Koivu, Betula

En minäkään laittaisi, mutta kun rakentaja ne on siihen lätkäissyt.

siksipä mulla on ongelma.

Ja höh, miksei toi kuva pienentynyt? Vaatii vielä vähän lissä harjoittelua. =/

Saaneeko niitä koivuja sitten ihan omin lupineen poistaakaan, jos joku puutarhasuunnittelija on ne siihen suunnitellut?

Mikäs sen kauniimpaa kuin koivu ja järvimaisema… Mutta pienellä pihalla huono yhdistelmä. Laittaisin vaikka omenapuita tilalle.

Rohkeasti vaan juhannuksena koivut poikki ja portinpieliä koristamaan. Sitten haloiksi, tulee hyötykäyttöä niin ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa. :wink:

Jatkuuko tontti rantaan saakka? Jos siirtäisi niitä alemmaksi? Koivun kantokin on melkoinen poistettava! Mutta onpa räyhäkkä maisema!

Mutku koivut on ihania!

Entäs jos laitat vain istutuksiin semmoiset juurimatot vai mitkä ne metkat on, että koivun juuret ei pääse sinne?

Meillä rivaripihassa koivuja, ja tykkään niin tosi tosi paljon kotikoivuistani!

Tavallinen koivu ei oikein kyllä ole tosiaan pienen pihan puu, vaikka kaunis onkin suomalaisessa järvimaisemassa. Se kasvaa 50 cm - 1 metrin vuodessa, joten kymmenessäkin vuodessa se on jo ihan toisen kokoinen.

Koivua voi myös pitää pienempänä leikkaamalla.

Eevastiinan punakoivukysymystä ei kukaan ole kommentoinut jostain syystä! Itse en tiedä mitään punakoivusta.

Joo, ei taida kellään olla punakoivua? Vahinko, kun en saa sitä kasvamaan!

Eiköhän sitä aika moni ole tuonut ainakin Viron tuliaisina. Mulla jäi tälläkin kertaa meinaamisen asteelle. Ilmeisesti se on kituliaampi kasvultansa kuin kotoinen koivumme.

Anoppi ja appi saivat muutama vuotta sitten lahjaksi, aika hyvin minusta kasvanut, ei ole saanut mitään erityiskohtelua

Tässä lähettyvillä on erään talon pihalla punakoivu ja hyvin on kasvanut, aurinkoisella paikalla ja keskellä pihaa. Olet sitä myös himoinnut, mutta ei oikeastaan ole sille paikkaa.

Vanhemmillani on punakoivu, ja on se kasvanut ihan hyvin, on noin kymmenvuotias. Jaa itse asiassa 13. Pitääpä seuraavan kerran siellä käydessä katsoa minkä kokoinen se on. Sitä tuskin on hoidettu sen kummemmin kuin muitakaan pihapuita, alkuun kastelua parina vuonna ja lannoitusta vähäsen, luulisin. On istutettu vanhan mansikkapellon päälle perustettuun pihamaahan = peltomultaan.

Kiitoksia vastauksistanne! Siirrän huomenna koivun toiseen paikkaan ja aloitan kastelun ja hartaasti toivon, että se kasvaa..

Eevastiina: kyllä elämä on jännää, toinen toivoo koivun kasvavan ja toinen miettii päästä puhki, miten sen saisi olemaan kasvamatta. Toki toi sun koivu on vähän erikoisempi tapaus, sitä kannattaakin kasvattaa.

Huomenna muuttaa yksi punakoivu vanhempieni mökkipihaan. Äiti haluaa istuttaa sen mun 40-vuotis päivän kunniaksi. Toivon kovasti, että viihtyy paikassa, josta myrsky kaatoi pari vuotta sitten suuren, vanhan ja kauniin koivuvanhuksen.

puhetta Tiukunen, olen juuri lähdössä hakemaan miehelleni 40 v lahjaa, PUNAKOIVUA... Mikähän nelikymppisten rubra-rokko on liikkeellä naurua.

Onpas muuten hankala löytää myymälöistä, onneksi muistin ystäväni joka on taimistolla töissä, sitä kautta onnistui. Yritin miehelleni tuputtaa muita punaisia "vaihtareita", mutta ei kelvannut cool. Osti juuri punaisen puhelimenkin itselleen... Mikäköhän sitä vaivaa hymyä...

Siirsin punakoivuni uuteen ja parempaan paikkaan, selvästi virkistyi! :)

Appiukolla ja anopilla on kolme punakoivua jotka eivät viru eivätkä veny. Olleet varmaan kohta kymmenisen vuotta ja jos väitän että korkeutta on edelleen se max. 50-60cm niin enpä valehtele. Ne on aikoinaan saatu Oulun yliopistolta ja epäiltiin että oisiko niissä joku geenijuttu niin että eivät kasva sitten millään.

Kas sieltä minunkin anopin ja apen punakoivu, T. Ulviselta suoraan, kasvaa hyvin.

No nyt on rubra pihassa, sai tosissaan taitella autoon, on varmaan 250 pitkä ry 4-6cm. Vielä on lehdet lähempänä vihreää ja hiukan supullaan, mutta reunat jo selvästi punaiset.

Huomenna oijotaan juuret ja kuopataan, sitten vaan toivotaan, että viihtyy :). Vähän on savinen ja märkä peltomaa uutena kotina, mutta ainakin taviskoivut viihtyvät hyvin. Pitänee raahata kuorma kompuustia ja hiekkaa, sitten vaan myllynmyllyn ja kumpua rakentamaan.