Taikka ei ole käynyt näyttelyssä hakemassa siitos hyväksyntää.
Niitä on paljon jotka teettää pentuja ihan tosta noin vaan ilman rekisteriä.
Paljon niitä jotka ostaa paperillisen kissan lemikki tasoa ja sillä teettää pentuja.
Juu tai sitten kissalla on joku vika ( mutka hännässä tai kierot silmät yms)
jep, jep… Juurikin näitä asioita tarkoitin. En vaan viitsinyt erikseen kaikkea alkaa listaamaan.
Meillä Pikkis sai yhdet pennut ja oli tosiaan tuon pikkupojan kanssa samaan aikaan leikattavana. Sairastavat nyt tuolla yhdessä.
Mulla ei ole tarkoitus yhdellä kissalla teettää kovin montaa pentuetta, korkeintaan kaksi, riippuen tilanteesta.
Alkuperäinen kirjoittaja: Q
Omasta jutusta. Ärsyttää. Tarkoitin silloin aikaisemmin, että minun kissojen isä on 100% VARMUUDELLA tämä tietty pitkäkarvainen kolli (jota sanottiin Norjalaiseksi metsäkissaksi). Ei siis kuka tahansa pihalla juossut kissa.
Mulle oli aivan yks ja sama, lysti mikä tahansa, oliko se isä rotukissa vai ei. Se tuli lähinnä mukavana yllätystietona.
Maksoin kissoistani 50 euroa molemmista, lähinnä peittämään ruoka- ja hiekkakustannuksia, joten kukaan ei ole kusenut minua silmään, myymällä jotain "rotukissan pentuja". Jeesus…
MoonRiver en mä sinulle henk.koht. asiasta kommentoinut, vaan ihan yleisesti halusin täällä kertoa että sellaistakin tapahtuu.
Minun mummollani oli sellainen villikissasta kesytetty pitkäkarvainen kissa, joka oli kuin suoraan norjalaisen metsäkissan rotukuvauksesta ulkonäöltään. Niin oman arvonsa tunteva kuin vain voi olla. Tuli syliin jos halusi, joskus sai silittää ja joskus ei. Ja silloinkin kun sai silittää niin se oli vaan niin kauan kun rouva halusi, puri heti kun piti lopettaa.
Siitä tiedetään taustoja vain sen verran että mustavalkoinen lyhytkarvainen kissa oli sen emä ja synnytti sen mummoni tontilla olevaan vanhaan autonromuun. Sillä oli kanssa useammat pennut, jotka se synnytti mummolan sängyn alle ja jokaisessa pentueessa oli sekä pitkä, että lyhytkarvaisia pentuja.
Itselläni ei ole koskaan ollut muuta kokemusta maatiaiskissoista, kun nämä mummolan kissat. Olin oikeastaan enemmänkin koiraihminen ennen kun tutustuin kaverin itämaiseen kissaan. Kun sitten omia kissojani lähdin etsimään, niin minulle oli jotenkin tosi tärkeää että tiesin mistä kissat ovat lähtöisin. Ja löysinkin mukavan ja avuliaan kasvattajan, jolla oli kaksi ihan minun näköistä kissaa
Jos olisin kerennyt ottamaan koiran ennen tätä kissahuumaa, olisin ottanut vain ja ainoastaan irlanninsusikoiran. Eli sama juttu kuin kissoillakin, olen siis rotu-uskollinen.
Ja älkää nyt kukaan ottako tätä henkilökohtaisesti, ihan vaan itsestäni halusin vähän rupatella.
Tässä meitin koko porukka vielä. Viimeinen kuva koko lössistä ennen kun eka lähti uuteen kotiinsa. Enää meillä on kolme pentua jäljellä. Voi miten rauhallista on ollut nyt viimeisen viikon ajan. Se on tuo valkolaikullinen täplikäs poika joka täällä kauluri kaulassa itkee.
Hyviä öitä kaikille!
Moonriver, ei nämä kommentit ole sinua koskeneet vaan yleisesti sitä miten “väärin” käytetään sellaisia rotunimikkeitä mitä kissat ei oikeasti ole. Ja miten jotkut tienaavat näillä muka-rotupennuilla. Tämä oli ihan yleistä keskustelua joka sai alkunsa viestistäsi. Ja maksanut olen omistakin maatiaisistani, yhdestä eläinsuojeluyhdistykselle, toisesta tuttavalle, kolmannesta olisin maksanut mutteivat huolineet rahaa joten vein viinipullon yms. Neljäs tulikin sitten muuten vaan, muttei sekään ns. ilmainen ole koska emonmaidonvastikkeet yms maksoi kuitenkin. Ja minusta on tosi tärkeää ettei kissanpentuja jaella ilmaiseksi kenelle hyvänä, jos edes sillä saataisiin kissan arvostusta nousemaan. Mutta en kyllä hyväksy sitäkään että asiasta tietämättömiä ihmisiä “huijataan” maksamaan monia satoja euroja näistä paperittomista tai sekarotuisista kissoista. Niin ettei tässä nyt jeesusta tarvitse apuun pyytää =)
MoonRiver, mua ärsyttää ihan sama asia.
