Kirahvikukka ( kirahvinkukka ) , Cephalaria

(Perennat)

Tästä se lähtee ja nousee kolmen metrin korkuiseksi. Kaukasiankirahvikukka, Cephalaria gigantea

Voi hurja, sain täältä puutarhanetin kautta kyseisen kasvin siemeniä ja hyvin itivätkin! Nyt minulla on viisi alkua purkeissa tosin vielä. Kuinka suuren tilan Kirahvinkukka tarvitsee ympärilleen ja kun kavaa noinkin korkeaksi, niin tarvitseeko tukea?

Se on kyllä siitä kumma kaveri että sitä ei tarvitse tukea (tai ainakaan minä en ole tukenut) hirmuisia hojottimia ne kukkavarret on mutta tuulen mukana vaan heiluvat iloisesti eikä nurin millään..naurua

Sinultahan mie ne taisin saadakin Aronja! Kasvavatko kuin leveiksi...siis jos viisi taimen alkua istutan, niin kuis paljon tilaa vievät?

Minulla on nuo kaksi semmoisen metrin välein ja melkoinen turvakko se loppukesästä on.. Eli melkein yksittäiskasvina ehkä paras koska vie melkoisesti tilaa.. Pistä useampi taimi samaan nippuun niin saat mahtavan puskan

Tästä kohti korkeuksia

Latvat kolmessa metrissä.

Voi mahdoton mikä kukka oho Tuollainen pitää jostain hankkia, aivan mielettömän näköinen ja jos vielä pysyy pystyssä ilman tukeakin, en ole koskaan nähnyt elävänä kieli ulkoa

On se kyllä aika hurja. Onko kovastikin leviävää sorttia? Nyt sen nimenkin ymmärtää, mistä on sellaisen saanuthymy. Onko kyseisellä jättiläisellä jotain erityisvaatimuksia kasvatuksen ja ravinnon suhteen?naurua

Kehno kuva -ja kuivana kesänä otettu joten ei ihan niissä mitoissa kuin tavallisesti (äidin luota otettu) Ainakin minulla tuo saa vaan keväällä normaalit kevätlannoitteet ja sillä sipuli, vettä sitten lisää jos alkaa koko kukkapenkki muutenkin Saharan autiomaata muistuttaa. Ei mitään erityiskohtelua..silmän isku

Nopsis!

Millaisen kasvupaikan tuo vaatisi? Mulla ois semmoin puoli varjoisa(illalla siihen enempi aurinko paistaa)paikka talon kulmalla. Menestyisiköhän siinnä? Voisin mielelläni huolia sitä :D Hurja kyllä :D

Ei kirahvinkukka minusta mitään erikoista kasvualustaa vaadi, meillä mullassa olen nähnyt hiekkamullassa ja melkein savimaassa.

Kirahvinkukan kuvista kiitokset, tilasin siemeniä pelkän kukinnon perusteella eikä mitasuhteista ollut aavistustakaan, ihmettelen vaan kun taimet valtavan nopeasti kasvavat. Nyt mietin kasvupaikan kohdalleen kun ei ole myöhäistä.kieli ulkoa

Onko teidän kirahvinkukat kasvaneet täyteen mittaansa kuinka nuorina...? Mä ostin sellaisen viime syksynä, ja innoissani odotin että se keväällä lähtee kurottamaan kohti taivaita, mutta mutta... Ellei taivas ole jostain syystä 20 cm korkeudessa niin odottaa saan... Eli mun kirahvinkukka näyttää nyt suurinpiirtein siltä miltä Raakin ekassa kuvassa, eli toukokuussa... Peruslannoitusta on saanut, ja paikka aurinkoisen ja puoliaurinkoisen tietämillä, en tiedä miten saisin innostettua kasvuun... Kukista ei tietoakaan... Ehkä ensi vuonna??

Kyllä se meilläkin on pari vuotta ottanut täysikokoiseksi kasvaminen. Juuri tänään katselin, että joissakin alkaa jo olla kukkia ja tukeakin niitä näköjään nyt täytyy, kun tuuli ja sade ovat niitä vähän taivutelleet. Vanhin puska on nyt jo lähes täydessä mitassa, eli reilu 2,5m.

Sitten on muutamia toissa syksynä istutettuja, joista yksi näyttää jo kukkivan reilun metrin korkuisena. Muut kasvattavat meilläkin vaan juuria ja lehtiä, joten aikaa se ottaa, ennen kuin se täyteen mittaansa kasvaa.

Kirahvinkukat yli kolmessa metrissä.

Että sitten ihan tuollaisen tyhjän viestin onnistuin tuohon väliin lykkäämään. En voi kuin ihailla taitojani.

Mutta siis tarkoituksenani oli sanoa helpotuksen huokaus, eli ylläolevan perusteella on syytä olettaa että kirahvini vielä nousevat täyteen mittaansa, kunhan vaan malttaisi odottaa... Tuo odottaminen ei tosin kuulu mun ydinosaamiseen, mutta tässä puutarhapuolella ei paljoa jää vaihtoehtoja... Kiitos jälleen valaisevista lisätiedoista.

Ja tuota ukonkellon kuvaa on vielä pakko kommentoida... Siis tuohan ehdottomasti tarvitsee jonkun suhteellisuusmittatikun viereensä, jotta koko tulisi oikeasti ymmärrettyä... Komea joka tapauksessa. Enkä ole ikänä elävänä nähnyt, saapi kyllä sekin päivä vielä koittaa...

Kirahvi mitan kera.. naurua Eli tämän hujopin korkeudeksi saatiin kutakuinkin tasan 3 metriä -vielähän se ei kukassa ole mutta kuitenkin. Toisesta puskasta olisi luultavasti löytynyt korkeampikin kukkavarsi. Tuohon juureen viritettiin mitta, se on tuossa tasan metrin korkeudella ja ne nuppu jonka korkeus mitattiin ikäänkuin leijuu tummana pisteenä tuossa mäntyjen välissä..Kelju kuvattava!ärtynyt

Oletteko kylmäkäsitelleet kylvökset? Minä laitoin viimesyksynä ulos purkkiin siemeniä eikä sieltä ole mitään noussut surullinen Kovasti olisin halunnut jättiläisen saada pihaa koristamaan. Siemeniä saattaa olla vielä jäljellä, joten kertokaapa vinkkejä kylvöön, odotanko kevääseen vai tuikkaanko taas syksyllä ulos?