Koivu, Betula

Niiskutellaan. Mutta jotenkin silti ilahduttaa kun alkaa näkyä hiirenkorvia.

Eilen oikein yllätyin, kun huomasin, että koivut ovat jo hiirenkorvilla. En arvannut kevään olevan jo niin pitkällä.

Tämä koivu on mietityttänyt mua pitkään. Mitäs luulette,olisko mahdollista, että siinä on kaksi puuta kasvanut yhteen?

Oikealla lehvistö yltää lähes maahan asti,samanlaisia kasvaa vähän matkan päässä kuvasta eteenpäin  !

Tuota ns.saumakohtaa ei näy kesällä ellei osaa tarkkaan katsoa.

kuva

Juu mun nähdäkseni siinä on joko kaksi eri puuta kasvanut yhteen koska ovat olleet jo pikku taimina niin lähekkäin tai yksi puu tehnyt syystä tai toisesta kaksi latvaa jo hyvin alhaalta. Mun kotona oli tuommoinen mänty, siinä oli kaksi latvaa melko alhaalta, vanhempani eivät kuulemma "raskineet" poistaa toista latvaa heti pienenä, oli istutettu mänty, niinpä se eräässä myrskyssä halkesi ja toinen puoli kaatui, toinen puoli oli pystyssä vähän pidempään, kunnes kaatui sekin omaan suuntaansa. Muoks, koivussa voi verrata eri puolien kasvutapaa ja lehtiä, sekä kuorta, onko karheaa vai sileää, näin voi päätellä voisko olla samaa puuta vai kaksi eri puuta.

Minusta lähekkäin kasvavat koivut alkavat yleensä jo pieninä kaartua erilleen. Lapsuudestani muistan hauskan neljän koivun yhdistelmän, ne olivat maanrajasta aivan yhdessä, mutta rungot olivat mutkalla ja niiden keskelle jäi juuri sopiva tila pienelle lapselle. Jätin nyt omaan pihaani muutaman koivun kasvamaan lähekkäin, mutta niillä on kyllä  komisenkymmentä senttiä väliä, joten ei niistä varmaan ihan samalaista tule. Niillä on nyt korkeutta kolmisen metriä ja alkavat jo ottaa toisiinsa vähän väliä.

Onkohan voinut joskus nuoreen puuhun runkoon tulla pakkashalkeama, joka on sitten kuroutunut umpeen. Komea on koivu ja oikeassa paikassa.

Valtsu, taidat olla oikeassa,nyt vasta muistin kesäkuvan joka on sivulla 7 ,se on toisesta suunnasta kuvattu ja runkohan on ihan ehyt!

Kyllä tuo näyttää pakkashalkeamalta,niitä näkee yllättävän paljon,vallankin pihakoivuissa.

Meidän punakoivureppana on kitunut talon pohjoispuolella vuosia ja pari vuotta sitten siirsin sen etelän puolelle. Latva on kaiketi kuivunut kun ei nyt toisenakaan vuonna kasvattanut yhtään lehteä, vähän vain harmaata jäkälän näköistä varteensa. Yllättäen se aloitti keväällä uuden elämän parinkymmenen sentin korkeudelta ja on tehnyt siihen oksatupsun joka muistuttaa pesäpallorapylää. Koska sen vanhan rungon voi katkaista ja tarviiko suojata jollain? kuinka läheltä uutta kasvua rungon voi katkaista?

Omppukone on päättänyt kääntää kuvan vaikka kuinka koitan kääntää. Tässä kuitenkin kuva tuosta aiemmasta kysymyksestä, tosin se on nyt jo keväästä kasvanut. Ja niin on rikkiksetkin…
Eli milloin oletettavasti kuolleen päävarren voi katkaista? Koko kesänä muuta ei ole tullut kuin tuo alatupsu.

Minulla ei ole vastausta mihinkään. Toteamus vain, että pihastamme kaadettiin arviolta 50-v. koivu viime kesänä, koska sen isoimmat oksat olivat selvästi lahot ja laho oli kantokin keskeltä; se selvisi kaadon yhteydessä tietenkin vasta.

