Koivu, Betula

J33…Tarkoitat varmaan puuainekseltaan kovinta, kivikoivua Betula ermanii. Tavallinen rauduskoivu B. pendula tosin kasvaa siellä myös.

Koska on sopiva aika leikata koivua? Joko juhannuksen jälkeen voisi alkaa?

Tietäisikö joku?

Lueskelin, “mahlan juokseminen ajoittuu kevääseen, yleensä huhti-toukokuuhun”. Kyl varmaan sitten voisi leikata?

Olen jättänyt uuteen pihaamme muutaman koivun (pidän koivuista kovasti) mutta nyt mietityttää, tulevatko ne lopulta pilaamaan nurmikon/istutukset ympäriltä, kun ovat niin vesisyöppöjä. Montako metriä koivun kuivattava vaikutus mahtaa olla? Siis niin suuresti kuivattava, että perennat/pensaat tms. eivät pärjää siinä kohden? Yksi pihakoivuistamme (jotain 8-10m korkea) on maansiirtotöiden yhteydessä saanut pienen kolauksen ja keikahtanut hiukan vinoon. Kuoressa tms. ei ole kolhuja tai vaurioita. Saako tällaista suurta puuta mitenkään enää takaisin suoraksi?

Muistelisin että puun juuristo on oman latvuksensa kokoiselle alueelle levittynyt ja sillä kohtaa on hankala saada mitään menestymään.

Juuri noin. Puun juuristo on suunnilleen sen latvuksen tasalla leveydeltään. Lisäksi juuri ne vettä ja ravinteita ottavat hiusjuuret ovat siellä juurten kärjissä eli siellä ulkoreunalla.

Niin rakas,vanha riippakoivu saunapolun varrella!

Nuoremmat ovat saunan edessä!

Kaunis saunaranta Irsalla.

Kiitos,illis,myönnetään:D (ovat mökiltä)

cynde,aiheesta viestiä!

Juurtuuko koivun oksa jos sen tupaa multaa on kysymys punakoivusta

ei varmasti juurru kotikonstein

Kibu on oikeassa, ei onnistu noin helposti. Tässä linkki, jossa kerrotaan koivun lisäämisestä muutoin, kuin siemenestä:

http://www.vartetutkimus.net/index.php?option=com_content&view=article&id=27%3Abirch-cuttings&catid=14%3Aother-propagation-studies&Itemid=29&lang=fi

Koivu "kukkii":smiley:
Nätti myös takapuolelta!

Minä olen tässä miettinyt noita koivun juuria. Miten ne oikein toimivat, jos siihen juurelle tekee vaikka kohopenkin. Olen jotenkin ymmärtänyt, että hiusjuuristo on varsinaisesti siellä latvan kokoisella kehällä, jonne vettäkin valuu eniten. Jolloin rungon lähellä ovat sitten ne vanhat, paksut juuret?

Kääntyvätkö ne pienet juuret sieltä kehältä sitten kohti sitä minun kohopenkkiä, jossa esim. on ravinteita tarjolla?

Kyllä niitä juuria penkkiin tulee eli koivunjuurelle penkkiä tehdessä ei riitä alle päivän sanomat, vaan pohjalle laitetaan tukeva juuriestematto estämään koivun tulo kasvualustaan.

Kääntyvät, kyllä. Tai uusia juuria kasvaa. Huomasin tuon ilmiön, kun istuttelin taimia koivun juurella olevaan rinteeseen johon on tontin muutosten myötä tuotu uutta multaa. Kukkapenkki oli täynnänsä pientä koivun juurta.

Onkohan sama sitten muillakin puilla vai onko koivu jotenkin erityisen ehtiväinen?