoihin aikoihin muutettiin. Asunnon piti olla valmis lokakuussa mutta viivästyi ja luovutuspäivä oli …joulukuun alussa. Kuitenkin luvan kanssa saatiin tulla jo aijemmin pihatöihin, vaan kun toivat mullat pihaan marraskuun lopulla niin tuli ihan tuskanhikikarpaloita kun pelkäsin että joudunkin jättää kaikki sipulit ym maahan. Onneksi oli plussan puolella ne ratkaisevat pariviikkoa niin homma hoitui -pimeää oli ja sormet jäässä taskulampun kanssa kaivoin maata sieltä täältä… kiire oli kova!
Hyvä kun muistutitte niistä kahvinporoista. Viime keväänä ripottelin aina suodatinpussien sisällöt krookusten juurille ja rauhassa saivat olla.Viime syksynä istutin n. 300 krookusta, joten niitä kahvinporojakin tarvitaan.
Laukoistakin kyllä tykkään ja niitä on paljon erilaisia lajeja ja lajikkeita. Mutta ne on niin “tuoreessa” muistissa ettei tarvi jänskättää kuin sitä miltä istutusryhmät tulevana kesänä näyttää kun siirtelin laukkoja
Sama meininki kuin Vilhelmillä, oli tarkat istutussuunnitelmat ja tarkoin harkitut lajike ja väriyhdistelmät… Saa nähdä onnistuiko yhtään. Tällaisen pienen pihan maaperän kun ampuu täyteen sipuleita, niin kyllä ne silmiin pistää niin hyvässä kuin pahassa
Ai kahvinporoja… täytyykin kerätä ja ripotella maahan sipulikukkien paikoille. Ei siitä varmaan haittaakaan ole, vaikka ei tuhoja ole koskaan ollutkaan.
Aika paljon upotin uusiakin sipuleita maahan, monen sorttisia. Mutta metsähiiret popsi ne kaikki marraskuulla ja ilmeisesti myös vanhat tulppaanit melko pitkälle. Toivottavasti edes uskolliset narsut ja helmililjat nousee. Hemililja on se mun lempparein, kun sitä on isot määrät. Mutta kyllä on vaikea ajatella kevättä ilman tulppaaneja. Tää oli eka kerta kun näin kävi. Eli hieman kauhulla odottelen. Meillä on ollut paljon tulppaaneja, jotka ovat nousseet vuodesta toiseen.
Tulppaanit eivät mulla kunnolla kuki kuin kerran mutta narsissit on uskollisia vuodesta toiseen, samoin helmililjat. Crocuksista valtaosan syö jänöt, kiitos kahvinporo vinkistä!
Kyllä mä näistä tykkään kaikkein eniten…viime syksynä istutin taas 40 lisää…tai 60
Annujoki -tuohan on se klassikko narsissi.
Helmililjoja, lemppareitani.
Helmililjojahan on kans pakko olla! On mun pojan suosikkejakin.
Jos olis pakko valita yksi kevätkukka, se olisi sinivuokko, eri väreissään, kauniine talvivihreine lehtineen.
Sipuleista ainakin krookus ja scilla, ja useimmat narsissit (isoista kokokeltaisista en niin tykkää),pienet maatiashelmililjat.
Leskenlehdet, kevättaskuruohot,imikät, valkovuokot, käenrieskat ja puistolemmikit on niin sykähdyttävää keväällä nähdä.
Näitä kaikkia on yleensä jo äitienpäivän aikaan.
Ai niin unohtui vielä esikot ja tavis bellis.
Metsätulppaani on mun toivelistallani, mitään tulppaaneja ei tällä hetkellä pihallani ole.