Ja mikään ei tosiaan kasvanut koivun lähellä metrien päässäkään. Yritin perennapenkkiä, parin metrin päässä pitää, mutta se oli täynnä vihreitä kirvoja usein ja olisittepa nähneet koivun kaadon yhteydessä sen määrän niitä aidassa, kasveissa… !

Nyt haaveilemme uuden puun istuttamista entisen koivun paikalle. Kanto jyrsitään pois nyt keväällä. Mielessä pyöritellään punakoivua, purppuravaahteraa, jonkinlaista pihlajaa. Mies hinkuaa pilaripihlajaa. Vaikea  tietää, mikä menestyisi parhaiten. Koivuhan siinä kyllä hyvin pärjäsi, mutta onko punakoivu samanlaiset olosuhteet kelpuuttava?

Paikka on aurinkoinen ja tilaa on niin, että tekee mieli joku erottuva, erilainen väriltään tai muodoltaan oleva puu istuttaa. Punakoivu on kaunis, kun runko on vaalea ja lehdet punaiset. Ketjussa moni kuitenkin kertoi, ettei se ole kovin hyvin kasvanut, niin alkoi epäilyttää.

Onko viimeaikaisia kokemuksia punakoivun kasvattajilla?
Muoks. siis punakoivun eikä  punapihlajan, kuten olin keväällä kirjoittanut. Punakoivun kasvattamisesta kokemuksia.

Kiitos vinkeistä ja tiedoista teille :slight_smile:

Tuo sulkaharmaaleppä aivan uusi tuttavuus; tutkin :slight_smile:

Voi ei !  Onko tämä nyt lopun alkua mun lempikoivulleni ?
Laitan tähän nyt pari kuvaa , eka näyttää sen missä sienet kasvaa , eli tuossa alimmaisen oksan tyvessä ,noin 3/4 metriä korkealla   :crying:

Koivutietäjiä  ?
Meidän pihasta joudutaan kaatamaan yksi aika iso koivu tässä keväällä, kesäksi se on saatava pois.  Pihapuiden kaatoja tekevästä yrityksestä kävi pari miestä täällä katsomassa kaadettavat puut, ml. se koivu,  ja kaatoajankohdaksi sovittiin kevät. Toivoin että kaadot tehdään mielellään ennenkuin koivun mahlat lähtee liikkeelle. Lumien pitää olla myös mielellään sulaneet  että kaatohommia pihassa ja sen reunamilla pystyy tekemään, voi olla että näin paljon kun nyt on lunta niin kaato menee joka tapauksessa sinne mahlan juoksu-aikaan.

Nyt kun oon lueskellut netistä tästä mahla-asiasta niin vaikuttaa siltä että joka tapauksessa se kanto valuttaa mahlaa huolimatta kaato-ajankohdasta.
Kysymys kuuluukin että onko jotain ainetta jota voisi laittaa siihen kantoon estämään mahlan vuotoa ?  En löytänyt itse netistä mitään sellaista.   Jos sitä mahlaa siitä puskee niin sehän on muurahaisille aarre-aitta. Tää tuleva aarre-aitta sijaitsee hyvin lähellä mun kasvihuonetta sekä myös ulkoporeallasta joten ymmärrettävistä syistä en kovasti sellaista tarjoilua haluaisi järjestää. Mutta kaadettava se koivu on koska haluan kasvariin osuvan edes hiukan enemmän aurinkoa kuin nyt.

Avoimista puutarhoista ostin kaksi koivua, keltakoivu Betula alleghaniense, ja kivikoivu Betula ermanii.

Ostin tukkikaluston viereen kyynelkoivun.
Toivottavasti kasvaa nätiksi. :slight_smile:

Tykkään tästä kovin.

Kuka hän on?

Tuo sama pieni kyynelkoivu kuin aiemmassa kuvassani, eri suunnasta vaan kuva.

Työpaikan edessä on kahdeksan koivua. Yksi täynnä urpuja ja lehdet vasta tulossa. Muissa ei urpuja ja lehdet kohta täysikasvuisia.