Kohokki, Silene

Aloittelee kukintaansa (Silene maritima, weisskehlchen) ja sehän kestääkin sitten pitkään. Tähän olen tykästynyt. On muuten alkuperäinen luonnonkasvi rannikolla. Eli viihtyy hiekkaisessa maassa.

minkälaisessa kasvupaikassa tuo viihtyy? ostin nimittäin taimistolta kyseisen kasvin ja nyt pähkäilen kasvu paikkaa.

Miulla on aurinkoisessa paikassa ja savimaassa, hyvin viihtyy. Mökillä saaren rannassa sitä kasvaa hiekalla paahteessa.

Minulla kohokki on siemenkylvön tuloksena kasvamassa erittäin kuumalla paikalla ruukku upotettuna maahan. Ruukussa on hiekkaenemmistöistä kompostimultaa. Söötin kaunis kukkiessaan. Kukinta kestää aika kauan.

kiitos neuvoista , minäkin sitten istutin sen aurinkoiselle paikallesilmän isku.

Mikähän kohokki lienee ?

Telekian kohokki on hyvin kaunis!

Nätti kohokki se on, kun vain tietäisi nimen. Itse arvelen Nuokkukohokiksi, jospa joku tietäisi varman nimen.

Osaa tämäkii olla sievä

Taitaa tämäkin olla merikohokki? Hennon vaaleanpunainen ja matalakasvuinen.

Silene asterias / Balkaninkohokki

Silene aucalis, tunturikohokki. Toinen kukinta tälle kesälle on niukempi kuin ensimmäinen. Kuvattu tänään.

Onkohan noissa tunturikohokin siemenissä ollut väärä nimi? Kun kuukkeloin siellä on tällaiset kuvat.

Minullakin on tuota Emon kohokkia. Nyt vuoden vanhan taimen sain vime syksynä siellä Kassikäpin taimenvaihdossa ja antaja sanoi sen olevan tunturikohokki, tämän vuotiset taimet olen kasvattanut itse ketjukirjeen siemenistä. Siemenpussissa luki muistaakseni vain, että kohokki, matala, vaaleanpunainen. Mutta siis ilmiselvästi noista minunkaan kohokeista ei mikään ole tunturikohokkia, kun vilkaisee tuota Kurpan linkkiä.

No voi kökkö. Yhtään en edes muista, mistä tuo on hankittu, mutta muistaakseni taimena, koska sitä on vaan yksi. Mikähän tää sit mahtaa olla?

Välke ehtikin väliin. Paljon mahdollista, että minäkin olen saanut Kassin vaihtopäiviltä.

Mie olen siemenistä kasvattanut ja siinä luki päällä, että tunturikohokki, mutten muista mistä siemenet on peräisin. Jostain siemenketjukirjeestä varmaankin.

Nätti kohokki kuitenkin. Kesällä etsin sille nimeä ja joku merikohokin lajeista täsmäsi ulkonäön kanssa.

Googlen kuvahaulla löysin kuvan Silene maritima ''Rosea’sta, kukka näyttää samanlaiselta, mutta lehdistöä ei näy.

Muoks, ei ku joo, näkyy toisessa kuvassa :D.

Alesiemenpussi tarttui jostain syystä mukaan, Silene sp. shell pink lukee päällä ja kuva näyttää aika rinsessatyylin kukkaselta, jostain syystä tulee vaan noita jalostettuja hankittua, vaikka kiinnostus on luonnonlajeihin. Ilmeisesti luonnonlajeja ei ole ainakaan alehyllyssä. Merikohokista kyllä löysin siemeniä. Pitääkö ne sitten kylvää juuri silloin, kun ovat valmiit, ja melkein jo putoavat itsestään, vai vasta myöhemmin? Onko ne luonnossa kylväytyneet niistä siemenistä, jotka heti putoavat, vai niistä jotka säilyvät varren päässä pisimpään? (Kyselee tyhmiä täällä taas, tietysti ne samalla tavalla kylvetään kuin muutkin.)