Valkoinen kiiltoleimu on ihana.
merkurius, tuoksuuko? Tuntuuko siltä, että elokuun puolenvälin vaiheilla pitää ehkä hieman jakaa ?
Merlin, minulla on runsaasti tuota valkoista kiiltoleimua. Jaoinpa sitä Merkuriuksellekin aikoinaan, joten tuo saattaa olla niitä peruja. Saat minulta, jos haluat. Itsekin olen kehäkolmosen nippa nappa sisäpuolella, tosin vähän lännempänä eli tässä Marketanpuiston kohdalla. Jos tulet itse kaivamaan, saat ihan niin paljon kuin haluat...
Nyt harmittaa kun asun niin kaukana, olisin tullut myös kuokkimaan. Kulkisiko pieni juurenpala kirjeessä syksymmällä tänne pirkanmaallekin? Varmaan löytyy vaihdokkikin siihen mennessä.
outi, ystävällistä, kiitoksia . Tunnetko taimivaihtopäivämme, seuraavan kerran 20.8.? Laitan h-postia.
Tarleena, kyllä sitä riittää. Palaan asiaan syksymmällä, kun alkavat lakastua. Olisinpa lukenut viestisi aiemmin, kun tänään juuri ajoimme Tampereella. Ja Merlinille vastattu hölössä.
Jep, taisin saada valkoista kiiltoleimua sinulta Outi. Kiitos oikein tosi paljon, se on upeimpia perennoja mitä olen nähnyt! Vielä niitä ei ole kovin paljon, mutta kunhan lisääntyvät, voin jakopaloja lähetellä toisillekin. Ehkä parin vuoden päästä.
Kiitos Outi, katsellaan syksyllä , jospa saisin palan postissa ihan rahan kanssa tai vaihdellen. Olen kerännyt nyt erilaisia leimuja ja kaikki muut kiinnostaa paitsi vaaleanpunainen. Olen nähnyt lapsena naapurilla jotain oranssia leimukukkaa, mutta sen jälkeen en missään, tietääkö kukaan siitä. Hampaankolossa on vielä se taimipäivillä jonkun unohtama sininen. Joskus sitäkin vielä löytyy jostain.
Valkoinen kiiltoleimu on takapihan kaunistus. Muuten takapihani onkin ihan retuperällä. Täytyy syksypuolella tehdä töitä sen kanssa. Näitä leimujakin varmaan levitän vähän laajemmalle, ovat niin tiheässä.
Samoin ajattelin hetki sitten, kiitos Outille Espoon puolelle!
Kiiltoleimulla on todella hohtavanvalkoiset kukat ja näyttää pysyvän hyvin pystyssäkin.
Olisiko kellään kiiltoleimun siemeniä/taimia? Omani ei enää viimekesänä noussut, en tiedä veikö myyrät vai liikalannoitus. Valkoisen ainakin haluaisin ja miksei muunkinvärisiä. Maksan postareilla, tai jos jotain vaihtoarvoista meiltä löytyy.
Minä katkaisin mm. kiiltoleimun, ja katkaisukohdasta on kasvanut kaksi pitkää haaraa, joiden molempien päissä on kauniit valkeat ja kivalle tuoksuvat kukat. Yllättäen huomasin tuon, kun oli ison puskan keskellä yksi ainoa (nyyh, vain yksi) kiiltoleimu. Luulin olevan kaksi, kun kaksi kukkaakin törrötti kaiken muun yläpuolella.
Kuvasin sen leikkauskohdan ja jonkinlainen näkymä kukistakin, en vain saanut oikein kunnollista, kun piti toisella kädellä ylettyä vartta pitämään pystyssä, että ylipäätään sain kuvan. Kaartuu sivulle varsi, vaikka onkin tosi jämäkkä ja siinäkin mielessä mieluisa kasvi :)
Tässä näkyvät kukat, uusien haarojen päässä, pitkästi on leikkauskohdan jälkeen tullut kahta vartta. (Kosmoskukka vieressä kukkii, on uusi lempi-kesäkukkani ja alhaalla oikealla kukkii komeamaksaruoho.)
Onko olemassa muun väristä kiiltoleimua kuin valkoinen? Minulle ainakaan ei ole tullut vastaan!