Lisänä Lotvosen listaan
5. Jos marjoja on tullu niin räksät syöny ne
No siis minun mielestäni ei näytä kitukasvuiselta (katsotaan jos kävisin nappaamassa kuvan kun poika seuraavan kerran päikkäreillä) ja ennen oli toinen kirsikkapuu ihan muutaman metrin päässä nyt viime kesänä sai tuo toinen puu lähdön… Lintuja nyt tietysti tässä pyörii aika paljon, mutta niitä nyt on kai joka paikassa…
Mahtaisko linnut pysyä vähän etäämmällä, jos mä kävisin vähän kiipeilemässä ja sitomassa parit vanhat CD-levyt kimaltelemaan oksistoon… Mitä veikkaatte?
Muoks. Joo, räkäteitä on tässä pihapiirissä kyllä ihan enemmän kuin tarpeeksi…
Onkohan kenelläkään tietoa, mikä aiheuttaa makeakirsikalla ruskealaikkuisuutta lehdissä? Minulla on 2v gårdebo, jonka lehdet ovat täynnä pieniä 1-2mm ruskeita, kuolleita laikkuja minkä lisäksi lähes kaikki kukinnot ovat kuolleet miltei heti kukinnan jälkeen. Ilmeisesti ko. vaivan takia myös kasvu on kokonaan pysähtynyt tältä vuodelta. Lehdissä on myös reikiä, mutta niin on myös viereisissä puissa. Ötököitä ei lehdissä näy ja muutaman metrin päässä olevat villikirsikka & kristina ovat hyvässä kunnossa.
Puut on lannotettu kanankakalla keväällä. Kerran olen myös kastellut ne. Pidän epätodennäköisenä että vauriot ovat hyönteisten aiheuttamia, joten jäljelle jää virukset tai muut taudit, vääränlainen kosteus, happamuus, lannoitteiden puute/yliannostus tms… Onko kukaan törmännyt vastaavaan?
Moi! Oon ihan untuvikko näis asiois, mut rohkenen nyt kysyä viisaammilta. Istutin keväällä kolme eri sorttista kirsikkaa uuteen pihaani: Huvimajan kuulasmarja, Rauhalan morelli ja suklaakirsikka. Taimet olivat kukin n. parimetrisiä, ehkä vähän alle. Nyt kysyisin, että kun suklaakirsikka (venäläinen schokoladnaja) oli ainoo, joka kukki, ja runsaasti kokoonsa nähden, niin kauanko noiden kotimaisten maatiaislajikkeiden kukkimiseen ja mahdollisiin kirsikoihin menee aikaa?
Oxalis, en halua masentaa mutta viittaan viestiini tässä osiossa 17.5.2011 10.56. Sikkolan kirsikka on ollut minulla nyt 11 vuotta ja nyt se kukki ensi kerran RUNSAASTI.
Kiitokset vastauksesta, Lotvonen! En masennu, odotteluahan tää on koko elämä!
Hei,
Hirvensalon taimistolta tilaamani Fanal morelli latvustaimi on kovin pystyoksainen. Korkeutta on noin 1,5m ja oksakulmat tietysti puutuneet jo ajat sitten. Jostain luin, että oksien taivuttaminen pitäisi tehdä jo piiskavaiheessa lähes heti silmujen puhjettua, jotta oksakulmista tulisi kestäviä ja myöhemmin tehtävä taivuttaminen olisi kestävyyden kannalta turhaa, koska jyrkkä oksakulma siitä enää mihinkään muutu. Voisiko jopa ajatella, että jyrkän oksakulman oksan taivuttaminen olisi kestävyyden kannalta pahasta, koska tulevaisuudessä tämä repeämisvaarassa oleva oksa joutuisi näin yhä kovemman väännön rasittamaksi?
Toiveissani olisi kuiten kauniisti haaroittunut kirsikkapuu tontin paraatipaikalla eli koneiden neuvoja kaivataan. Painoja oksiin vai uutta tainta tilalle?
