Hups, ehdin aloittaa uuden keskustelun kissatarhasta pihapiirirakennuksiin ennen kuin tulin tänne ja näin kesäheinän kuvat. :r
Tuo eteinen on kyllä tosi hyvän kuuloinen idea. Täytyy yrittää yhdistää sellainen noihin meidän suunnitelmiin.
Siirsin tänne tuolta kissa-ketjusta kissan ulkotarhaan liittyvät viestit.
Kiitos Nuu, että siirsit oikeaan paikkaan!
Kuullostaa ja näyttää tosi hyvältä Puunainen suunnitelma ja piirros.
Kannattaa ottaa tosiaan huomioon tuo tarhan koko, tehdä oikein iso ISO, sillä kissa viettää siellä laatukesiä, ja joskus jopa pieniä talvihetkiä vuosien vuosien ajan.
Tuosta eteisestä mun piti vielä sanoa, että meillä ei ole siinä ollenkaan katossa verkkoa, koska se on sellainen mistä kissa vaan otetaan kiinni ja syliin. Siinä välieteisessä ei muuten oleskella, koska ovet ovat kiinni. Tosin Musu oli niin nopea kerran kun avasin oven, että kiipesi verkon päälle eteisessä oitis ja huh, mutta kerkesin ottaa kiinni.
Kiitoksia siirrosta, Nuu.
Heksu, meillä päädyttiin tuohon puupäällysteiseen lattiaan lähinnä siisteyssyistä. Ei ole kiva jos kissat päättävät keksiä käyttää lattiaa vessana. Meidän vanhat kissat ainakin pissivät joskus maahan viitsimättä edes kaivaa kuoppaa. Lisäksi tuossa paikassa on riskinä että maapohjaisen kissatarhan lattialla olisi kohta pikkumuurhaisten pesä.
Katsotaan sitten millainen kokonaisratkaisu tuosta lattiasta tulee kunhan isä pääsee tekemään sitä käytännössä.
Kesäheinä, me ehdittiin juuri vasta puhua tuosta eteisestä ja päädyttiin ihan samaan, että verkkoseinät riittää hidasteeksi.
Voi miten hienoa! Kissatarhan työniloa isällesi ja sinulle Puunainen !
Juu no sitten, Puunainen. Tuommoisia mietinkin, just jos maapohja niin mites käy sitten vessahommien kanssa. Mutta näillä näkyminhän vaikuttaa suunnitelma hyvältä ja hienoa, että koko perhe on tullut myötämieliseksi asialle
Voi, kunpa joku tekisi minunkin kateilleni ulkotarhan! Kelpaisi ihan millainen vain. Tänä kesänä sitä ei saada, mutta ehkä ensi kesäksi yritän jonkun puhua ympäri. Tai otan jostain timpurin. Pakko saada pieni ulkoilualua kissoille, muuten elämä on ihan tylsää. (minulla on jo nyt huono omatunto häkittömyydestä)
Hienoja teidän häkit ja suunnitelmat!
Kun haeskelin tietoa kissatarhan rakentamisesta, törmäsin tietoon että Suomessa olisi yrityksiä jotka tekevät tilaukesesta elementeistä kasaan pistettäviä ulkotarhoja kissoille ja koirille. En tosin osaa nimetä yhtäkään tuollaista firmaa, mutta luulisi niistä löytyvän tietoa jostain.
Aamulehdessä juuri näin yhden firman ilmoituksen…mutta arvaas muistanko tähän hätään nimeä no en.
Voin tarkistaa illalla nimen jos joku on kiinnostunut.
Myivät myös aitaverkkoa mutta hinta ei ollut ihan halvimmasta päästä.
Jännä juttu, itsekkin etsiskelin näitä tarha elementtejä.
Tällaisen löysin: http://www.junimeg.com/index2.html
Ainoa ongelma on, että kissatarhassahan pitää olla katossakin verkko. Nämä kun ovat koiratarhoja, mutta kyllä näitä varmaan pystyy verkottamaan kattoineen päivineen. Aika korkitakin löytyy joukossa.
Minä kyllä laittaisin kissatarhaan vedenpitävän katon jos vaan mahdollista. Tai sitten ainakin pitää järjestää joku pienempi sateensuoja, ellei tarhasta pääse suoraan sisälle taloon turvaan.
Liityinpä nyt minäkin tänne kun selailin kuvia muiden ulkotarhoista. Tässä on meidän "Villa Kissantassu" joka rakennettiin viime kesänä. Kooltaan on n.10 neliötä. Ensimmäiset kuvat ovat viime kesältä, loput talvelta ja nyt tänään otettuja ovat nuo viimeisimmät. Vielä on paljon tekemättä esim. uusi viheralue ruohosta, jonka teen vasta kun ruoho alkaa kunnolla vihertämään. Kissojen ehdoton suosikkipaikka on tuo tänä keväänä rakentamani pieni lotrausallas. Yksi kissoista jopa on altaassa välillä oikein kunnolla puljaamassa
Koko viisikko vauhdissa!
Siinä on kyllä oikein luksustarha.
Minä olen koittanut kovasti miettiä, mikä olisi fiksuin tapa toteuttaa joku vihernurkkaus, jossa olisi ruohoa pureksittavaksi. Eikä lotrausallaskaan olisi varmaan hölmömpi idea, kun Ilona on sellainen vesikissa. Toistaiseksi on kuitenkin vielä suunniteltu sitä lattiaa kuitenkin puulaatoista.
H@nnele, 17 kuvaa? Maksimi sallittu määrä per viesti on 3 kuvaa. Laitoin sinulle tulemaan yksityisviestiä, katsotko postiasi (oikea yläkulma, pomppiva kirjekuori).
Kissoilla melkoiset kissanpäivät
Viheralueen olen tehnyt niin että olen lapiolla kaivanut melko ison alueen ruohoa ja vaan laittanut sen tuohon soralle ja rajannut kivillä. Kestää koko kesän kun välillä kastelee. Kissat tykkää napsia siitä ruohoa ja loikoilla siinä päällä. Siitä saa helposti tehtyä isonkin alueen kun vaan kaivaa tarpeeksi nurmikkoa. Multaa ja sitä juuristoa kannattaa ottaa mukaan ettei kissat saa kuopsutettua sitä ruohoa pitkin poikin.
Jos joku on aikeissa hävittää kissan kiipeilypuuksi sopivan lehtipuun, voipi ilmoitella :).
Rungon läpimitta saisi olla n. 20cm ja pätkällä korkeutta 2-2,5m. Mahdollisesti kiemurainen ja paksut, suht suurella kulmalla varustetut oksat olis plussaa. Omenapuuta olen haeskellut, mutta muutkin lehtipuut käy.
Asun Lopella ja voisin hakea rungon n. 100 km säteeltä.
Harmi kun etäisyyttä on vähän liikaa, meillä on nimittäin tulossa ylimääräinen omenapuun runko, kunhan ehditään kaatamaan. Kaksi vanhaa Antonovkaa nimittäin lähtee ja toisesta tulee kiipeilypuu Ilonan tarhaan.
Jos etsitte puun rankoja tarhaan niin kannattaa soittaa paikalliseen puistotoimeen ja kysyä heiltä. Meilläpäin ainakin kaatelevat jatkuvasti ympäri kaupunkia komioita puita, varsinkin ongelmallisesti haarautuneita. Itse olen kyllä hakenut vaan "omasta mettästä"
Näistä omenanrungoista toisesta tulee Ilonan tarhan kiipeilypuu. Tosin kukaan ei vielä taida tietää, miten se tarkalleen saadaan kiinnitettyä paikoilleen.