Jos olisi sekarotuinen koira, niin vanhempien rodusta saisi puhua, sitä suorastaan kysyttäisiin. Kissojen kohdalla ei saa mainita.
MoonRiver kukaan meistä ei varmaan tarkoittanut sinua ja kissojasi näillä rotu jutuilla ihan yleistä keskustelua se on.
NuuNuu terkuja se on niin ihana pikku kissa prinsessa.
Nanikka jos koira/kissa kulkee ulkona vapaana niin koskaan ei voi olla varma mikä koira on pentujen isä sillä pennuilla jokaisella voi olla eri isä on eri asia jos astumisn on tapahtunut valvotusti ja sen jälkeen ei ole ollut kenenkään muun uroksen/kollin mahdolista astua
Sen verran täältä taustalta mainitsen, kun olen tätä rotu/roduttomuusasiaa seurannut, että olen just ihan samaa mieltä kuin nanikkakin. Eihän kukaan ole yrittänyt tehdä roduttomasta kissasta rotukissaa, ainakaan MoonRiver ei ole, vain maininnut kissojensa isän rodun, mikä ihmeen vaikeus sitä on hyväksyä, että kissalla on rotukissa isänään?? Minä vaan en nyt meinaa ymmärtää tätä turhanpäiväistä vänkäämistä…
Minä en jaksa seurata koko keskustelua, ei kiinnosta pätkääkään.
Belgi, se mitä tässä on “vänkätty” on se, että kaikki pitkäkarvaiset, määrätyllä värityksellä varustetut kissat EI OLE norjalaisia metsäkissoja, sanokoon niiden omistaja mitä tahansa. Norjalainen metsäkissa on norjalainen metsäkissa VAIN kun sillä on paperit. Eikä kukaan ole ollut hyväksymättä sitä että Moonriverin kissojen isä olisi norjalainen metsäkissa, mutta norjalainen metsäkissa se on vain jos sillä on paperit. Se voi siltä kyllä näyttää, mutta ei ole ilman papereita. Ja tämä keskustelu sai alkunsa Moonriverin kirjoituksesta, mutta nämä myöhemmät kirjoitukset on olleet yleisesti tätä asiaa koskevia.
Ja toistan taas: minulle ei ole mitään merkitystä sillä onko kissalla paperit vai ei, onko sen vanhemmilla vai ei, kaikki kissat on minulle arvokkaita olemalla kissoja. Taidan olla monella tavoin omituinen tyyppi, mutta minua kiinnostaa kovasti tällaiset asiat ja olen kiitollinen jos joku kertoo jos minulla on jostain asiasta väärä käsitys tai väärää tietoa. Koskekoon se asia sitten kissoja tai kukkia tai puita tai mitä tahansa. Haluan vaan yleisesti tietää ja siksi on minusta tosi hyvä että keskustelua syntyy. Enkä ota nokkiini siitä jos joku kertoo että mulla on väärää tietoa ja kertoo miten asia oikeasti on. Oppia ikä kaikki!
Emo, kiitos tiedosta =)
Fellow, asiahan on ihan selvä, ihmettelen just sitä jatkuvaa todistelua asiasta.
Minua tässä “vänkäämisessä” ärsyttää se, että kukaan tällä palstalla ei ole paperittomia väittänytkään rotukissoiksi: minä ja varmaan kaikki muutkin sen tietävät. Joten kenelle nämä viestit on tarkoitettu?
Belgi sen sanoikin.
Mistä te muuten tiedätte, että kissanne on onnellinen? Suht. uutena kissaihmisenä haluaisin tietää joitakin kissan onnellisuusmerkkejä.
Kissa ei heiluta häntää tai nuole omistajansa kasvoja kuten koira. Kehräyskään ei sen onnellisuutta takaa. Onko se sitten yksinkertaisesti vaan niin, että kun se ei nauu, sillä olisi kaikki hyvin? Ja nukkuessa rennosti, kaikki olisi ok.
Kissaa kuitenkin sanotaan hyvin älykkääksi eläimeksi, joten ehkäpä juuri sen vuoksi en osaa lukea sen viestittämiä onnellisuus- ja tyytyväisyysmerkkejä.
Kyllä meidän kissat naukuu, katselee silmiin ja naukuu ja vastaa kun niille naukuu, seurustelevat :). Kyllä silmä opettaa katsomaan milloin kissa on tyytyväinen oloonsa.
Meidän kissat tekevät pahojaan jos eivät ole tyytyväisiä oloonsa.
Silmu: meillä ainakin Esko heiluttaa häntää jatkuvasti kun sille juttelee ja nuolee kättä tai jalkaani- no se nyt on muutenkin kun koira ja hakee tikkuja kun sille niitä heittää. Noutaa ja pudottaa tikun lähelle ja naukasee jos ei heti huomata, että haettu on.
Äänestäkkä ihmeessä universuminrennoinkatti sivulla, siellä on mm Esko ei mikään kahvikissa