Kiitos ja kaivan sen sitten pois hyvällä omallatunnolla.
<koska nuo kevätvuohenjuuren siement voi ottaa lisäämistarkoituksessa
Ei ole ikinä tullut lisättyä siemenistä kun jakamalla sen lisääminen on mahdottoman nopeaa ja helppoa. Kerää ne siinä vaiheessa kun ne alkavat itsekseen jo irrota.
Nuppuja näkyvissä. Pitäisiköhän ne peittää yöksi ettei vaan pupu mene syömään, niinkuin teki viime vuonna eräälle puskalle.
Niinkuin näkyy, tässä takana onkin pupu, mutta sille ei ole onneksi nuput maistuneet. Kevätvuohenjuuret eivät oikein tykkää näistä helteistä, ovat vähän turhan paahteisessa paikassa. Yksi on kokonaan lörpähtänyt, tuo joka ei vielä kuki.
vuohenjuurikin täydessäkukassa
Ihania aurinkoja
mulla vasta nupulla ovat…
Suvivuohenjuuri lähettää terkut Kurpalle ja avasi eka kukkansa meillä, mutta on liian kuumassa paikassa pitää viedä muualle.
Olimme noin viikon reissussa ja nämä olivat alkaneet kukkia. Älkää välittäkö "ylimääräisistä " kasveista penkissä. Olivat järkyttäviä vesirikkapenkkejä illalla tullessamme.
Suvivuohenjuuresta uusi kuva.
hankalin kyselee toisaalla, miksi kevätvuohenjuuri ei tykkää elostaan hänen pihallaan.
tiedän ainakin yhden syyn. nimensä mukaan se alkaa pöngetä maasta aikaisin ensimmäisten lämpimien päivien mukana. ja kun niitä oikeastaan aina seuraa ankaran kylmät kevätyöt, niin versot paleltuvat. olen jo oppinut, että omalla aurinkoisella kasvupaikallani kevätvuohenjuuri on varjostettava (havu sillä on nokallaan nytkin:-)), vaikka se otollisemmalla paikalla kuuluukin ns idioottivarmoihin vanhanajan perennoihin.
edit - miru myös. tarkistakaapa kasvupaikka: lumen ei sen kohdalla tarvitse sulaa ihan ensimmäisenä
Mulla kevätvuohenjuuri ei menestynyt ensin, mutta ostin sitten toisesta paikasta jotain toista kantaa olevaa ja sehän villiintyi kovasti ja siementää ympäriinsä. Ja ihan sama paikka. Joten joskus voi kokeilla ostaa jostain muualta, siitäkin kun on vähän eri kantoja.
Aika varjoinen paikka täällä.
En ole ikinä suojannut/varjostanut kevätvuohenjuuren alkuja. Monta vuotta kasvatin sitä tuossa aurinkoisessa, ohuessa, huonossa maassa kivikkokasvien seurana. Sittemmin tilanahtauden vuoksi heitin sen tuonne tontin sivuun koivujen alle kasvamaan. Kasvaa ja kukkii siinäkin ihan normaalisti ja paikkakin on paljon varjoisampi kuin tuo aiempi. Mielestäni kyllä yks helpoimmmista perennoista.
Minun kevätvuohenjuuripuskani on pysynyt vuosikausia samankokoisena, Se on kuivahkossa paikassa täydessä auringossa ja välillä lehdet lerpattaa. Kukkii ihan kivannäköisesti näiden valkoisten ja vieressä olevien mustanpuhuvien tulppaanien kanssa.
Tämä on yksi varmimmista perennoista.
on yksi niistä, joista varsin helposti huomaa, että maamme on pitkä:-) teillä kun kesä tulee, se tulee eikä meinaa. eteläisellä rannikolla kevätkin tulee keikkuen. vrk:n lämpötilaerot ovat helposti 30 - 40°C, siinä on kestävälläkin perennalla kestämistä…
Mulla myös on kevätvuohenjuuret pikkuhiljaa kuolleet pois. Luulin, että eivät pidä liian hyvästä vähän savisesta maasta. Viimeisempi paikka oli pahimmalta eteläporotukselta varjossa. Edellinen paikka aurinkoisempi, mutta ei siinä eroa. Siirrosta kyllä tykkäs, mutta sitten taas alkoi vähentyä nopsasti. Viime kesänä jo revin muutamat pienet alut pois, kun ajattelin, että tervetuloa paremmin menestyvät.
Minulla sitä kasvaa pitkin pihaa. Pääasiassa puiden aluskasvillisuutena lehtomaisen multavassa maassa, sekä sitten myös ihan “tilapäisesti-maa-peittoon” syistä myös aurinkoisessa hiekkaisessa rinteessä (lounas), josta lumi sulaa aikaisin. Joka puolella yhtä rehevänä, enkä suojaa auringolta. En luultavasti saisi tapettua vaikka yrittäisin…
Olen kuullut, että joillakin olisi “paleltunut” ko laji…
Minkälainen maa teillä muilla on joilla se menestyy hyvin? Ja entäpä teillä, joilla laji ei menesty?
kun oikein provoilee, saa puutarha-aiheestakin juttua syntymään:-) tarkistettaisiinko kukin? (pätkä lainattu savon sanomista)
"Alangon kirjasta oli apua, kummankaan kasvi ei ollut kevätvuohenjuuri, naapurilla on isovuohenjuuri ja minulla pikkuvuohenjuuri. Erot ovat mm. lehtien muodossa, kaljuudessa vs. karvaisuudessa ja kasvin leviämistavassa."
Suvivuohenjuuri on ihan mahdoton lisääntymään siemenistä…niin täällä taivassalossa kuin myös luoteisessa keskisuomessa! Joka tapauksessa kukkii pitkään ja runsaasti! Lehdet sillä on mukavan pehmeät ja karvaiset…