Koiranhammas, Erythronium

(Perennat)

Rusokoiranhammaskin alkoi pilkisteleen maasta, toivotatavsti kukkii tänä keväänä, viime vuosi jäi väliin. Pitää varmaan muuttaa sen paikkaa.

Rusokoiranhammas

Nyt se ihanuus sitten aloitti kukkimisen. Rusokoiranhammas ei kukkinut viime keväänäkään , ehkä tämä talvi oli sille passeli. Kuva vähän epäselvä, oli liikaa aurinkoa.

oho -ompa makee!

Upea!!!

Kerrassaan hieno!

No, jo on hienoa minullakin odotettavissa.

Koiranhammas on mulla nyt kait kolmatta kesää penkissä. On ollutkin oikein positiivinen yllättäjä mulle. Näyttää runsastuvan vuosi vuodelta nuo ruusukkeet ja kukinta. En aikoinaan raatsinut ostaa kuin 3 mukulaa, sen verran tyyriiltä vaikuttivat ja pidin menestymistä etukäteen epävarmana. Viime keväänä jo riitti yhdestä taimipäiville vaihdokiksikin. Tätä voin omasta puolestani suositella, kannattaa kokeilla.

Lehdetkin ovat kauniit. Sääli vaan, etteivät säily kukinnan jälkeen kovin pitkään, vaan alkavat aika pian kuihtua.

.

ostin viitisen vuotta sitten hollannista käydessäni koiranhammasliljoja (erythronium americanum oli merkittynä pakettiin… värejä oli valkoinen,vaaleanpunainen ja keltainen) ja nyt harmittaa kun kasvuun lähdettyään ja kukittuaan hyvin unohdin ottaa ne mukaan kun myimme maatilamme urjalassa… =((…kun ovat todella kauniita!

Erythronium pussikin löytyi hyllyn nurkasta 0.85 e/ 5 mukulaa pussissa, purkkiin nekin pääsivät talvea viettämään. Ehkä niistä kolme voisi hyvässä lykyssä lähteä kasvamaan.

Täällä aina joku tuulettaa halvoista sipoli ym löydöistään ja mä en ikinä löydä yhtään mitään tosi halpaa mutta nyt tärppäsihymyä

Olenkohan kolunnut aiemmin vääriä kauppoja tai muuten vaan henkisesti velttoillut mutta nyt muuttui tyylivalvontaa

Taas kukitaan.

Olen ihmetellyt monena keväänä, että miksi tuon kuunliljan lehdet nousevat niin aikaisin muihin verrattuna. Ja nyt pukkasikin kukan. Koko kevään olin ajatellut, että tämäkin pitäisi joskus hankkia

voi sulla kukkii jo, mitenkäs muilla? onko kukaan istuttanut näitä viime syksynä ja mikä on niiden tilanne? istutin 2 kpl syksyllä eikä niistä ole vielä (varmaa) havaintoa :frowning:

Laitoin minäkin syksyllä muutaman maahan, ei vieläkään mitään näy… Ovat kyllä tosi varjossa, että ehkä vielä joskus nousevat

Jee, täällä kukkii, en edes muistanut mikä kasvaa kivikossa. Tunnistin kun aukaisi kukkansa. Ihana.

Nyt on meilläkin noussset,nuppujakin jo näkyy

Mikä neuvoksi kun koiranhampaat kukkivat tänä vuonna hyvin niukasti ja viime vuonna eivät

ollenkaan, nuppuja on vaan ne kuivettuvat niille sijoilleen. Pitäisikö nostaa ylös, jakaa ja

istutella muihin penkkeihin?

Kasvupaikka varjossa tai puolivarjossa, mieluisin maalaji kostea, ravinteikas metsämaa sanotaan minun ohjeissani ja kehotetaan jakamaan joka neljäs vuosi.