Kissa, Osa 3 (alk. 11.6.2009), Suljettu

kuunari, voisiko vastaus löytyä ihan niin yksinkertaisesti että pissi/kakki-paikka eli hiekkalaatikko on katsottu epäkelvoksi paikaksi syystä tai toisesta? Yksinkertaisin selitys on usein se oikea, ja kissahan on useimmiten hyvin tarkka siitä mihin tarpeensa jättää. Jos hiekassa on ollut liikaa sen mielestä jommankumman sortin tavaraa (hajua) niin se on tehnyt juttunsa muualle. Näitä tällaisia sattuu usein ja asia korjaantuu kun hiekkalaatikon huoltoa parannetaan tasolle joka kissan mielestä on sovelias :slight_smile:

Ilona on tainnut saada ihailijan. Parina peräkkäisenä päivänä on illan tullen tullut musta kissa ikkunan alle katselemaan ja Ilonaa kiihdyttämään (=häntä puuhkaksi ja selkäkarvat pystyyn). Joku naapuruston kotikissa on kyseessä, koska ihmisiä se ei pelkää ja kaulapantakin sillä on.

Ilonalla on ohjelmaa :slight_smile:
Minä olen miettinyt tuon yhden meidän kissan "lypsämistä", nyt on taas käsivarsi ihan naarmuilla. Se on sellaista totaalista, kynnet oikein kunnolla esillä eikä mitään pikku tassujen kipristämistä. Ja ihokosketus pitää olla, sängyssä kun se lojuu vieressä jos koittaa saada kättä pois tieltä etsii se tassuilla peiton alta kontaktia tai tavoittelee kasvoja, onnessaan kehrää ja lypsää kun meikä koittaa päästä karkuun kynsien tieltä.
Muuten ihan herkkää, mutta ikävä herätä kun on koukkukynsi nenässä tai mahanahassa

Ei saisi Heksulle nauraa, mutta kun kuvittelen kissan kynsien väistelyä, tulee väkisinkin hymy.

Heksuko sanoo sitä lypsämiseksi? Olin ensin ihan äimänä, mitä varten teillä kissaa lypsetään, ennen kuin luin pitemmälle :D. Me sanotaan sitä leipomiseksi.

Yöt kuluu juu vältellen kissan lypsyä

Onhan se oikeestaan lypsyä, kun pennut tekee sitä saadakseen emon massusta maitoa. Se vaan jää monilla kissoilla päälle aikuisenakin.

Meillä kanssa leivotaan. Kynnet ojossa kuinka muutenkaan. Oona on onneksi jo oppinut sen, että kun hän tulee sohvalla syliin leipomaan niin nostan hänet välittömästi sohvan sekänojan päälle makaamaan. Nykyään hän asettuukin jo omalle paikalleen automaattisesti. siinä sitten vierekkäin röhnötetään ja ihmetellään maailmaa. ja sättäillään pentin sätissä:D

Puunainen, meillä on myös sysimusta ihailija tytöillä. Paksuposkinen kolli vierailee iltamyöhällä tarhan luona. Isäntä risti sen “Yön Timoksi” :smiley:

Meillä Ykkönen leipoi minun kainaloa, yöt läpeensä, etenkin vanhemmiten. Otti yöpaidan kainalosta pikku kulman suuhunsa jota imeä lutkutti antaumuksella ja samalla leipoi. Enkä minä hennonnut heittää pois, vaan niin me nukuttiin. Kysyin sitä silloin jostain, mistä johtuu, ilmeisesti eläinlääkäriltä. Ne jotka imeä lutkuttaa, on vieroitettu liian aikaisin, se leipominen on juuri sitä, että emon maidoneritys lähtee käyntiin. Eli ovat jäänne "lapsuudesta". Kakkonen ei ole sitä harrastanut, paitsi nyt meidän matkan jälkeen oli tullut yksi yö isännän kainaloon leipomaan, mutta samalla puraissut kainalosta, lempeästi tosin, mutta aika gudaa kai tekee, kun kissa kainalosta puraisee. Tuo aiemmin mainuttu tarpeiden tekeminen minne sattuu, on kyllä ilmiselvää protestointia, joko mielenilmaus yksinolosta, tai sitten hiekkalaatikossa kaikki ei ole kunnossa…

