Kastellut olen
Onpa outoo. Mulla keittiön ikkunalla, lämpö myös se parikymmentä, vetoa oli ainakin tuossa myrskyllä niin että villasukat pyöri jalassa.
Mites toi sun kasvivalo? Niitä ikävän punaisia 9,5 wattisia? Meillä joku orkidea sellaisen alla, tämä kukkiva kiinanruusu nauttii samasta valosta kuin chilitkin, eli tuollaisesta 20 wattisesta ihan normi päivänvalolampusta, olikohan 6000 Kelviniä, itse turattu Motonetin lampunkannoista ja heijastin Tokmannin muovisesta salaattikulhosta
On kasvivalo, valkoinen, ei punainen. Valon tarkempia tietoja en muista ja se on kiinnitetty persoonallisesti, joten jätän repimättä saadakseni irti.
Kiitos muuten vastauksista.
Voiko tuo nuppujen tippuminen johtua ihan vaan siitä, että kasvi ei jaksa enää kukkia? Tarvitsee sen talvilevon.
Näin kuvittelen asian olla. Nyt on lepoaika.
Miten talvetatte kiinarit?
Mulla oli viime talvena hämärässä huoneenlämpöisessä huoneessa, vähällä kastelulla. Keväällä siirsin valoisammalle paikalle ja aloitin kastelun, siitä se lähti hurjaan kasvuun.
Nyt mulla on se viileällä kuistilla, joka on valoisa. Katsotaan, mitä tykkää.
Leikkaan ihan tapeille aina ennen talvilepoa.
Miten te muut toimitte?
Teki tämän saman yrittäessään kukkia heinäkuussa. Meillä oli aikanaan koulussa ja naapurissa isot kiinarit. Niitä kasvatettiin “rivi viherkasveina” sisällä, ei viety koskaan ulos, ei ollut kasvivaloja tai ei suihkuteltu sen suuremmin, ja kukkivat nätisti nuppujaan tiputtelematta.
Mulla lähti kiinari viime keväänä tekemään valtavia kukkia, kun vaihdoin siihen mullat. Päättelin siitä, että se tarvitsee kukkiakseen tosi paljon ravinteita.
Nyt talvella ei tietenkään kannata lannoittaa, vaan antaa olla levossa. Eli nyt vain minimikastelu.
Sitten keväällä mullan vaihto ja siirto isompaan ruukkuun jos sille on tarvetta, plus paljon lannoitetta. Sillä se kukkii sitten taas monta kuukautta, kunnes on aika taas mennä talvilevolle. Näin olen itse järkeillyt.
Näin on, ja jos antaa vielä kanankikkareita niin kukkii varmasti. Annoin tyttärelle mun ison kiinarin ja se nostetaan keväällä kuistille ja lannoitetaan niillä. Hajun takia pidetään kuistilla pari päivää.
Mulla ei oo nyt kiinanruusuja, kuolivat. Tilasin siemeniä ja koetan saada uusia ens keväänä.
Aamulla taas auki?
Ihme kukat sulla, kukkivat tähän aikaan. Ei oo kyllä mulla kukkinut.
Eiköhän tämä kohta lopeta, ei ole uusia nuppuja kauheasti näkyvillä. Vieressä kolibrikukka, tunkee pienehköjä lehtiä, mutta ei muuten hirveen viihtyvältä näytä. Täytyy tammikuun Madeiran reissulla ostaa taas yksi juurakko. Vierekkäinhän nämä Madeiralla kukkii.
Aukeshan tuo, mutta ei ihan ilman yllätyksiä tämäkään! Punaisuus leviää?
Jestas sentään