Kivikkokilkka, Cymbaladia pallida

(perennat)

Pakko laittaa kuva kivikkokilkasta, koska se on niiiin nätti. Pelkäsin jo, että se on jäänyt kuolemaan Tuivion oksien alle, mutta sieltä se on uljaasti noussut. Että minä tykkään tuon kivikkokilkan kukkien muodosta ja lehdistä myös! Vahinko vain, että otin kuvan sateen jäljiltä, joten kukat eivät ole kovin terhakkaita. Pieni osa kukista mahtui kuvaan.

Kivikkokilkka kukkii ja leviää, se on varma

Voisi melkein laittaa varo tätä perennaa-osastolle, mutta tämä sitten leviää huolella. Keväällä laitoin tähän sellaisen pari ruokalusikallista kilkan juuria, nyt on jo sellainen 40cm x x40cm ala ja näyttäs vetävän vertoja vuohenputkellekin. Voisikohan olla paikallaan esim. pensasaidan aluskasvina, vaan mietityttää, että mihin kaikkialle se sitten sieltä leviää.

Minulla ei ole kivikkokilkkaa, mutta tykkään siitä kovasti. Tuttavan pihassa sitä käyn ihailemassa. Kukat ovat tosi söpöjä. Viihtyessään se leviää kyllä kiitettävästi. Juuristo on aika syvällä, vaikka kasvusto on matala. Seurasin keväällä vierestä, kun tuttava laittoi kivikkokilkan kuriin kukkapenkissään ja kompostiin joutui ämpärikaupalla kasvustoa.

Heksu, sama vika rahikaisella. Laitoin muutaman pienen alun penkin reunaan alkukesästä ja nyt on levinnyt jo isoksi lämpäreeksi. Pitäisköhän ottaa jo het alkuun pois. On vaan niin kauniit lehdet ja kukat.

No tuolta mistä koitan saada sitä pois niin uutta vaan pukkaa, ei yhtään huomaa, että kaivelin sitä pois keväällä. Ja jättää kyllä pienemmät jalkoihinsa.

Seuraa siis pisamakellon ja kellopeipin jalanjäljissä, kauaksi pois minun penkeistä :wink:

Leviäisikös tuo savimaallakin? Eikös se ole niitä hiekkamaan kasveja? Mitään kitujia en viitsisi hankkia enempää puskieni juureen.

Ainakin valkoinen kilkka tuntuu viihtyvän jankkosavessakin, tavan sinertävä on hieman maltillisempi.

Kestääkö paahdetta vai olisiko puolivarjo paree?

Mulla on paahteessa, hyvin pärjäilee siinäkin.

OK; kiitos tiedosta. Just tulin ex tempore vierailulta Hatanpään arboteerumista ja sielläkin kilkka oli aika aurinkoisessa kivikossa. Hyvin näytti voivan.

Kivikko-tai rauniokilkka kasvoi ihanasti rapautuvien portaiden raossa.

Hankalapa on kuvata valkoista kukkaa  Kivikkokilkkana tämä on hankittu.

Hei miten tuon rauniokilkan kanssa pitäisi menetellä. En löytänyt sille omaa ketjua, niin kysyn nyt täältä. Lumet on sulaneet kukkapenkistä ja alta paljastui aika mössöksi mennyt rauniokilkan maanpäällinen kasvusto (en leikannut sitä syksyllä mitenkään alas, kun ajattelin että se ehkä suojaisi juuristoa tms). Rupesin sitä tuossa vähän siistimään saksilla, kun se siis kasvaa rinteessä sellaisessa laatikossa ja on kasvanut siitä siis yli sen reunan. Leikkasin sen roikkuvan höttömössön pois, mutta sitten siihen itse laatikossa olevaan mössöön en uskaltanut koskea, koska mun mielestä siellä oli runsaasti siemeniä seassa? Eli kuinkas se tuolta nyt keväällä nousee uudestaan, jos nousee? Maatuuko se vanha kasvusto vaan vai pitäisikö sitä jotenkin siistiä? En uskaltanut koskea noiden siementen takia juurikaan etten sitten poista niitäkin samalla (jos se vaikka on kuollut, niin siemenistä voisi lähteä uuteen kasvuun?). Tässä nyt huono kuva ylhäältäpäin, kilkkaa siis tuossa koiran vieressä.

Ja tältä se siis näytti vielä alkutalvesta just kun ekat lumet tuli ja sellaisenaan jätin sen tohon laatikkoon

Rauniokilkka tosiaan itää viikossa (juuri niin kuin cristina kertoikin tuolla Kylvöt-osiossa) näin keväällä sisätiloissa, että helppo on kylväenkin saada itselleen kilkkaa. Valkoisen kilkan siemeniä en ole myytävänä löytänyt vielä? Onkohan valkoinen laji muutenkin erilainen käytökseltään, “prinsessamaisempi”, kun tuo lila kukkainen

Minulla noita valkoisen kivikkokilkan siemeniä on mutta enpäs hiffaa että milloin tarkalleen ja miten nämä pitäisi kylvää. Siemenpussin kyljessä lukee vain avuliaasti että avomaalle ja keväällä.

Mä taisin kylvää siniset kilkat joskus toukokuun alussa. Mistä sä Tanakele oot löytänyt valkoisen siemeniä, vautsi?!

Hyötykasviyhdistyksen kojulta kevätmessuilla. On ne tuolla niiden verkkokaupassakin lueteltuina.

kuva

Parista tupsusta parissa kuukaudessa , vikkelä on tavoiltaan.