Onpa hyvä tietää tuokin ominaisuus. Se on sitten saman tapainen kuin preeria-angervo, joka myös karkaa koko ajan sivuille joka suuntaan.
Aika hyvin on kilpiangervo pärjännyt meidän viitosvyöhykkeen pihassa ja tosi ahtaassa paikassaan jo monta monituista vuotta. Kurkkaa kuvaboxiin: http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/277ag+harhailija-puutarha.html
Tänä kesänä se kärsi jonkin verran kun kiskoin maatapitkin angervonlehtien päälle kasvaneita humalanvarsia ja isäntä napsi kuusenoksia (ilman lupaa minulta) poikki kun "roikkuivat kulkureitillä". Normaalisti, kun se saa kasvaa rauhassa ja sitä edes joskus kastellaan, se kasvattaa kymmenkunta valtaisaa lehteä, kukkii pitkien varsien päähän hauskat huiskilot ja täyttää rajallisen alueensa komeasti.
Meillä meni kilpiangervo (ja myös sormivaleangervo) ensimmäisen hallan myötä. Näin syksyllä se olisi komeimmillaan, mutta näyttää lehdistö olevan tosi arka kylmälle. Jaloruusut kukkii 10 metrin päässä, eivätkä ole olleet moksiskaan parista hallayöstä.
Sitähän tämä, Horsmaseni, on...mutta sieltä se taas ensi keväänä hauskannäköisiä alkujaan puskee maasta. Laita sille "vähän lohdutusta" niinkuin minä aina jupisen kun jotain poloista kompostikauhallisella ruokin...on sitten keväällä vähän ekstraa, mistä aloittaa kasvu. Ei taida olla oikeaoppista, mutta haitanneekokaan.
Kilpiangervot ovat itäneet. kylvin 12.3. siemenkirjeestä Ruskolijan siemenistä. Nyt mietin annanko olla kasvarissa ulkona ylähyllyllä vai pitäisikö ottaa sisälle... tuolla ketjun alussa luki, että syksyllä halla vei kilpiangervot vaikka ruusut kukki. perenna kun on, pidin viileään siirtämistä heti itämisen jälkeen viisaana toimena.
Kilpiangervon lehdet ovat jo aikas isoja, mutta kasvavat kyllä vielä.
Tuo kilpiangervo menee kyllä hankintalistalle, on niin hauska.
Minäkin sain kilpiangervon kasvamaan siemenestä, pikkuruisia ovat kyllä vielä mutta toivo elää että edes muutama kasvaisi isoksi!! Jippikaijee!!
Minulla on isolehtisille perennoille iso penkki tekeillä, ja sinne tulee neljälle kilpiangervolle paikka. Taimet on jo kotona, kun tuo halvatun sade loppuisi niin saisi mullat ajattua siihen päälle. Vaan sataa vain…
Ei tässä ketjussa vielä ole tullut esille, että millaisesta kasvupaikasta kilpiangervo pitää? Onko varjon kasvi? Kuiva vai kosteanpi maa? Entän maan happamuus?
On niin komea lehtiperenna, että johonkin sitä pihalleni haluaisin…
Minä näkisin, että ennemmin on kostean ja varjon kuin kuivan ja aurinkoisen paikan rehu. Happamuuksiin en ole kiinnittänyt huomiota, mutta kyllä meillä aina talven tuhkat nakellaan pitkin pihaa.
Aivan, pitääpä alkaa katselemaan sillä silmällä pihaa, että minne istuttaisin…
Meillä kilpiangervoa kasvaa useammassakin paikassa. Parhaiten se näyttää viihtyvän varjoisessa seinänvierustassa, tuulensuojassa. Tuuli repii lehdet repaleisiksi ja auringossa se näyttää kitukasvuiselta.Tässä kuva kuistin nurkkauksesta.
Tässä tämänaamuinen kuva.
Hieno on tuo kilpiangervo, minun viime kesänä istutettu on vasta ihan vauva vielä, mutta kanat nyppivätkin keväällä lehdenalut pariin kertaan…
Minulla on ollut kilpiangervon alku kaksi vuotta. Kertokaahan, millä saan sen kasvamaan ISOKSI! Millaista lannoitetta olette antaneet ja kuinka usein? Luulisi, että taitaa tarvita aika paljon ravinteita, ikään kuin raparperi. Vai onko näin?
IrisFinlandica, minä en ole koskaan antanut mitään lannoitetta,keväällä heitän kompostia juurakoiden päälle,en muuta.
Luulen, että kasvaakseen isoksi, sen pitää kasvaa samassa paikassa monta vuotta ja varjo-puolivarjo. Ainakin meillä se on ollut samalla paikalla yli 20 vuotta.
Kompostihan se onkin itsessään kunnon lannoitetta, sehän taitaa sisältää paljon ravinteita. Olen kateellinen, kun minulla ei vielä ole kompostiainesta: aloitin puutarha-ja keittiöjätteiden kompostoinnin vasta toissa kesänä, eikä eka satsi ole vielä valmis. Sitä on täytettykin koko mennyt vuosi ja tämä alkuvuosi. Joten tänä keväänä vasta voin jättää sen muhimaan vielä vuodeksi.
Onko tuo kuinka kovaa leviämään? Angervosta kuitenkin kyse. Yhden ostin kokeeksi, katsotaan nyt mitä se talvesta tuumaa. Oli vaan niin erikoisen näköinen, meidän pihassa vaan on huonosti vielä varjopaikkoja, ne on vasta kasvamassa…
Osaako joku sanoa, kumpi kasvaa korkeammaksi isosinikuunlilja vai kilpiangervo? Tuli nyt molempia ostettua, tietäisi kumman iskisin taaemmaksi.
se on paikasta kiinni, mutta kilpiangervosta tulee kyllä iso. Se on täysin eri lajia kuin muut angervot, eikä juurikaan leviä.