Koiranhammas, Erythronium

Aina jotenkin niin viehkeä olemus on koiranhampaalla, tässä Pagoda.

Kukassa mullakin koiranhammas.

Kivikossa kasvi kunnossa ja nuputkin, siis aikaisempi kuin viime vuonna.

Kukassa täälläkin. Että mie tykkään

Kukakohan pöllöpää on istuttanut nämä keskelle penkkiä. Vaikea kuvata, kun mihinkään ei voi tallata.

Parempi paikak sulla niille on kuin mulla, kun ovat isojen matalien havujen juurella ja oksien alla . Alkujaan ne havut oli pieniä ja tilaa oli vaikka kuinka. Nyt jo ahdasta, mutta hampaat tykkää.

Hermostuuko koiranhampaat siirrosta? Mulla on hampit hankalassa paikassa.

Ei kai ne pahemmin… Mun omat vaelsi ympäri tonttia muutaman vuoden. Ei tainneet heti siirtojen jälkeen kukkia, mutta kun asettuivat aloilleen, niin kukkaa pukkaa.

Kiitos nopsis. Luulin, että koiranhampaat eivät lähteneet kasvuun, mutta löysin niitä nyt kahdestakin eri paikasta. Hukkuvat muuhun kasvillisuuteen.

Täällä kukkivat nopeasti kun oli lämpimät ilmat. Löysin Zetaksesta E. dens-canis “Rose Queen” kaunis punainen, saa nähdä onnistuuko kasvatus.

Hitsi tästä puuttuu muita värejä.

Koiranhampaat , Erythronium

Liljakasvien heimoon kuuluva kasvisuku. Koiranhampaita tavataan luonnonvaraisina Pohjois-Amerikassa. Keski-Euroopassa on viljeltynä kaikki tunnetut lajit, joita on 20. Ne menestyvät puolivarjossa tai varjossa ja viihtyvät kosteahkossa ja ravinteikkaassa maassa.

Rusokoiranhammas ja keltakoiranhammas soveltuvat kivikkoon sekä metsä- ja rodopuutarhaan ja niitä kasvatetaan usein puutarhakasvina. Kasveja voidaan lisätä paitsi siemenistä, myös jakamalla keväällä tai kukinnan jälkeen.

Rusokoiranhammas , Erythronium dens-canis

Lähde: Wikipedia

1 tykkäys

3 tykkäystä