No niin, vihdoinkin ehdin kameran kanssa pihalle. Toivottavasti kuvien lisääminen onnistuu...
Tässä yleiskuva pihamme suihkulähteestä, joka on siis tehty Tyräkin vanhasta vesipatjasta. Suihku ei ole nyt päällä, koska suodatin odottaa puhdistusta.
Lähempi kuva altaan kukkapenkistä sekä allaskeijusta. Olen sen sortin puutarhuri, että minulle pihan kasvit ovat joko perennoja tai kesäkukkia... -mutta tunnistan minä tästä omasta penkistäni pari kasvia nimeltäkin! Keijun takaa näkyy puneratvana poikani istuttama petunia (se on kesäkukka ). Korkea rypäs takana sisältää ruusupuskan sekä humalan. Ihanassa sekamelskassa keskenään. Kehikon eteen istutin jonkun angervon taimen, jonka ostin keväällä. Se on toi punertavan ruskea kuvan oikeassa reunassa.
Altaaseen tulee myös pieni puro, joka on rakennettu kattotiilistä (niistä harjatiilistä). Vesi virtaa pihasammakkomme lehdestä. Siis virtaa heti taas, kunhan saan sen suodattimen puhdistettua! Ai niin, TA-DAA, nuokin kasvit tunnistan: Ne ovat kuunliljoja! Ja kuvan vasemmassa reunassa anoppini entinen pioni. Kiviä rakastan, niitä on pihalla paljon.
Tänä kesänä saatiin sitten naapurikin... -tuntuu vaan tulleen todella lähelle! Täytyisi keksiä jotain peittävää tohon rajalle. Nyt oon laittanu kolme isoa ruukkua ja istuttanu niihin erilaisia kesäkukkia: Leijonankita, samettiruusu, auringonkukka...
"Aavikon" perustin Muajussilta saamistani opuntioista. Lisäksi istutuin muutaman mehikasvin, jotka ostin keväällä.
Lisää kuvia: on kiviä ja kukkasia. Nämä kaikki kolme kuvaa samasta rinteestä.
Vielä pari kuvaa, vaikka tämä kone onkin nyt ärsyttävän tahmea ja hidas!
Kuistin kukkalaatikko
Kellarin pengerrys
Ja tietenkin puutarhatontut sammakkokaverinsa kanssa...
Varjoisan paikan kasvit
Ai niin, se pergola meinasi unohtua! Tässä siis muutama kuva siitä:
Pöytäkoristeen tein eilen tyttäreni rippijuhliin. Siitä tuli... -hmmm..., -aika iso!
Kun on kuuma, on varjopaikka kiva...
Juuri tuollaisesta rinteestä minä haaveilen. Niin, että kivet vielä näkyvät perennojen välistä. Ihanan näköinen!
Upea tuo kellarin pengerrys!
"Aavikko" näyttää hyvältä. :) Kaktukset viihtyvät varmaan hyvin tuollaisessa paikassa.
Kinnu, onpa kaunis ja viihtyisä piha sinulla! Pieni vinkki tuohon tahmailuun - kannattaa laittaa kuvat eri puheruutuihin, niin ne alkupäätä jo voi katsella kun loppupää latautuu. Samassa puheruudussa koko juttu odottaa sen pitkän kuvaruudun avautumista...
Kiitos kaikille mukavista kommenteista. Ja Inkille kiitos neuvosta tahmailua vastaan.
Palkkasin keskimmäiseni puutarhuriksi heinäkuun ajaksi, kun tyttö valitti maailman epäoikeudenmukaisuutta... -on niin nuori, ettei pääse oikeisiin kesätöihin vielä! Nyt tyttö on päivittäin huhkinut pihalla kaksi tuntia ja täytyy myöntää, että tulosta syntyy. Olen ihan ihmeissäni siitä, että kukkien kastelu todellakin edesauttaa kasvia pysymään hengissä... Koskaan ei ole kesäkukkani olleet yhtä hyvinvoivia, kuin nyt. (Paitsi tietenkin silloin ennen lasten syntymää, mutta sitä ei lasketa...)
Tyttö innostui kuvaamaan kättensä jälkiä, joista tässä maistiaisia. Kuvat siis tyttäreni ottamia. Mutta sain luvan näyttää teillekin.
Hmmm... -ne eivät siis oikeasti roikukkaan velttoina parvekelaatikossa???
Aika hyvin kitketty!
Mummo kasvatti siemenestä taimiksi, tytär kasteli ja nyppi kuihtuneet kukat pois, minä nautin!
Silmätysten...
Hyvä Kinnu, että noin ärmyn näköisen vartijan olet laittanut vartioimaan opuntioiden kasvurauhaa. Näkyy siellä jotenkin tutun näköistä väkeä, tuokin pitkäkarvaturri !
Siellähän ne Muajussin entiset opuntiat elelee sulassa sovussa mehikasvieni ja ärsyttävän, silmillä varustetun pikkukaktuksen kanssa. Hyvin ovat viihtyneet, toivottavasti säilyvät elossa talven yli.
Hurjan näköinen kaveri tuo silmillä varustettu Pergola ja kivikot todella kauniita!