Täältä musta kissa on lähtenyt jonnekin kun ei ole enää näkynyt sen jälkeen, kun Esko sitä kurmoitti tai ainakin huusi ja murisi sille ihan hurjasti.

Tuo lypsäminen ja leipominen johtuu monesti siitä että pentu on joutunut liian pienenä eroon emostaan. Severi sitä harrastaa, samalla nuolee/imee paljasta ihoa. Ja se sattuu kun kynnet on esillä ja kieli on karkea.

Kuunari, noissa pissa/kakkavaivoissa kannattaa ihan ekaksi sulkea pois sairaus eli pissanäyte puhtaaseen purkkiin ja eläinlääkärille tutkittavaksi. Ja se pelkkä sticksillä testaus ei kerro totuuttaa, vaadi että viljelevät sen näytteen. Severillä on kaksi kertaa ollut stressin laukaisema virtsarakon tulehdus, pikatesti ei kertonut mitään muuta kuin että verta oli pissassa, mutta viljely kertoi bakteerien määrän ja laadun.

Susu ei pysty vastustamaan liiterin yksittäin pakattuja makutikkuja. Eilenkin piti neiti nostaa neljä kertaa pöydältä kun näki mihin loput laitoin.

Se taitaa pian muuttaa teille kokonaan.

Joo, päivisinkin makaa meidän pihalla pusikkojen alla ja aamulla heti kun avaan oven tulee kerjäämän lihapaloja. Ihana katti:D

Leipominen ei johdu vältämättä liian aikaisesta erotuksesta. Kolli polkee/leipoo myös astuessa ja silloin se puree eli otta “narttua” niskasta kiinni ja muuten nartutkin astuu väliin varsinkin juoksun aikaan. Selvä imeminen on sitten taas liian aikaisesta erotuksesta johtuvaa.

Ei tuota meidän leipojaa ole ihmisen toimesta vieroitettu, täällä se pyörii mamman helmoissa edelleen :slight_smile: Uskoisin, että on enempi itsekunkin kissan oma tapa tai ei.

Samoin meillä Röllillä. Ei se koskaan ime mitään. Mutta työntää päänsä kämmenen sisään ja vaan nauttii siinä läheisyydestä. Silloin tassut vähän leipoo.

Meillä Buubi leipoo usein varsinkin isännän vatsaa Silakka tosi harvoin väliin illallla vuoteessa. Eikä kumpaakaan ole liian aikaisin erotettu ovat olleet 16viikoisia jo kun äitinsä helmoista pois lähtivät.

Minusta se on lähinnä mielihyvän hakemista leipominen/polkeminen.

Spatzin Kakkonen minusta suoritti isännän astumisen sillon kun puri ja polki.

Meidän kissa antaa meille päivittäin vatsahierontaa, mutta ei imeskele mitään ja on kyllä emonsa itse vieroittama. Se on leikattu kolli ja talloo kyllä teddykarhuntaljansa päätäkin ja silloin takapuoli tekee semmosta nytkytystä. Surumielisen näköisenä se sitä tekee ja on aika epäilyttävän näköistä, kun se tekee sen karhun kuonon puolelta…

Minun läskejäni leipoessa kissan takapuoli ei koskaan ole nykinyt, joten sen leipomisen tarkoitus on onneksi jokin muu. Jos jännitän vatsalihkset koviksi asettuu kissa siihen makuulle, joten on kuin se tasottelisi sopivaa makuupaikkaa mun vararenkaiden päälle.