Micke, tuskinpa kannattaa vaihtaa tainta. Mistä tietää onko uusi sen parempi ellei itse käy valitsemassa, ja joka tapuksessa menetät vuosien kasvun.
Onko rungon ja oksien liitoksissa puhdas oksakaulus täysin oksan ympäri? (toivon että osasin ilmaista ajatukseni ymmärrettävästi). Silloin voi painottaa oksaa kohtuullisesti ilman repeämisen vaaraa.
Itse en käytä painoja koska tuuli riepottaa niitä, sidon oksiin niintä jonka toisen pään kiinnitän toisen oksan tyveen.
Jos näyttää siltä että kuorta kasvaa oksan ja rungon väliin pitää oksa poistaa, uskon että piilosilmuista tulee uusia oksia.
Poistettavan oksan voi myös sahata niin että sahauspinta on liki vaakasuorassa eli rungon kylkeen jää ikään kuin porras. Tästä uutta silmua versoo hanakammin.
Mitä teen, kun hapankirsikkani näyttää kasvavan kituliaasti kirvojen takia?
Puutarhaletkulla kylmä, napakka suihku kirvoille, toista muutaman kerran.
Kiitos. Huomasin suihkuttaessani reilu kymmenen raakiletta.
Fanal morelli… taida sellaista olla olemassakaan. Pelkkä fanalhan se on ja luonnostaan pystykasvuinen, joten en hirveästi lähde taivuttelemaan. Mutta kiitos ohjeistuksesta Lotvonen. Kovin ohutta on meikäläisen puutarhaosaaminen, kun on vasta saanut kädet laastista.
Tätä pitäisi varmaan leikellä, mutta miten ihmeessä sitä malttaisi, kun ekaa kertaa on ihan oikeasti tulossa kirsikoitakin.
Keväällä kukki komeasti, teki kolme kirsikkaa.
Tällä kertaa turvauduin verkkoihin.
Pihassani on ollut kirsikkapuu nyt 17 vuotta, ja tämä on oikeastaan ensimmäinen kerta, kun kirsikoita olisi tulossa vähän runsaammin. Joka tapauksessa sadonkorjuun ovat hoitaneet aina rastaat ja niin varmaan käy tänäkin vuonna.
Toistakymmenvuotias Sikkala on kasvanut ihan liian isoksi. Vaikka se on marjonut runsaasti jo pitkään, vain kerran olemme ehtineet kerätä siitä kunnolla marjoja. Tavallisesti on kesämaalle tullessamme vastassa vain kannoista roikkuvat siemenet. Saa nähdä, auttaako tämä viritys yhtään, en ole keksinyt, miten 5-metrisen ja lähes yhtä leveän puun voisi verkottaa ympäriinsä. Vihreä on marjapensaiden suojaverkkoa, jonka käytöstä luovuimme jo ekana kesänä, kun maalle tultua oli aina ensi hommana rastaitten päästely verkoista. Tähän eivät ole ainakaan vielä menneet.
Keväällä ostin kaveriksi suklaakirsikan, kun vakuuttivat taimistolla, ettei kasva korkeaksi, saa nähdä, josko sen onnistuisi suojaamaan jollain järkevämmällä tavalla.
Tänä vuonna yltäkylläinen sato - ja jostain syystä, joka en ymmärrä, ei rastaita - ilta-aurinko toi kuvaan hiukan hassut sävyt.
Tuskinpa kaipaat niitä rastaita? Minullakin sato tänä vuonna hyvä, laitoin verkot.
Täällä on myös uskomattoman hyvä kirsikkasato tänä vuonna. Mies teki linnunpelättimenkin marjoja suojaamaan, kun verkkojen käyttö ei tuossa paraatipaikalla tule kysymykseenkään. Aika hyvin pelätti on tehonnut. Vähäsokerista pakastehilloa on tehty purkkikaupalla.
Nobile